Ringhede 6 Postad 10 April , 2008 Då inväntar vi 2011 då båtkörkortet blir lag. Sedan så inväntar vi statistiken och kan då med mycket hög sannolikhet konstatera att införande av båtkörkort inte hjälpe ett smack. Under tiden får fyllon köra på som vanligt eftersom det inte är tryck på detta problem samt att det inte finns resurser att kontrollera detta. Att lägga ut en bild på en båt som står på grund utan att ta reda på orsaken eller förarens kompetens är som vanligt från alla JA-sägare samma ogrundade skit. Föraren av båten kanske hade skepparexamen eller i värsta fall var full eller fått tekniskt fel på båten. Sådant hjälper inte föreslagna båtkörkortet till att lösa. Ett förbannat vansinne som bara kommer kosta oss massa pengar till ingen nytta. Läs statisiken från sjöfartsverket alla JA-sägare innan ni svara på detta. Jag har gjort det. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 10 April , 2008 Fördelarna med körkortet är många. Vänligen nämn dessa! vem vill bli påkörd av en packad gubbe i en hydrolift i 45 knop.... ingen, lika lite som man vill bli påkörd på ett övergångsställe i city. Troligen ingen som vill bli påkörd någonstans, men tyvärr förekommer det vid övergångsställen ändå, trots bilkörkortet! Tro mig, fanns det inget underlag att ställa krav på ett körkort, så finns det inte en enda politiker som skulle driva frågan. Underlaget kallas framtida skatter och avgifter! Nu har varenda människa råd att köpa en båt som gör 40 knop. och det finns inte en ledig ö inom 5 distans från fastlandet en solig sommardag.Och bara för att varenda människa har råd så kommer dom att köpa en dylik båt? Låter mer som ett avundsjukeargument! Åk ut och lägg dig i farleden utanför Bullandö en midsommarnatt, och du tror jävla inte det är sant,,,,,och fort går det. 1500kg plast styrt av ett spritmongo vill man inte ha i sidan.....Det förekommer ingen fyllekörning på landbacken en midsommarnatt? utan lanternor. De enda båtar jag mött nattetid utan lanternor är segelbåtar (som sparar ström?) vilka de som är under tio meter inte behöver körkort. Bilden från en annan tråd härpå MG Berätta gärna för oss hur olyckan på bilden gick till så vi kan bilda oss en uppfattning om huruvida ett körkort hade varit lösningn i detta fallet!Att lägga ut en bild på en spektakulär olycka säger väl just ingenting, är detta det bästa Ni ja-sägare kan åstadkomma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 10 April , 2008 Och dina kompisar är ofta inblandade i olyckor till sjöss??? Tror inte d va??? Har själv kompisar som helt saknar nautisk utbildning och tro d eller ej dom uppförsig exemplariskt och är mycket duktiga båtförare. Nu rör d sig ju om förhålllandevis små båtar typ 6m osv. Men d är inte alla som köper sig en 10 M motorkryssare som första båt och tror att den är lättspakad.. Många som saknar nautiskutbildning är mycket försiktiga förare iaf dom jag träffat på. Vissa tillome har boken om sjömärken redo för analys av ovanliga saker dom träffar på.. Om man nu skulle råka ut för något till sjöss som nybörjare, ja risken är väl stor att man skärper sig lite extra nästa gång eller??? För att klargöra, ovana förare är inte farligare än vana så länge dom inte saknar förnuft. Och d gäller alla i synnerhet dryga personer som tror dom är havetskungar efter 1 vecka på skolbänken. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tyke 0 Postad 10 April , 2008 Som jag nämnde tidigare så är körkortet ett sätt att komma åt de som inte går att komma åt på något annat sätt. Det låter i mina öron inte förnuftigt att man skall kunna fyllköra på sjön,och sedan veckan efter göra det igen,utom möjligen böter. Vad det gäller min avundsjuka, så har jag båt så jag klarar mig. Har man aldrig stött på någon utan lanternor annat än en seglare som sparar ström, ja... då är det väl att erfara då. Skatter och avgifter tas igen på försäkringen. Bara nautisk kompetens sänker premien ganska så rejält. Har själv arbetat med följderna av sjöolyckor, och dessutom kommit inpå ett par dödsolyckor där omgivningen varit otroligt skeptisk till att man bara kan sätta en plastbåt i händerna på en ybgling,utan utbildning....efteråt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 10 April , 2008 Lever vi i samma värld? Fyllekörning och båtkörkort vad har det ena med det andra att göra? Böter? Om du åker dit för sjöfylla så ryker med största sannolikhet ditt bilkörkort... Ta igen skatter och avgifter på försäkringen? Hur naiv får man vara? Om körkort är obligatoriskt hur kan du inbilla dig att du kommer att få rabatt på försäkringen? Alla dödsolyckor är tragiska, men vad får dig att tro att de kommer att minska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 10 April , 2008 Håller med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 10 April , 2008 Det var intressanta länkar, speciellt den som även Ringhede hänvisar till! Den som med ditt resonemang visar att vi även med ett körkort ska fortsätta att avliva de som är 55 år och äldre, de är ju kraftigt överrepresenterade i dödsstatistiken. Även statistiken om var olyckorna sker är ju intressant, en stor del av dem sker i våra insjöar där det är oerhört begränsat, eller ingen övervakning alls av ett körkortinnehav. Uddlöst! Kan Du visa den nya rapporten som handlar om 21 miljoner, den länken säger inget om vad vi är beredda att betala 21 miljoner för! 2006: 35 olyckor, 35 döda och 58 skadade på drygt 718 000 fritidsbåtar. Det säger ingenting om huruvida vi ska ha ett körkort eller inte, vi vet inte vad som ligger bakom de enskilda olyckorna. Men det ger ändå en fingervisning om att båtlivet inte är så farligt som ja-anhängarna vill påskina, utan tvärt om mycket säkert. Jämför med trafiken på land där vi har ca: 4 600 000 bilar. 2006 var det 445 peroner som omkom, närmare 4000 skadades svårt och antalet olyckor som rapporterats till polis var ca: 18 000 st, 50 om dagen! (sid 13-14) Jag tycker nog att båtlivet känns ganska säkert utan körkort! Senast ändrad av Rovarn | 10 april 2008 | 21:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 10 April , 2008 Du glömde berätta om hur olyckan bå bilden Du bifogade gick till! På vilket sätt hade ett körkort gjort så att den inte hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tyke 0 Postad 10 April , 2008 Hur man kopplar ihop fyllekörning och båtkörkort? Jo om man fyllkör på sjön, så blir man av med sitt båtkörkort. Du får varken hyra leasa,eller köra båt. Men du kan äga en själv. Om man sedan resonerar som med bilkörkortet, så kan du köra din egen bil, men om du åker dit utan körkort, så kan man beslagta bilen. Det beslagtas ett antal hundra bilar varje vecka i sverige ifrån folk som kör olovligt och på fyllan. Dessa personer kör sedan inte sina bilar eftersom de står beslagtagna i ett garage. Alltså orsakar de inte under denna tiden (tills de skaffar en ny, eller beslaget hävs) Och försorsakar heller inga olyckor.. Detta inte-tal finns ju inte i statistiken, men bidrar med kraft till en säkrare miljö. Nej vi lever nog inte i samma värld, jag lever med följderna av bil och båtolyckor. Körkort är ju en kontrollfunktion i det stora hela, ett påtryckningsmedel för att få folk att tänka en sista gång innan de gör något korkat..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 10 April , 2008 >Dumpdidump Här har du några frågor att svara på om du har lust! Tycker du att man ska straffa majoriteten av de som sköter sig för att ett fåtal inte sköter sig? För i ärlighetens namn hur många tror du det är av alla båtägare som kan anses ha så pass dåligt sjövett att de utgör en fara för andra? Jag tror det ligger i våran egen självbevarelse drift att själv söka upp information och att ha viljan att lära sig att framföra sin egen båt på ett säkert och vettigt sätt på sjön. Vore det inte bättre att premiera dem som skaffar sig kunskap, än att tvinga många till att lära sig nåt de kanske redan kan och att få betala för att få det på papper? Eller är det bara den svenska modellen som funkar? (Förbud förbud!! Censur Censur!!!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 10 April , 2008 Bifogar en bild av en sjöolycka här som visar hur det kan gå om Befälhavaren ombord inte har det nya kommande svenska båtförarbeviset. Han, Kapten Edward J Smith, hade i och för sig varit befälhavare på fartyg i 32 år, men det hjälpte inte! Men om man ska tro alla Ja-sägare på det här forumet, så hade nog en teoretisk intensivkurs i navigation a´ la ABF förhindrat den här katastrofen? Fan tro´ t! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 10 April , 2008 Jepp, i en perfekt värld fungerar det säkert som Du skriver, Tyke, men den här världen vi lever i är långt ifrån perfekt. Vanliga hyggliga skötsamma medborgare som gör rätt för sig ställer idag inte till några större problem, men fyllskallar och annat drägg dom skiter nog högaktningsfullt i något körkortskrav om de vill ut på böljan och härja. OFF TOPIC: Jag kan inte låta bli att lägga denna länken här, den har egentligen inget med tråden att göra. Den kanske möjligen kan ge en aning om med vilka myndigheter vi i Sverige har att göra med. Skattemyndigheten gnuggar nog redan händerna när de snart får ett nytt körkortsregister att leta skatteintäkter i. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2228378.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 10 April , 2008 Tycker det här förslaget biter bättre på det problemet än ett körkort som kan beslagtas: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=434612&previousRenderType=6http://mobil.sr.se/site/index.aspx?offset=8&artikel=1838974&unitid=105'> Ärligt, tror du att många av de personer som blir av med sitt båtkörkort absolut inte skulle köra båt något mer när de vet om att kontroller på sjön är obefintliga? Jag har kört bil i 10 år och har fortfarande inte stoppats än enda gång för att blåsa och att visa upp körkortet. Och då kör jag sedan 8 år dagligen i sthlms området. Hur många år kommer jag då att kunna köra på sjön utan båtkörkort innan jag blir stoppad? ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 10 April , 2008 Beslagtas det ett anta hundra (100) bilar varje vecka pga olovlig körning/rattfyllor !? Skulle vara x-tremt intressant att veta var du hittat dessa uppgifter... På vilket sätt lever du med följderna av bil/båtolyckor som du vet att jag inte gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 10 April , 2008 Rövarn skrev: OFF TOPIC: Jag kan inte låta bli att lägga denna länken här, den har egentligen inget med tråden att göra. Den kanske möjligen kan ge en aning om med vilka myndigheter vi i Sverige har att göra med. Skattemyndigheten gnuggar nog redan händerna när de snart får ett nytt körkortsregister att leta skatteintäkter i. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2228378.ab Jo, det har den ju. Den visar ju på ett alldeles utmärkt sätt hur skevt det har blivit i det här landet, just för att vi svenskar är så flata och aldrig säger i från när myndigheterna kör över oss gång på gång. Tack för länken Rövarn, den är verkligen tankeväckande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 10 April , 2008 Någon typ av förarbevis behövs , många här vet ju inte vilken sida om prickarna dom ska köra , eller vad farled är... Osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 10 April , 2008 Många här? På forat? Var hittar du många som inte vet ovanstående? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan-m 0 Postad 10 April , 2008 klart att en ska vara med på detta det ju för lävligt att politikerna sitter på någon fet stol på stena båten ock tager idiotiska beslut <''''som aldrig har åkt riktlg båt att inte båtfolket får ta denna fråga ock styra den så det bli riktig gort idioter finns oav sett kort öppna sykvården i stället ock ge dessa korten igott öppförande så vi andra kan se när båten är i fara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 10 April , 2008 Kan ju nämna ett uttalande jag fick av en av dom. Gick på en sten idag, skitkonstigt. Har ju kört där massa gånger förut. Den nivån är det... Så körkort behövs sannerligen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 April , 2008 Lägg av, detta löses inte med körkort. Har två personer vid min brygga med olika båtar. Bägge har förarbevis och går ändå på stenar och grund då och då, senast sommaren 2007 båda två. Båtarna 6,5 - 9 meter alltså inga småbåtar som skulle sluppit körkort. Och varför då? Jo man får inte lära sig att köra båt då man skaffar förarbevis samt att det heller inte är något krav. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tyke 0 Postad 11 April , 2008 Jag kan ge dig statistik om du vill, men tjänar det någonting till att gå ned på sandlådenivå, jag säger att det är så, och jag tar till i underkant. Bifogar Trafikbrottslagen 7par. Den nyttjas ganska friskt. Men som jag sade tidigare...Alla inte-fall finns ju inte i statistiken. Alltså varken sjöpolis eller kustbevakning skulle ju överhuvudtaget få finnas kvar om de inte gjorde sitt jobb. Varenda befattningshavare måste ju redovisa statistik över sitt eget arbete nuförtiden.Alla kan ju uppföra sig illa eller gå på grund, och naturligtvis förorsaka olyckor, men det är juinte det som det är frågan om. Man ser ju till det stora hela. Körkortet är ju även ett sätt att straffa ut folk, och ett verktyg för myndigheterna att kunna utöva viss påtryckning i fråga om att sköta sig Sen drabbar det ju alltid någon i gränslandet som kan sjön,men ändå är tvungen att sätta sig i skolbänken. 7 § Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag. Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats. Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra rattfylleribrott finns i 24 a-–24 d §§ polislagen (1984:387). Lag (2005:285). Senast ändrad av Tyke | 11 april 2008 | 09:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 11 April , 2008 Sandlådenivå Tyke? citat från ditt inlägg; jag säger att det är så Jag tycker att man befinner sig i sandlådan när man hävdar saker (vilket förespråkarna för båtkörkort gör väldigt ofta i mina ögon) utan att kunna visa fakta. Men visst sitt kvar lådan och gräv du. Tyvärr blir inte dina påståenden mer sanna/faktabaserade för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tyke 0 Postad 11 April , 2008 Tror det sannolikt är så att folk sitter och hittar på saker i propositioner,och sedan genom fyra remissyttranden, och när sedan lagförslaget kommer till lagrådsberedningen, så sitter ett antal väldigt kritiska jurister (som i grunden är emot lagändringar) och arbetar med en ren fantasiprodukt. Tror det händer sällan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 11 April , 2008 Som sagt vi lever inte i samma värld om du nu verkligen tror på det du skriver? Men du har fortfarande inte svarat på någon av mina frågor under den diskussion vi haft, skulle verkligen uppskatta om du gjorde det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 Att det tar så lång tid och går genom så många olika instanser är för att de måste hitta en formulering som inte på något sätt kan avslöja deras framtida planer på båtägare som en stor inkomstkälla till staten och samtidigt undanta tillräckligt många för att kunna genomföra förslaget med folkligt stöd Hittade fö. ett stycke ur en insändare på ett annat forum som var ganska beskrivande om vad det handlar om: Riksdagens trafikutskott har under mässan uppdragit åt regeringen att utfärda direktiv för en utredning om körkort för båtar. Moderaterna reserverade sig och miljöpartiet vill ha en allmän hastighetesbegränsning överallt. Svenska Båtunionen anordnade en hearing under mässan. Där diskuterades detta. Seglarna tycker att det är jättebra med körkort, ja fast inte för seglare förstås. De som kör långsamma motorbåtar tycker att körkort är toppen, för dem som kör snabba motorbåtar alltså. Alla verka vara överens om att ”stora, snabba motorbåtar” ligger längst bort i denna ekologiska näringskedja. I höjd med plankton ungeför, slukad av alla. Om det blir ett obligatoriskt körkort så ska det omfatta alla på sjön. Varför ska vi ha ett A-lag i motorbåtarna som vet hur det ska vara, och ett B-lag som får vingla omkring hur de vill ”in the name of the holy innocense”? Å andra sidan är trafikproblemen till sjöss storstadsproblem. Varför ska folk som kör i Vänern och Vättern där det kommer en båt på tisdan och en annan på torsdan behöva ta körkort för att fyllbultar från Värmdö Golf & Country respektive Sandhamn prompt måste köra hem innan de knoppar? Värmdöbesökarna blir för övrigt stoppade varje vecka. De garvar, betalar böterna och gör om tricket nästa vecka. I alla fall enligt sjöpolisens chef Dan Östman. Vad hjälper ett körkort där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 11 April , 2008 lägg av? Om körkort krävs så får ju denna person lära sig läsa ett sjökort och kan då se var det finns stenar. Nu har han inget sjökort eller plotter i båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 11 April , 2008 I ren självbevarelsedrift och för att skydda sin egen båt borde din kompis ta ett förarbevis! Kör han medvetet på andra båtar också? Varken i sjökort eller på plottern syns hans medtafikanter på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 11 April , 2008 Precis det jag vill komma till - han är ett typexempel på person som det kommer bli säkrare för om han tvingas ta körkort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 11 April , 2008 KAN INTE NÅN STÄNGA DENNA LEKSTUGAN SNART?? Om det nu skulle bli ett allemanskörkort så kan vi inget göra åt det ändå. Det lär inte hjälpa att skrika rakt ut att vi inte vill ha det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 11 April , 2008 Om du stör dig är det inte bättre att du slutar läsa i trådarna som rör båtkörkort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser