Grus 0 Postad 7 Maj , 2004 Hejsan. Jag har spanat på en liten sportbåt, Selco 14ft. Vad jag undrar är hur stor motor man bör ha till en sådan. Jag siktar på att den ska gå i 25 knop (tror det är rimligt). Om man vill ha möjlighet att åka vattenskidor (inget jag gör så ofta) är ovanstående inte alls lämplig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin Postad 7 Maj , 2004 35-50Hk är nog lämpligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik Postad 7 Maj , 2004 Har själv en Selco 18ft med hardtop. På den har jag en relativt gammal 50hk Vattenskidor är på gränsen, men det går. Skulle tippa att i ditt fall är det nog en 50hk du ska satsa på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grus 0 Postad 7 Maj , 2004 Det krävs så pass alltså. Båten måste väga lite mer än jag trott, jag hade räknat med ungefär 35 hk. Det lär vara en ganska stor skillnad i pris mellan begagnade 35 hk och 50 hk antar jag, har jag fel? (håller tummarna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 7 Maj , 2004 Har en Mercury 50, sent -70 tal på min båt som är ca 15 fot. Fungerar bra till wakeboard. Priset mellan 35 och 50 skiljer givetvis mer om du väljer en nyare motor än en äldre. Går du ner på 70-80-tal rör det sig om någon tusenlapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 7 Maj , 2004 Max 50 hästar. Du kommer få ev. lite överplaning med den. Men kör maxet ändå. Då är det 2-taktare som gäller, annars blir det för tungt för akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 8 Maj , 2004 Hej! Om du skickar mej ett mail så har jag ett excelblad där man kan göra diverse uträkningar. Om du använder programmet PowerNeeded så kan du kolla vilken motorstyrka som behövs på din båt för att nå upp till 25knop. Förutsättningen för att kunna räkna på detta är att du vet hur mycket din båt väger, längden har du ju redan(14ft) Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anton Postad 8 Maj , 2004 Sök på Selco på Blocket.se. Det finns massor med selco båtar så kan du dra iväg ett mail till någon säljare som vet mer om båten. Själv tror jag att 35 hk fungerar bra. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 10 Maj , 2004 hej inte mindre en 40hk tycket jag det är om du vill ha nån fart i den för det går ganska tungt med vatten skidor bätre att den går för fort för då kan man sänka gasen min båt 4,20-1,40 går ut märkt med 70hk o man behöver inte alltid köra för fullt gör du det med din bil? mvh joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grus 0 Postad 10 Maj , 2004 Ja jag gör ju det, men det beror på bilens minst sagt bristande motorkraft. Är det någon som har en båt av motsvarande storlek som vet vad den väger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hawk Postad 3 Juni , 2004 Tjena Grus. Har själv en Selco ca 4.5 m med en Johnsson 40 från tidigt 90-tal. Vattenskidor fungerar, men det är knappt. Min polare på 100kg kommer inte upp. För att åka bra på en skida hade jag nog behövt minst 10 kusar till. Nu går det, efter att ha startat på två, men skidan plöjer DJUP i vattnet o det blir mest en pina. Lycka till!!! Ps vet någon om det finns en Selco klubb e dyl. i Sverige, eller Norden??? HAWK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 3 Juni , 2004 crescent 44 är snygga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 3 Juni , 2004 har alla här båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
selco 0 Postad 8 Juni , 2004 hej jag tycker selco sportbåt e jätte fin :shock: :shock: :shock: :roll: :roll: :roll: ska köpa en sån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
selco 0 Postad 8 Juni , 2004 oj jag e en landkraba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 Juni , 2004 Hur kul är det att skriva massa skit egentligen?? Kom med nåt konstruktivt eller låt bli! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser