Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
gatesman

Koppla bort VRO på Evinrude 90

Rekommendera Poster

Tjena folks.

Våren närmar sig å båten skall fixas...

Jag har köpt en beggad VRO Evinrude 90 -86 med separat oljetank.

Va ja har fattat så smörjer vro en motor med rätt mängd efter antalet varv den jobbar i.

Många ser man som kopplar bort denna å blandar direkt i soppan.

Jag undrar om man ska ta å göra de direkt eller köra på separat..

Om man nu skulle ilja göra detta e det svårt eller?

En kort beskrivning skulle inte sitta fel.

Obs. Ja e rätt nybörjare på motorer sååå.

Tack i alla fall!

MVH Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är rätt. Varför man kopplar bort den är för att den kan börja strula och man då med största sannolikhet får en skuren motor på köpet. Så om man inte är för lat för att blanda soppan själv är det nog att föredra på en så pass gammal motor..

Hittade en annan tråd i ämnet som tar upp lite hur man kopplar ur den eller pluggar den.. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=73254&highlight=koppla ur vro

 

Senast ändrad av Daniel_B | 18 mars 2008 | 18:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, har kollat i den tråden förr.

Vad jag var ute efter e en konkret beskrivning, så här gör du:  osv osv. gärna med bilder också.

Antar att man får ringa närmaste dealer och fråga ett mekproffs om en vägledning :-))))

Gillar att bland i olja direkt i soppan.

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite på amerikanska siter..

 

You can convert the VRO pump into a straight fuel pump, eliminating the oil tank and VRO pump warning system, but retain the overheat warning setup by doing the following:

 

1 - Cut and plug the oil line at the engine so that the oil side of the VRO pump will not draw air into its system. Trace the wires from the back of the VRO to its rubber plug (electrical plug) and disconnect it.

 

2 - Trace the two wires from the oil tank to the engine, disconnect those two wires, then remove them and the oil tank.

 

3 - Mix the 50/1 oil in the proper amount with whatever quanity fuel you have. Disconnect the fuel line at the engine. Pump the fuel primer bulb until fuel exits that hose with the tint of whatever oil you used. Reconnect the fuel hose.

 

That's it. If you want to test the heat warning system to ease your mind, have the key in the on position, then ground out the tan heat sensor wire that you'll find protruding from the cylinder head. The warning horn should sound off.

 

 

I hope this isn't confusing. I trust the VRO systems but prior to 1989 some of them did have some issues.

 

http://www.catfish1.com/forums/archive/index.php/t-6787.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som testat detta? Någon som känner sig riktigt riktigt säker på att det är så här man skall göra?

 

Mvh

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.

Nu vet jag att man måste ersätta vro pumpen med en bränslepump om man vill koppla bort den den går alltså inte bara att plugga som vissa menar.

Bränslepumpen kostar 1200kr och med arbete blir det 2700kr som jag tycker e åt helvete dyrt, fortsätter köra med min vro men blandar 1% i soppan också.

Tack å hej



Senast ändrad av gatesman | 14 april 2008 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag talat med två olika båtfirmor/service verkstäder som båda säger att man kan
klippa oljeslangen och plugga den för att sedan blanda själv.

Är det någon som gjort detta, fungerar det? Är det tillförlitligt?
Någon som själv bytt till en ren bränsle pump, hur stor är tidsåtgången?
Kan man göra det själv?

//Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det för dig? 
Fick du kopplat bort VRO, eller fortsatte du köra med VRO?
Intressant såhär långt senare om du fortsatte köra med VRO, med eller utan problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...