Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Perra

Protestera mot båtkörkortet..

Rekommendera Poster

Nej, det tror jag absolut inte. En båtskatt hade de så lätt kunnat införa utan körkortet. Och bara för att man har körkort innebär inte det att man har en båt.

Därför förstår jag inte över huvud taget varför alla är så rädda för att en skatt ska införas.

Är ditt vanliga körkort beskattat på något sätt? Måste du betala fordornsskatt för att du har ett bilkörkort? Måste man införa båtkörkort för att kunna föra ett båtregister och införa skatt på båtarna? Nej. Det är en helt annan fråga.

Så vänligen skilj på båtkörkortsinnehavare och båtägare. Det är inte samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag vet inte vart du har varit de senaste decennierna, men man hittar på nya sätt att beskatta oss hela tiden i det här landet. Nu är vi fortfarande befriade från det inom båtlivet om man inte räknar med drivmedelsskatten, moms o.s.v. Har man inte fört oss bakom ljuset förr och skyllt ifrån sig efteråt. Ett körkort kommer absolut att leda till ett register som i sin tur leder till nya statliga intäkter. Garanterat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu svarade du inte på någonting som jag skrev, så jag tar det igen. Båtägande och båtkörkort har ju faktiskt inte någonting över huvud taget med varandra att göra. Hur ska de då kunna beskatta ett körkort? Kan du berätta för mig om något annat tillstånd som är belagt med skatt? Gnälla på politiker för att vi har för många olika skatter... Har det verkligen med det här att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte trafikintensiteten är tillräckligt stor för att motivera ett kort.

Det är ju bara runt inneställena som det är lite trafikstökigt.

I det stora hela så har man väldigt gott om utrymme för sig själv på sjön.

Det är ju värst under semestertid men resten av tiden tycker jag det är ganska så lungt.

Visst finns undantag, men totalt sett så är det inte tillräckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nej vi kommer nog inte längre i den här diskussionen. Vissa är för och andra emot. Vi får se vad det blir. De som är/var emot skulle skriva i tråden trodde jag, annars hade väl tråden hetat diskutera båtkörkortet här eller nå´ t. Starta en tråd emot istället Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tycker jag att du ska ringa båtskolan och höra efter vad ett högfartscert kostar innan du kläcker ur dig att d bara kostar några hundringar. Jag har hört med 4st båtskolor runt om i landet vad dom tar för ett högfartscert. Å jo då priserna börjar vid 3890kr och slutar vid 5000kr. Och d är bara för kursen sedan så tillkommer bensin, hotell och några dagars förlorad inkomst för att gå på kursen. Om man räknar snålt så får ja d till runt 6000kr för att få fortsätta att köra båten. Men detta tycker väl du och övriga som slipper undan är rimliga pengar för en vanlig sketen arbetarjävel??

Lätt att förespråka något som inte drabbar en själv va???????????!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen till er som snackar om att ni ändå bara kör i er egen ankdamm hemma på tomten... Sluta tjata om det. Om man måste lyfta en polisbåt på släpvagn för att få den till er sjö, så kommer det troligtvis inte att hända och därmed är det ingen som bryr sig om vad ni gör i sjön. Kör olagligt. Låt istället den här tråden handla om oss andra som framför båtar och fartyg i trafikerade områden som skärgårdarna och de stora sjöarna.

Riskerar Du inte att åka fast, Skit i kortet och kör olagligt! Det var en för mig mycket knepig inställning, speciellt i samband med övrigt innehåll i inlägget och troligen det mest korkade inslaget i den här debatten! Den största delen av våra farbara vatten är högst obevakade, risken att träffa på bevakande resurser är idag troligen mindre än mikroskopisk i alla insjöar (de allra största borträknade) och utmed större delen av vår kuststräcka. Här hugger Du sönder ditt eget argument om att Du vill veta att dina medtrafikanter på sjön har grundläggande kompetens i småstycken, som driver i väg en bit och sedan sjunker ner i dyn!

Fö. tror jag Du behöver läsa trådarna som handlar om detta lite mer noggrant, då kommer det att för dig framstå att de flesta i ja- och nej-sidan inte alls är speciellt oense om att utbildning behövs! Det sidorna är oense om är huruvida staten ska driva en (koloss till) utbildningsorganisation med tillhörande (dyrt?) register eller om vi kan, med befintliga utbildningsresurser och enklare justeringar av regelverket kring båtfart, hantera det utbildningsbehov som eventuellt finns på frivillig väg. Det räcker nämligen att följa lagen redan idag för att mildra din oro i frågan om andra båttrafikanter, där framgår att Du ska kunna framföra din båt säkert! Hur ska Du kunna det utan viss utbildning och kunskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är mer än lovligt konspiratoriskt och balanserar på gränsen till paranoit tänkande kan man ana en mycket utstuderad plan från politiker och tjänstemän att i största hemlighet  föra svenska folket bakom ljuset genom förvändningen av ett båtkörkort införa en ny skatt. Detta blir särskilt delikat med tanke på att borgarna som normalt vill sänka skatten i själva verket vill öka skattetrycket. Jaa! så måste det ju vara. ObestämdFlört

Senast ändrad av Dumpdidump | 17 april 2008 | 19:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borgarna är intresserade av att sänka inkomstskatten. Vallöften om tex sänkt drivmedelsskatt har man ju sannerligen uppfyllt, så visst vill man bara sänka skattetrycketOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjafsandet om detaljer borde väl intressera Dig!? 

Jag hittar ett konkret argument för båtkort i texten. Du vill inte längre uppleva osäkerhet att dina medtrafikanter till sjöss saknar kunskap...

Med nuvarande förslag på utformning av båtkörkortet är det inte så många som kommer att ha den kunskapen. Så vad vinner du på att det införs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att tro på konspirationsteorin så måste jag erkänna du fick in en poäng där FotenGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Disclaimer Nedanstående ska INTE tolkas som ett försvar av liggande förslag!

Jag skavilligt erkänna att egentligen har jag inte en aning!

Måste man verkligen gå på kurs, räcker det inte att köra upp (man kan ju ta exempelvis förarbevis, kustskeppar'n m.m och VHF-cert utan att gå på kurs, det är väl bara läsa in kunskaperna och sen skriva provet (så gjorde i vart fall jag med förarbeviset och VHF-certet) ?

För att ta en i båtsammanhang ofta ogillad liknelse (bilkörkort):

Inte tusan gick varken jag eller någon i min bekantskapskrets på nån körskola för att få bilkörkort, teorin läste man in själv, och praktiken övningskörde man privat..sen skrev man teoriprovet och sen körde man upp..voila! så hade man kortet Glad

Vet du med bestämdhet att man verkligen inte kan göra göra så också med högfarts-certet (manöverintyget)?

Sen, att du bor så illa till att du känner dig tvungen att ta in på hotell för att kunna gå på kurs på arbetsdagar och förlora arbetsinkomst ? är väl något du själv har valt och har kontroll över och är väl egentligen irrelevant ?

Typ själv avstår jag oftast after-work-aktiviteter för jag bor så att jag behöver kunna köra bil hem annars kostar det runt 600 spänn med taxi..inte f*n gnäller jag för det, det är ju mitt val att bo som jag bor.

P.S.

Inte f*n slipper varken jag eller någon annan undan högfartscertet (Klass 3), det finns inga undantag, jag fattar inte var du fått det ifrån ?

Enligt liggande lag-förslag ska (såvitt jag fattat det) ALLA (ovsett ålder eller boende på ö eller vad-som-helst) ha det om man ska fräsa fram i plus 30 knop, OAVSETT andra behörigheter.

Att just du valt att ha en båt som går så fort att det enligt förslaget kan krävas specialexamina är ju överhuvud taget inget problem för den överväldigande majoriteteten av båtägare (inklusive mig själv).

Du får väl se dig som elit och då kostar det lite extra (precis som värnskatt..det kostar att ligga på topp) Förvånad

D.S.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Gunnar_:

..Inte tusan gick varken jag eller någon i min bekantskapskrets på nån körskola för att få bilkörkort, teorin läste man in själv, och praktiken övningskörde man privat..sen skrev man teoriprovet och sen körde man upp..voila! så hade man kortet...

Å dig kan man möta front mot front på en 90-väg, herregud, tror jag ställer bilen!!

40-talist??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj oj oj Körkortseliten har talat. När tog du körkort på Dinosauriernas tid då eller??? När d fanns 2 vägmärken att hålla reda på bilförbud på söndagar samt vänstertrafik eller???

Idagens stenhårda samhälle som en annan och många med mej har blivigt skolad i har vi lärt oss en sak. Att vi har fan inte fått något gratis vi har fått betala dyrt för allt.. Ett vanligt bilkörkort ca 12 000kr Lastbislkort för ca 18 000kr släpkort för lika mycket osv. Har tagit förarbevis , skpeppare etc för i mina ögon småpengar typ 1500kr osv.. Men  varför tror du att priserna är så låga som dom är? Och hur många tror du hade tagit något förarintyg om d hade kostat 15 000kr eller mera.. Och återigen d är lätt att förespråka något man inte berörs av och ditt senaste inlägg stärker bara mina funderingar om att du enbart förspråkar detta körkort för att du inte själv berörs av det.

D ska Kosta att ligga på topp ja i dessa sammanhang är väl d d korrkaste som myntads i denna tråd.. Lika för alla borde råda och alla skulle vara tvungna att ta ett båtkörkort oavsett båttyp och tidigare erfarenheter. Då hade man fått se vilka som verkligen hade förespråkat detta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans Off-topic, men efterdom du frågar så:

Född sent 50-tal = vi som hade både moppe (oftast grymt trimmade) långt innan vi hade åldern inne (ja, livet var relativt okomplicerat då, alla gjorde så och trafikintensiteten var bara en bråkdel av dagens så det gick oftast bra) och MC innan vi tog klivet till bil.

Möts vi front mot front så:

1) är det i vart fall inte mitt fel, varför befinner du dig i mitt körfält ?

2) Försöker jag undvika en kollision med alla till buds stående medel (sä väl på land som till sjöss Flört).

3 Med > 80.000 km bilframförande utan incidenter tror jag mig veta att jag klarar framföra mitt fordon utan att skapa större problem för mina medtrafikanter.

Ställ gärna bilen om du känner dig osäker Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Skall inte skriva mer OT jag heller men.......

Gunnar, då skiljde det inte så mycket i ålder!!

Front mot front, var inte riktigt så jag menade (båda svänger höger .. båda klarar sig Puh....)

Som svar på 3... det kör jag på två år. Du måste mena något annat??

Take care

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rovarn:

Du var ju trevlig... Börja med att idiotförklara andra. Nöt.

Vad jag menade var att om du framför din båt i en sjö där du är ensam, så är det inte på grund av dig vi (jag) vill införa båtkörkort, så de personernas argument läser jag inte.

Att nuvarande lagstiftning gör att du inte får framföra båt utan kunskap innebär absolut inte att alla vet om det! Hur många känner till det? Hur många har läst den lagtexten? Inte i närheten av alla som är ute på havet. Med ett körkort vet jag att alla andra som är ute har tagit del av informationen.

Så var nu lite vänligare i tonen när du svarar nästa gång, annars tar jag inte längre dina argument på allvar och då kan du lika gärna sluta skriva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om de nu blir båtkort, säg att nån som inte har kortet är ute o kör o blir stannad av kustbevakningen eller annan, va händer då? en böter o en prick, olovlig körning o man får simma hem? min båt kommer la göra 20 knop men om de där e så dyrt o ta kommer ja inte ha råd med en miljövänlig motor, aja får se kanske tar de annars ställer ja båten vid stugen en liten sjö där ingen kollar,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är din förbannade skyldighet att veta vilka lagar och regler som gäller, oavsett vad Du ska göra, punkt! Det är din förbannade skyldighet att hålla dig ajour med förändringar i lagar och förordningar gällande allt Du sysslar med, punkt! Du kan aldrig fråntas straffansvar genom att säga: Det visste jag inte, punkt!

Vänligen visa mig vilket/vilka inlägg i den här tråden jag idiotförklarar andra i! Fram till dess att Du gjort det tror jag Du själv får framstå som nöt!

Senast ändrad av Rovarn | 19 april 2008 | 17:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är emot här med. Det är alkoholen som är det största problemet.

/Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för fel med att kunna sjöreglerna?

Nu kan ju vem som helst köra som inte har en susning om vad han eller hon gör.

Jag tyckte att jag hade koll men tog ändå förarbevis i vintras.

Det var en hel del som jag inta visste förut kan jag säga.

FÖR BÅTKÖRKORT DEFINITIVT!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är definitivt emot detta, fast jag själv har förarbevis sedan 35 år tillbaka.

Vi har så många lagar mot allt idag, de pengarna kan väl satsas på något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nej det är lika bra att totalförbjuda svenskar att åka på sjön. Iaf på svenskt vatten. Vi är som sagt dumförklarade tillräckligt i det här landet så låt politikerna göra allt för oss. De kan även rösta själva. Arbetsgivaren kan direkt ta ett bidrag till skattemyndigheten för oförutsedda skattesmitningsavgifter och /eller ge oss ett bidrag till hyra och mat. Varför inte fotboja alla svenskar direkt. En bojlag som automatiskt ger svenska nyfödda en plats i det fantastiskt fina landet Sverige med allemansrätt, om du inte ankrar i fel vik. FF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Hehe, lite ot igen Cool sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag startade en tråd på anmaning om att en sådan ren tråd där de som va emot ett ev körkort på sjön, och den tråden spårade ur så den blev tvungen att stängas.

Och nu så hoppas jag att denna tråd inte kommer att stängas?

Men jag PROTESTRAR!! med det Kraftigaste! mot ett ev körkort på sjönSkrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...