Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Rovarn

fördelar och nackdelar med stålbåt?

Rekommendera Poster

Jepp, det du beskriver är en av de stora fördelarna!

\Wink\

Vill minnas att jag läst någonstans att MAC-användare har problem att göra inlägg här, är Du en sådan kanske?

Senast ändrad av Rovarn | 17 mars 2008 | 21:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej det va bara det jag skulle fråga. TYckte det va onödegt att skriva två gånger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

\Smile\

Man ska inte slösa på färgen på dataskärmen.

Bra miljöintiativ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det självklara:
Nackdel: Vikten
Fördel: Nästan underhållsfri 
(Med en aluminiumbåt skippar du nackdelen)\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen tycker jag att man tappar lite av känslan i en stålbåt (om det inte är en större båt).

Det är som att dricka en öl direkt ur burken istället för att använda ett glas eller iaf en glasflaska. Vissa gillar det (som min svåger) men jag ser inte charmen. \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns  uppenbara  nackdelar med stålis. galvaniska  strömmar är en viktigt sak. sen är det den förbannade rosten som man hela tiden får hålla efter. mina föräldrar äger en stor stål ketch.  det är mer underhåll  på en sådan en ex plastbåt..  sen kan svetsfogar spricka.  eller att den rostar innefrån. man måste isolera rätt med rätt isolering. stenull  som är basisk eller vad det var.

stålbåtar är oömma men kan om man seglar på ex ett rev så kan det skäras upp som en konserv burk. medans ex plast  hålls ihop  mer .  sen är stålbåt mer lättlagad och billig att tillverka och laga. krävs enbart lite svets  kunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ett korallrev som kan skära upp ett stålskrov, skulle inte skada en plastbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Faktiskt finns det exempel på just det där två båtar hamnade på samma rev och glasfiberplastbåten klarade  sig bäst. Det är väl fibrerna som gör något.
Tyvärr minns jag inte vilken bok det var men det går att söka på om man vill veta exakt. 

En god vän till mig körde sin träbåt i 1 cm tunn isskorpa och det gnagde genom väldigt snabb. Så trä är sämst men lättast att byta/laga.

Känner en med stålbåt. Den blästrades och skyddsmålades omedelbart efter svetsningen av varje plåt. Ingen rost där inte efter kanske 20 år vid det här laget. 

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jess.  stämmer. det är nåt med att plast är svårt att riva isär p.g.a  sitt uppbyggnad. låter konstigt men det verkar vara så.

gör man ett bra jobb med stålbåt och följer anvisningarna  angående blästring och hur snabbt  grund skall på och vid vilken fuktighet det får vara vid målning m.m. så håller det nog bra om man inte tappar nånting eller får skador i färgen. för då får man gå på direkt och laga annrs blir det rost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...