Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Sparre

Lagstifta om hjälmtvång för seglare?

Rekommendera Poster

Ja, jag brukar också säga massor när jag menar en. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade bara samma taktik som Du gjorde härovan...

\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ont ska med ont förgås... \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ha bom? Som född i en båt med bomlös gaffelstor ä ja livrädd för alla hårda påkar i huvud/kroppshöjd (egna riggen idag; inverterat sprisegel med vishbonbom).

Obegripligt att majoriteten av våra båtar är försedda med den dyra, krångliga och föga effektiva bermudariggen?!

post-1968-1394235393,3304_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, det är inte farten som dödar, det är smällen.  Eller som engelsmannen skulle ha sagt: it´ s not the fart that kills but the smell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt!  Livet är en tragedi, ingen kommer ifrån det levande!

/Lorentz Block, amrikansk författare/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst visst, men lag om flytväst skulle troligtvis kunna rädda många liv om det nu efterföljs. Hastigheten är dock inget problem! Kan man behärska den och har planerat för det så är det näst intill lika säkert som att ro!

Det är när det hamnar idioter bakom spakarna som det bärjag händra grejjer, en bekant till mig gick på grunt i STEGESUND! Ja det är sant, i 5 knop gick de innanförde gröna prickarna samtidigt som de kollade i kortet, det var 3man ombord! Riktning utåt (mot Grinda) och 0 trafik! Så det är inte bara farten utan vad man har innanför skallen... Kan tillägga att det här hände klockan 1300, klar sikt samt de var spiknyktra...

Bifogar en bild så ni får en uppfattning om hur svårt det är att gå på grund där!

//Johannes

Senast ändrad av TenZer | 20 mars 2008 | 13:24

post-23078-1394235393,4548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK!

För att få slut tjafset om hjälm för seglare så köper jag en till den i besättningen som ska stå ivägen för bommen.

Hur ser de ut? Hjälmarna vill säga?

Eller kan man ha samma som på MC:n? Nej det går ju inte att ha samma som hjälm som används för en annan sport. Varje sport har sin hjälm. Golfarnas är väl pepitarutiga har jag för mig. Hästpolo har skärm. Cyklisternas är några hopsydda frukostkorvar. Rätt kul egentligen att det finns så många modeller när det egentligen skulle räcka med en enda. En som räddar järninnehållet.

Har inte sett nån seglarhjälm i båtbutiken men de kanske inte är ute än. Eller helt ute för länge sen.

Glad pjåsk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha ha, precis!!! Okej då, det kanske kostar skattebetalarna några kronor men med hänsyn till andra kostnader för staten så tror jag att det är fel ände att börja i.

Jag läste någonstans att någon föreslog 15 knops maxfart så skulle det sänka olyckorna med en stor del... Helt säkert skulle det göra det men skall vi sänka hastigheten för bilarna också? Säg max 40 km/h?... Nej, det är inte farten i sig som ligger bakom olyckorna, det är oerfarna och/eller dumdristiga förare som inte vet när eller bryr sig om att sakta ner när det behövs...

Senast ändrad av Jonbeee | 20 mars 2008 | 15:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en sån fråga så verkar det som om du redan fått det. Om inte,testa och återkom med  resultatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att alla som åker motorbåt har fått bommen i skallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under mina 45 år som seglare har jag fått en bom i huvudet två gånger.

Första gången var i början på 1960-talet. Låg med fören förtöjd i bojen och hade hissat storseglet på min scoutkårs gaffelriggade bohusjulle. Satt hopkrupen på durken och grejade med något, när jag fick höra något en bit från båten. Sträcker mig upp och fick se Zingoskeppet, eller Meta av Byxelkrok som hon egentligen hette, komma seglandes för fulla segel. Meta var ombyggd till piratskepp och seglade längs kusten som reklam för läskedryken Zingo. Precis när jag sträckte mig upp för att titta daskade bomen till mig i huvudet.

Den andra gången jag fick en bom i huvudet var i mitten av 1990-talet utanför Listas hamn. Det var lite sjögång och spinakerbommen, som jag hade stående i SB undervant, (se bifogad bild) lossnade i sitt övre fäste, gled längs storseglet och träffade mig med en redig smäll i huvudet. Jag hade huvudvärk i flera dar efteråt.

Som Steve så ritigt antyder; Vad gör det om en seglare får bommen i huvudet då? stämmer väl ganska bra. Jag har då aldrig märkt att jag lidit nån skada av de smällar jag fått.

Föresten - är det nån som kommer ihåg vad tråden handlar om? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />

ha´ t sô pen´ t

tommy

Senast ändrad av toaen | 20 mars 2008 | 22:24

post-945-1394235393,9309_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppfinnaren, inovatören och konstruktören Fredrik Ljungström (1875-1964) lär ha förlorat en son som fick en bom i huvudet, och då fick idén till sin bom -och stagfria rigg (med inrullningsbart dubbelsegel).

post-1968-1394235394,1042_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi ändå är inne på lagstiftning... Vad säger lagen om flytväst? Är det ett måste?? Pinsamt kanske, men jag har f*n ingen aning...

Om inte så borde ju det vara mer prioriterat än hjälm för seglare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar hävda att flytväst egentligen är helt onödig.

Regel nr 1 är alltid; håll dig kvar ombord.

Då är det sele och livlina som gäller. För att föregå med gott exempel för mina barnbarn använder jag seglarväst med inbyggd sele.

När det gäller hjälm för att skydda mot att fa en smäll i huvudet av storbommen så heter den hjälmen - Preventgaj.

tommy

Senast ändrad av toaen | 21 mars 2008 | 16:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej toaen.

Det där vet vi om alla som har seglat och lärt sig. Det är för de där andra som inte begriper och som skriker och tjafsar efter regler och lagar som behöver läsa det.
Så alla ni,LÄS! \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taget.

Men är flytvästen ett måste enligt lagen? Vad jag minns så är det INTE det men man vet ju aldrig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt få använder flytväst, de flesta som använder något så är det seglarväst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bom i huvudet? Mitt problem är mer att den inte når upp till knoppen. Sån där preventergej, slipper dom hård huvudbonad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...