Jeanett 0 Postad 17 Mars , 2008 Hej alla, Vi är en familj med två vuxna, två barn & en hund. Letar efter båt att göra dagsutflykter, åka och dyka med även möjlighet till enstaka övernattningar (ja, vi tycker om varandra :-)). Vi hade en budget på 100 000 men har lite desperat sträckt oss till 125 000. Har tittat på en fräsch Ryds 535 med 70 hk Evinrude från 2001 för de pengarna. Har fått intrycket av att detta är en bra båt och det kändes också som ett rimligt pris men då hittade vi en mycket nyare Örnvik 510 Cruiser för 75 hk Mariner (2005) för ung samma pengar. Är Ryds en bättre båt än Örnvik eller är vadan denna prisskillnad? Vi får inte riktigt ihop logiken? Kom gärna med positiv och negativ respons på bägge båtarna. Alternativa båtmodeller går också bra men det får inte bli dyrare än ca 125 000. Ska nu sätta oss och läsa tester, men är lite stressade, så vi är glada för alla svar vi kan få under tiden! TAck på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 17 Mars , 2008 Hej, Jag har varit i samma funderingar som du, för 4 år sedan. Då köpte vi en Örnvik 460 som är lillasystern till den Örnvik 510. Det fanns då också en Ryds 485 (den mindre modellen av 535). Tyckte Rydsen såg lite tråkig ut och valde Örnviken. Det var då en mycket ny modell och folk tyckte båten såg konstig ut när vi åkte omkring med den. Vi var i alla fall mycket nöjda med den tills vi skaffade våran större båt. Den Örnvik modellen görs i Polen av samma varv som gör Delphia Yachts. Båten känndes gedigen och var fin bearbetad. Inga lösa synliga sladdar, inga synliga kablar eller vajer som i Ryds-modellen. Ryds är väl tillverkad i Sverige och har kanske ett bättre ryckte än Polskbyggda båtar. Mariner motorer är förutom utseendet exact likadana som Mercury motorer. Den 460 som jag hade tillverkas inte längre men det har kommit en 470 istället. Är något bredare än föregångaren och lite bättre lösningar. Nypris för en sådan ligger på 122000 med 50 hk EFI. Tycker att det är ett bra pris för en ny båt. När vi hade båten, var vi två vuxna och en liten hund. Tror att det kan vara lite för liten båt med två barn extra. Gäller nog för den Örnvik 510 med tror jag. Lycka till! Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
severiano 0 Postad 23 Mars , 2008 Hej, Jag är ute efter samma sak och har tittat på Örnvik 540 dc på mässan. Det jag märkte jämfört med Ryds 535 FC var att ruffen är mycket kortare. Jag är 1.72 lång och jag fick svårt att få plats. Jag hade tidigare en Ryds 485 FC och då sov jag bra i båten. Vi sov utan problem två vuxna och ett barn. Jag tror att jag ska satsa på en 535 nu, men jag har inte bestämt mig, Örviken är ju lite finare... Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser