Flipper_740 0 Postad 17 Mars , 2008 Håller som sagt på och byter bälgar på drevet mitt, då ett par frågor dök upp. Är det någon skillnad vilken väg man svänger bälgarna avgas och knutbälgen? Nu har jag inte köpt Volvo penta orginal utan från biltema, de är inte märkta på något vis. Men jag började fundera lite då jag monterat dem om det är någon skillnad på dem. Har för mig att jag läst att på penta bälgar så står det vilken sida som skall vara uppåt och att i avgasbälgen så finns det hål som ska vara svängda neråt ? ? ? Är det någonting speciellt med knutbälgen man bör tänka på? Drevet är för övrigt ett 290 DP Tack på förhand, Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 17 Mars , 2008 Är det avgasbälg med eller utan klaffar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 17 Mars , 2008 bytte till nya bälgar i helgen både på drivbälg och avgasbälg står det upp. 280 drev. volvo penta orginal och klaffar på avgassidan MVH lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 17 Mars , 2008 Gissar att det är lika som på mitt 280.Hålen ska vara som du säger neråt för att ev. vatten ska rinna ut vid stopp och vid upptagning. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_740 0 Postad 18 Mars , 2008 Hmm, jag tror det är utan klaffar. Avgasbälgen kan jag förstå att hålen ska vara nedåt, men det finns väl inte några hål på knutbälgen??? Har man hål på den så kan det ju gå riktigt illa, rätta mig om jag har fe!? Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 Mars , 2008 Flipper skrev: knutbälgen??? Har man hål på den så kan det ju gå riktigt illa, rätta mig om jag har fe!? I frågan skulle jag till och med drista mig till att skriva räkna med att det i bästa fall räcker med att pynta ut ett antal tusenlappar. Har man rikigt oflyt så sjunker båten och vad detta kostar vill jag inte ens tänka på. Varför åtminstonde jag köper mina knutbälgar hos Penta. Då med hänvisning till den kalkylerade skadekostnaden. Att sedan bälgarna inte ser likadana ut är inte till piratens fördel. Nu skriver jag inget om yttre design, materialkvalitet eller hållfastheten utan saknaden av förtjockning på anslutningarna. Jämför en orginal och en pirat varför tror ni det finns en förtjockning på orginalbälgarna men inte på piratdelen? Jag har tolkat att förtjockningarna sitter där för att bälgarna bättre skall sitta i drevets och sköldanslutningarnas infasningar, rätt eller fel. Var och en är salig i sin tro/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_740 0 Postad 18 Mars , 2008 Herregud vad ska man säga....??? det är väl mitt val vad jag köper, penta eller pirat saken är den att de tillverkas i samma fabrik som har framkommit tidigare i olika diskussioner. Jag skiter fullständigt i din kalkyleringar om skadekostnader etc... Bälgen passar hur bra som helst fast den är pirat, har ingeting att klaga på. Saken är den att jag redan jämfört de båda varför jag tog en pirat denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Mars , 2008 Hoppsan, Nitro tar sig tid att skriva och du ber honom fara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_740 0 Postad 18 Mars , 2008 Sorry, mitt misstag det blev lite fel i formuleringen. Jag ber om ursäkt. Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 18 Mars , 2008 Det kan ha betydelse hur du monterar slangklämmorna, annars finns risk att skruvarna skär in i gummit när du svänger eller tiltar.I Volvo Pentas Gör det själv-handbok anges att skruvarna ska sitta klockan 6 på drivknutsbälgen, klockan 3 på slangen och klockan halv-två på avgasbälgen, sett bakifrån mot motorn.Om Biltemas bälgar; när jag tittade på dom som hastigast så tyckte jag att slangklämman inte riktigt såg ut att vara tillverkad av rostfritt. Har dock inte testat med magnet. Kan du se ifall de är rostfria? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_740 0 Postad 18 Mars , 2008 Tusen tack, precis vad jag behövde! Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 18 Mars , 2008 Vart får man tag i den där GDS för Pentas drev? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grovah 0 Postad 18 Mars , 2008 Sökte på Google och fann denna: http://62.113.130.30/temp/Volvo_280-290_service/VP_280-290_service.pdf Kan det vara något? /Grovah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 18 Mars , 2008 snyggt jobbat det var ju snällt nitro som är en av dom kunnigaste här på MG MVH Lax Senast ändrad av laxoringen | 18 mars 2008 | 19:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snok 0 Postad 5 April , 2008 tackar för länken precis vad jag behövde håller på och packar om drevet.och byter knutar. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />snok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser