Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Crona

Det börjar suga i seglar tarmen! Bilder!

Rekommendera Poster

Nu börjar det suga i seglar tarmen fast snön vräkte ner i Skåne i går. Men nu är det en annan dag och allt börjar långsamt smälta bort. Nu vill man bara ut och segla men båten ligger fortfarande på landbacken i minst 1,5 månad till. Ni som redan har varit ute och seglat i år har ni några bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag, 17.00. Brrrr!

Nej har inte varit ute och seglat i år. Men att skrapa treadmastermatta på en båt i sjön räknas väl som nästan-segling. Eller hur?

Men man kan faktiskt se att halva treadmastermattan är bortskrapad. Med litet nederbördsuppehåll i påsk åker resten.

post-14806-1394235391,5824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Eilean!

Dum fråga, vad är en treadmastermatta?
Antar din båt är den med två master längs bryggan till vänster i bild.
Ser inget som är halvskrapat.
Hur tog du bilen? Toppen på mastkranen? Fisheye lins? Man ser att jorden är faktiskt rund. 

Annars kan jag kvitta med att jag tvättade ankskit på bryggan igår innan snön kom. Det räknas väl som en kvarts segling? Eller 80% bryggsegling?

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Treadmaster är en sorts antihalkmatta som nu efter 30 år börjat slitas ut. Så vi har det tveksamt trevliga jobbet att skrapa bort rubbet och sedan limma nytt.

Men med värmepistol och tålamod går det hyftsat - se bilden!

Bilden är från en av klubbens webkameror som i det här fallet sitter i mastkranen. Så vi kan kolla på internet om båten flyter...

Att halva båtens treadmaster är borta syns kanske dåligt. Men hela BB-sidan är ren och nu återstår bara SB.

post-14806-1394235391,8006_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir väl inte så mycket skrapande nu i påsk antar jag med tanken på att vinden från det väntade snöovädret precis har börjat tjuta kring husknutenhär i vårt sommarhus på västkusten (det är nästan så att huset skakar, kul!!)

Det är nog på väg mot er också.

Men vi har det mysigt med Kullens fyr blinkande över havet och varsin irish coffey i handen.

Ska bli härlig i morgon när vi också ser havet (kom ner när det mörknat).

Då blir det läsning av påskdeckare (men först när jag är färdig med er loggbok (tack för den, väldigt trevlig läsning!)

Senast ändrad av ciaraud | 20 mars 2008 | 20:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra idé med webkamera över båtarna... Kanske vore nåt \Undecided\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påskafton 2008, vy över Kyrkbackens hamn på Ven.

Varken storm eller snö som var utlovat \Smile\

post-10000954-1394235398,4225_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är det 26 mars. Och det har snöat ännu en gång. Nu har jag lagt in en liten film snutt på min blogg när jag seglade från Höganäs till Halmstad förra sommaren. Nu vill man bara att det skall bli lite varmare så man kan ut och skrapa och måla.

www.modeseglaren.blogg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...