Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
saltvik

Biltema kompass

Rekommendera Poster

Hej,

såg att Biltema har börjat sälja en båtkompass.Det står att den klarar 20 graders krängning.

Hur många grader brukar en vanlig segelbåt luta?

 

Mvh,

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja det beror på båttypen men jag har seglat med 38 graders vinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är en Stortriss,men det kan ju va kul att höra om alla båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en mycket snarlik modell från Silva. På deras hemsida anges att den klarar vinkel upp till 40°. 
Skulle säga att det är en typisk motorbåtskompass, seglare vill nog ha en större.

 

Lite kul att jämföra bilderna på Silvas och Biltemas kompass. Här är Silva...


post-21399-1394235391,7725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och här är Biltemas. Intressant är att denna modell bara klarar 20°, medan Silvas klarar 40. Det verkar rätt uppenbart att de är tillverkade på samma fabrik. Frågan är då ifall det är någon skillnad på kompasserna eller om man avtalat om att Biltema ska ange sämre prestanda för att få hålla ett lägre pris.

post-21399-1394235392,0549_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas måste det ju vara fel på, den visar ju nästan ostlig riktning medans kvalitétskompassen från Silva visar nordlig!

 

\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns uppgiften om att Silva 58 klarar 40 grader krängning? Den har en inbyggd kompensator som kan hantera upp till 40 grader missvisning ser jag. Du har inte blandat ihop det lite? Jag hittar ingen uppgift på vilken krängning den klarar, men att den är rekommenderad för motorbåtar. Jag skulle nog inte köpa den, eller Biltemas motsvarande, till en Stortriss.
 
Själv har jag en Silva 70UN till min båt som är ganska precis lika stor, man brukar kunna hitta den på rea då och då för ca 500:- (det var vad jag gav för min något år sedan). Går att använda som syftkompass också, vilket är behändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 20-25° börjar de flesta båtar att kana i sidled samt krängningen gör seglingen obekväm. Det är då dags att minska eller lufta seglen.

 

Slutsats - Biltemas kompass duger säkert för navigationstypen orientering som man kör i skärgården. Det behövs inga precisionsgrejor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har erfarenhet av Silvas kompass från vår gamla koster.

Med kräng och lite sjögång har du ingen nytta av den alls, vid motorgång och lugnt väder fungerar den kanon, detsamma borde gälla biltemas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så har kineserna bredda sig ytterligare och även blörjat plagiera kompasser också.

Förutom scootrar, bilar, bruceankaren, utombordare, mikrofoner, ljudutrustning, elverktyg, scenljus, ja listan kan göras oändlig.

Och man måste ibland vara rätt insatt för att se skillnaden utan att ha respektive produkt bredvid varandra. Fotografier duger ofta inte.

 

Frågan är - är kompassen en slags pryl som man vill chansa med? Kineskvaliteten har inte alltid rosat marknaden precis! Om den nu är ett kinaplagiat förstås.

 

Är nästan litet sugen på att kontakta Silva och höra deras synpunkter på Biltemas kompass.

 

Ett tillägg (redigering)

Nu är det gjort, jag mailade till Silva med en länk till Biltema samt denna tråd. Skall bli intressant att höra deras kommentar!

 

Senast ändrad av Eilean | 19 mars 2008 | 10:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat i 15 år i stockholms skärgård och aldrig behövt en kompass, men den sitter där och jag kan titta på den för skojs skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att se vad du får för svar av Silva. Antagligen något inlindat där de säger att de inte kan garantera kvalitén på andras produkter, men där de inte direkt förnekar att det är samma kompass. 
 
Det lite roliga här är frågan om värdet i Biltemas varumärke.  Jag skulle tippa att många här skulle kunna tänka sig att köpa Biltemas kompass, om det inte var just det att det stod Biltema på den. I vanliga fall brukar varumärken vara något som bidrar till en produkts värde, men i Biltemas fall är det antagligen tvärtom. Det kan till och med vara så att Biltema i avtalet med Silva (eller den fabrik som tillverkar bådas kompasser) har förbundit sig att sätta sitt varumärke på produkten för att därmed få sälja den som en lågprisprodukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ganska mycket skogsorientering över det hela. Jag styr aldrig efter kompassen, men använder den relativt flitigt för att ta ut bäringar, det är därför den löstagbara kompassen funkar bra för mig.
 
Jag har ingenting emot Biltemas grejer generellt, har diverse prylar därifrån själv, och hade nog inte tvekat att köpa den här till en liten motorbåt (som den är avsedd för). Men mitt tips är nog att klara sig utan så länge och använda handhållen GPS och/eller vanlig orienteringskompass och hugga på en Silva 70 eller motsvarande när de rabatteras ut eller dyker upp på tradera/blocket. Den extra hundringen tycker jag att det är värt. På Erlandssons verkar den idag t.ex med 20% mässrabatt (sista dagen idag) kosta 559:-, på Benns borde den kosta 512:-, också sista dagen.
 
Jag håller med om att båtar i allmänhet bör seglas med relativt lite krängning, men med lite vindbyar och vågor (stortrissen är en liten båt) så kommer kompassen att sluta bete sig vettigt vid betydligt mindre normal krängning än 20 grader. Paradoxalt nog skulle småbåtskompassen nog fungera bättre på större båtar som rör sig mindre i sjön. Så himla billig var den inte, 400:-,  att det är värt att chansa, vilket väl också tyder på att det faktiskt är samma kompass som Silvas som normalt kostar ca 500:-. Nu i mässrabattider kostar Silva 58 nästan exakt lika mycket som Biltemas kompass på flera håll.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hyser inga som helst illusioner om att Silvas billigare kompasser inte skulle vara tillverkade i Kina, helt eller delvis. Precis som nästan alla marinkikare på marknaden, utom någon tysk och ett par japaner (Silvas marinkikare är t.ex nästan garanterat en kines).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad duktig du är. för det var väl egentligen det du ville höra?

 

ontopic: köp den som du kan använda som pejlkompass med, kommer inte ihåg vad den har för nummer på varken Silva eller Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt en biltema kompass...den visar nog rätt\Laughing\ annars kanska man får lite tidigare semester i estland eller nått åt det hållet\Undecided\

 

 

Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja det gör den nog. Men som alla kompasser måste den devieras. Den har väl inbyggda kompensatorer!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det var kineserna som från början uppfann kompassen så är det väl Silva som står för plagierandet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

devideras ? jaha men den ska väl stämma....där är små skruva på sidan men hur ställer man in det då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man dividera om i evighet...

 

\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör tillverka en deviationstabell. Gör en 360 med båten leta upp enslinjer

och avläs kompasskursen när du ligger i ens, skriv ned kompasskurs samt verklig kurs som står i kortet genomför det på så många kurser som möjligt, ett enklare sätt är att ha en gps baserad kompass att jämföra med, när du kommit varvet runt har du en deviationstabell.

Denna ska du sedan använda när du tar ut en kurs i sjökortet och sedan tittar du i tabellen och styr efter den kursen som står där som kompasskurs. Missvisningen ska du också ta med. I det framtida körkortet kommer denna kunskap säkerligen att ingå. Deviationen är unik för din båt och kan ev förändras om du flyttar kompassen eller om du ställer järnföremål i närheten. Missvisningen står angivet i sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ... det beror på hur man ska använda kompassen återigen. Om man som t ex Gunnar gillar att segla över stora öppna vatten långa sträckor är det ett måste med en korrekt deviationstabell, men om man kör vanlig skärgårdsorientering är en felvisning på t ex 10° inget att bråka om. Tycker jag. Oftast är avdrift mm en större faktor att väga in i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det så, men om man inte har kännedom om någon av faktorerna missvisning, deviation och avdrift och att dessa faktorer råkar samverka dvs de tar inte ut varandra utan felet bara ökar så hamnar man fel även på 10 Nm bogar. Jag tycker en bra start är att jämföra med en gps kompass för att se skillnaderna då kan intresset öka för att för det första bejaka skillnaderna och sedan hitta en förklaring. Annars vid god sikt så styr man nog mot det man ser om man tycker kompassen går lite fel, det är lätt att inbilla sig att man vet vart man ska när förtroendet för kompassen minskar. Felet kan då bli mindre min lika gärna ännu större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är vi helt överens. Det är bara det att jag vet inte om jag någonsin har seglat på en 10 Nm-bog utan att följa en kustlinje eller ha endra tydliga referenser - jag seglar mest inomskärs... 

Det är det jag menar med orientering. ;-)

MEN! Ska man ge sig ut en bit är det bra med en väl avstämd kompass. Och då kanske man skulle kunna tänka sig en mer avancerad än den som föreslås i ursprungsinlägget..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att både Peter K och Schvidja har rätt.

För skärgårdssegling är inte en perfekt devierad kompass nödvändigt, även om jag tycker 10 grader är väl mycket. Framför allt om man inte vet åt vilket håll. Så man bör kolla mot GPS.

 

Däremot är upprättande av deviationstabell överkurs tycker jag. Kör en del kurser en stilla dag med en GPS precis som Schvidja föeslår, kolla avvikelsen (men kolla först VILKEN kurs GPS-en visar, med eller utan kompensation för missvisningen), är den under 5 grader finns det sällan anledning att bråka.

Och man kan ju vrida på kompensatorerna själv, vilket jag gjort och fått min fina 50-årspresent jag fått av Fru S (se bild) att stämma i princip helt (< 3 grader) på alla kurser med hjälp av GPS. Men så är också presenten Made in Sweden!

post-14806-1394235393,245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok där jag ska hålla till i öresund ser man land alltid....men vid tex dimma så vill man ju komma på rätt håll....tackar för tipsen\Laughing\ har även köpt mig en bok som heter saltaboken

väldigt nyttig läsning i den

 

 

/Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med kompass kanske du hittat hem redan efter 5år??? \Sealed\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en anvisning från en auktoriserad kompassjusterare.

 

Det underlättar nog om man har en GPS eller befinner sig på en devieringsbana.

 

Kompensering av Silva marinkompasser.

 

1. Med farkosten riktad mot norrmärket (rättvisande norr) vrides N-S skruven så att      kompassen visar på 0 grader. (Det borde gå bra om man med hjälp av sjökortet hittar en enslinje som ligger nära N)

 

2. Farkosten inriktas mot öster och E-W skruven vrides så att kompassen visar på 90 grader.

 

3. Vrid mot söder. Om kompassen inte visar på 180 grader vrides N-S skruven så att felet minskar till hälften (ex. 6 grader fel - vrid skruven så att kompassen visar 3 grader fel).

 

4. Farkosten inriktas på västlig kurs. Om kompassen inte visar på 270 grader vrides E-W   skruven så att felet minskar med hälften.

 

5. Farkosten svänges ett varv för att kontrollera att kompenseringen blivit rätt utförd vid de olika kursvinklarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...