marblu 0 Postad 18 Mars , 2008 Skall byta spisen i min båt funderar på ett origo 4100 eller ett fotogenkök är det någon som vet om det finns ett likvärdigt att köpa. Sen funderar jag över för och nackdelar. Ser fram mott synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Mars , 2008 Provat alla sorter. Gasol är bäst. Fotogen, jättebra, men var köper du fotogen i Sverige? Har flera gamla fina och fungerande kök men hittar inget fotogen till dem. Kom inte med lampoljan för 50:- flaskan på en liter nu! Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 18 Mars , 2008 Biltema har billig fotogen.... Lysfotogen (36-1542) 25 kr/l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 18 Mars , 2008 Körde med gasol tidigare, men eftersom frugan var livrädd och installationen tveksam så övergavs denna till förmån för ett Origo 3000. Var beredd på en avsevärd försämring, men är hittills mycket nöjd. Ingen installation, inget meckande, inga problem. Bara hälla i sprit och köra. Använder man metanol (var får man tag i metanol i Stockholm?) så sotar det inte. Annars kan man använda Origonol, en svindyr blandning som säljs i båttillbehörsbutiker, eller så kör man med Biltemas Röd Etanol. Den funkade utmärkt förra sommaren, sotade knappt. Biltema har dock dragit in den pga för högt metanolinnehåll (flera personer avled när de drack den) så i framtiden kanske den kommer sota mera. Nackdelen med traditionella fotogenkök, där bränslet förvärms och sprutas ut genom ett munstycke under tryck, är att de måste förvärmas med sprit och dessutom att de kan flamma upp mycket kraftigt. Sen finns det moderna fotogenkök som fungerar som en fotogenlampa och som har keramik- eller gjutgärnsplattor som spisen hemma. Dessa kan dessutom dubbla som värmare. Har aldrig prövat ett sådant men de sägs vara slöa. Således, gör det enkelt för dig och kör med sprit. Senast ändrad av Flipperskeppare | 18 mars 2008 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 18 Mars , 2008 Har haft gasol förrut och det är inget alternativ idag, hade ett missöde med ett sådant som kunde slutat riktigt illa . Har även haft ett Origo 3000 i en annan båt och tyckte det fungerade bra men det tog ju en stund att värma upp lite vatten. fick tips utav en att satsa på ett fotogen kök så därav frågan. Men det blir nog ett Origo 4100 tror jag. Tack för svaren och tipsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 Mars , 2008 Håler med Kalman, Gasol är bäst! Gasol är inte farligare än något annat, minimalt underhåll är allt som krävs. Bensin däremot, det är farliga högexplosiva grejer, skulle aldrig våga använda det ombord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 18 Mars , 2008 Använd inte billig skitfotogen, sotar så in i h-e. Definitivt inget lystjafs. Det är väl inget svårt att få tag på fotogen? Det verkar finnas på varenda mack. Statoils Blå är ok, det är nog den jag använder mest. OKQ8 ska också ha någon variant som är bra. Det stora kruxet är nog att hitta ett fotogenkök alls idag. De gamla klassiska Optimusköken har inte tillverkats på länge och det börjar bli lite knepigt med reservdelar för den som köper begagnat. Jag föredrar fotogenköket och har rustat upp mitt i år, men det börjar sjunga på sista versen och då tror jag att det är någon Origo-variant eller motsvarande som gäller. Fotogen Plus: Hög värme, kokar snabbt, effektivt. Kan använda andra bränslen. Minus: Meckigt med förvärmning. Sprit Plus: Enkelt. Minus: Inte lika effektivt. Det finns andra varianter som Dieselkök med dold låga, men då tror jag att vi rör oss i helt andra prisklasser. Senast ändrad av fjollberg | 18 mars 2008 | 21:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 18 Mars , 2008 Moderna fotogenkök finns på http://www.msrgear.com/stoves/xgkex.asp . Kan köra på allt från konjak till flygfotogen, finns andra fabrikat som utöver detta dessutom klarar gasol. Fjällvandrarens dröm eftersom man klarar sig på en halvliter bensin per person och vecka. Förvärmning med veke istället för separat spritflaska. Sotar inte. Dånar som ett jet-plan. Och high-tech-snyggt. Men med tanke på den fysiska utformningen så är det på sjön kanske framförallt något för kanotister som käkar på en klippa. Senast ändrad av Flipperskeppare | 19 mars 2008 | 00:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 19 Mars , 2008 Fråga: Fotogen eller sprit ? Sprit så klart eller va Nejdå, jag håller med om att gas kan skrämma skiten ur folk, men jag har använt gas i 50 år och utan problem. Inte i båt hela tiden, men åtminstånde hälften av tiden. Resten i sommarstugan. Jag föredrar gasol, sedan kommer diesel varpå fotogen. Hade fotogen ett tag, men ledsnade på det eviga påfyllandet. Jag har gasolspis och värmare som fungerar perfekt, nästa projekt blir gasolkylskåp. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Mars , 2008 Gasol är bättre än spisen hemma. Speciellt numera när vi fått glashäll. Värdelöst! Gasol luktar illa och går lätt att sniffa sig till. Lömskt då det kan ha runnit ner på låga ställen. Med läckindikator och kontrollerade slangar och anslutningar och inte jättegammal spis är det tillräckligt säkert. Haft fotogenkök och sotat taket när det flammat upp vid tändning. Spritkök har vi haft och kokat mat med rinnande ögon (av kräkmedlet). Steka en biff gick inte på vårat spritkök. Den blev snarare kokt och seg. Fotogen kan man numera ersätta med stadsdiesel som är nästan lika sotsvagt som Esso Blå (Statoil Blå). Har testat med två likadana vekar med båda sorterna intill varandra och inte kunnat se nån skillnad i sotning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 Mars , 2008 För förtydliga mitt tidigare inlägg. Gasol är bäst. Sotar inte. Billigt jämfört med framförallt spritbränslen. Rent och enkelt att använda. Och antagligen minst lika säkert som att hantera flaskor med ytterst brandfarlig sprit som dessutom brinner utan synlig låga. Men. Har man inte en färdig gasolinstallation i båten så är det bökigt. Man ska hitta någonstans att förvara flaskan som dessutom ska vara ventilerat, det ska borras och dras rör och skruvas kopplingar. Dessutom ska man helst komplettera med gaslarm och elektrisk fjärravstängning. Förutom tid och jobb så kostar alla dessa prylar en slant. Till detta kommer att man ska se över anläggningen en gång per år och byta torkade slangar. Och man ska vara trygg med att man själv är kompetent att se över anläggningen, eller också hyra in någon med allt vad det innebär av krångel och pengar. En sak till att serva helt enkelt, utöver motor, drev, utombordare, bil, gräsklippare, hus, gräsmatta, cyklar, datorer och allt annat som man samlat på sig. Tar man med även detta så blir ett Origokök vinnaren i mina ögon. Ingen installation. Man öppnar kartongen och ställer köket på plats. Lyfter på luckan och häller i spriten. Stänger luckan, vrider på kranen och tänder. Sen kan man fuska också. I min båt hade tidigare ägare satt in en ett gasolkök med en vanlig blå tub som stod i skåpet under. Hustrun visste tillräckligt mycket för att förstå att detta inte var en godkänd installation och ägnade därför mer tid åt att vara rädd för gasolen än att njuta av båtlivet. En annan variant är Biltemas gasolkök för 199 kr som matas med engångsflaskor. Min bror har ett sådant i sin snipa. Funkar alldeles utmärkt, MEN är liksom min tidigare installation inte godkänd eller lämplig för en båt där det inte är möjligt att dränera bort gasen nedåt. Skulle dock inte tveka att använda det köket i en öppen båt eller eventuellt förvara det i ankarboxen för nyttjande när man grillar i land. När det gäller fotogenkök så har jag god erfarenhet av detta från fjällvandringar. Fotogenkök är manligt; det är tekniskt komplicerat, satans effektivt och lite farligt och spännande med de stora lågor som kan slå upp. Jag älskar det, men eftersom hustrun är av en annan åsikt när det gäller den här typen av manliga grejer så går det bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 19 Mars , 2008 Jo, Optimus och Primus har också varianter. Jag själv funderar lite i de banorna när det är dags att byta ut, delvis för att just kunna lyfta ut köket på klippan vid grillningen enkelt. Men de fyller en lite annan funktion än gamla Optimus 55/155 och Origo-köken. Min båt har dock lite campingkaraktär om man säger så, så där skulle det nog kunna passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 19 Mars , 2008 Gasol är säkrare än vad spritkök är i min mening! Får du slut på sprit mitt under kokning och ska börja hälla med origonol när det är varmt kan gå illa om man gör fel. En bra installation av gasolen med larm så är denna helt ofarlig och!! din midsommarpotatis sitter du och äter när grannbåten har bubblor i vattnet!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 19 Mars , 2008 Hej! Har en spis ORIGO 3000 i båten. Jag anv. alltid Metanol helt perfekt luktar inget och inte sotar det heller ngt. Köper det billigt på 5 lit dunk, där dom säljer modell plan, båtar m.m. Rekomenderar verkligen att anv. Metanol istället för ngt annat! Mvh // Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser