CalleD 1 Postad 17 Mars , 2008 Hej! Går i tankarna att skaffa mig en autopilot till min 23fots snipa. Har tänkt mig ett enkelt system utan att behöva skaffa hydraulstyrning. Det jag undrar är om någon gjort detta, och isåfall hur? Har kikat på en av de billigare piloterna från Raymarine -ST1000 och ST2000 Detta är ju egentligen segelbåtsanpassade, men de kanske kan funka lika bra på snipa. Jag har i dagsläget teleflexstyrning, och även möjlighet att styra med en löstagbar rorkult ifrån sittbrunnen. Det alternativ jag ser framför mig är att jag gör en medbringare som sitter svetsad på hjärtstocken där autopiloten kan fästas. Tror ni detta skulle funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 17 Mars , 2008 På min gamla snipa (~25 fot) med teleflex-liknande styrning gjorde jag precis (nästan) så. Jag köpte en ST2000 eftersom den var starkare och inte mycket dyrare, och trådburen (10 meter kabel med snabbkontakt) fjärrkontroll ingick i priset . Jag tog några plattjärn egentligen avsedda för antenn-fastsättning av maströr på vägg, skruvade fast dom runt roderaxeln och klämde fast en truckimpregnerad träbit i andra änden så att längden blev rätt = simulerad rorkult. I träbiten borrades sedan hålet för piggen som autopilotens snabbkoppling ska anslutas till. Funkade skitbra, kunde sitta på fördäck och ratta med fjärrkontrollen, ratten vred sig snällt när piloten ändrade rodret. Enda nackdelen var att man måste lossa piloten mekaniskt från rorkulen om man ska kunna styra med ratten..men jag använde mest piloten på längre transportsträckor och vid trolling..och att lossa den tog typ 5 sekunder så det var inget större problem. Körde så i tre säsonger..sen köpte ja en större båt i stål, men saknade autopilot såpass att att jag precis köpt en ST6002 (hydaul) som dock inte monterats ännu. ST2000:n sålde jag till en arbetskamrat som har en segelbåt med en utsliten ST1000. Senast ändrad av Gunnar_ | 17 mars 2008 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 17 Mars , 2008 Tack för det snabba svaret! Det verkar precis som du gjort den lösningen som verkar perfekt för mig. Ska, precis som du gjorde, använda piloten till längre transportsträckor och långsamåkning, så att man kan gå ifrån ratten några minuter då och då. Min båt väger runt 1300-1400kg så det kanske skulle funka med den mindre st1000. Men om man får både kraftigare pilot och fjärrkontroll för ett ganska överkomligt pris, är det kanske att föredra. En annan fråga på en gång: Drog autopiloten mycket ström? Har växelströmsgenerator och ett 100Ah batteri, så man tycker ju att det borde räcka, men man vet ju aldrig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 18 Mars , 2008 Strömförbrukningen märker du inte, all ström tas från generatorn (du hat ju motorn igång när du kör) och är inte särskilt hög (1,5A max). Vikten på båten var i mitt fall irrelevant, styrkan piloten behövde ha var ju att orka dra både roder och ratt (via teleflexen) så då fick det bli den starkare. En ST1000 orkar nog också, ett tag, men hur länge den pallar med kan man bara sia om. Ett test man kan göra är: om du med handkraft lätt orkar dra samma roderkult på samma längd från stocken som piloten ska fästas på , så orkar nog ST1000 också, men om det känns tungt skulle jag nog valt ST2000 i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser