Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
almers

Byggprojekt flugan, hjälp önskas!

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på med mitt lilla vårprojekt: att bygga en FLUGA har inhandlat virke osv. och är helt klar för att börja bygget, dock problem med att läsa av ritningen på vissa delar\Cry\ 

Bifogar en bild och vore jätte tacksam om någon kunnig kunde hjhälpa mig.

MVH Fredrik

post-10001586-1394235391,1391_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik!

Kul att du bygger Flugan

Hade själv en som min bror byggde mitten av 80-talet.

Om jag inte minns fel laxades spanten ihop.

Du har helt rätt i att längsgående ribbor i botten inte löper längre fram

Akterspegeln byggde han om med massivt trä mellan plyfaskivorna, annars tror jag att ramarna också laxas ihop.

Lycka Till!

PS! har en bild på min fluga i sjöboden.

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mkt för de snabba svaret!

Vet dock inte vad laxa betyder, någon vänlig själ som kan tänka sig att förklara?

Väldigt trevlig flugan du har eriksen! hur är den ytbehandlad? har du några fler tips som är lätt att annars göra fel på vid bygget?

MVH Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt

Det heter laska inte laxa och betyder att man sammanfogar halv i halv.

Man sågar bort halva tjockleken i ändarna som skall sättas ihop.

MVH Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen!

Min fluga var målad med en-komponents båtfärg motsvarighet typ toplac.

Däcket lackad mahognyplywwod med en tunn eklist i relingen, som skyddade mot kantstötar.

I botten satt det utvändigt en längsgående liten köl i ek med samma mått som den invändiga.

Den hade också små trimplan i plywood  som justerades med vantskruvar, båten fick bättre styregenskaper med dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför är det sån stor text på hanns inlägg? föresten kan detta med trimplan även förbättra en kidmaster? svetsade nämnligen ihop 2st i rostfritt till min. men satte aldrig på dom då jag inte vet om det blir nån fördel. jag vill ha nosen som den är nu ej lägre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack eriksen! då förstår jag\Laughing\ har ännu några frågor som ploppade upp:

I ritningen står det att man ska bygga båten på en bädd av t.ex. 2 plankor, och sedan fästa spanten, ska man alltså först bygga spanten och fästa dom i bädden för att för att sedan böja köllisten och de andra ribborna över det? vilket håll ska spanten fästas på(blivande botten eller blivande däcks hållet mot bädden) ? fäster man alla spanten på en horisontell bädd borde ju båten bli helt platt på botten eller däcket beroende på hållet spanten är fästa mot bädden?

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik !.

Spanten passas till stumt mot varandra som du ser på ritningen sedan sedan limmas och skruvas det ett knä av plywood på båda siderna pos. 3. Jag reagerar på ritningen vad gäller hur man har försänkt slag och balkvägarna i spanten, de ligger helt i liv med spanten, och det får det inte göra på en plywoodbåt för det är riskn för att man knäcker botten och bordläggning, då spanten blir en brytpungt

Flugan är väl inte den bästa konstruktionen, då det var ett plagiat av Åke Sundstedts Speedy som är en mycket bättre konstruktion.

Har själv byggt ett flertal speedy och andra plywoodbåtar på 60-talet.

Som lite nostalgi skall jag bygga en speedy nästa vinter !.

Mvh Inge A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, passas till stumt mot varandra, hur menar du med det, man laskar alltså inte virket till spanten i varandra så som eriksen berättar?

Vad det gäller de längsgående riborna, de ska alltså inte försänkas helt i varandra utan istället bara en bit så att det blir luft mellan plyfa och spanten?

Mycket tacksam för hjälpen allihopa!

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik ! en lask är en skarv av t.ex. en skarv på en bora ( bord ) på en klinkbyggd båt då stöter man de båda ämnena stumt ihop och lägger en lask på insida som överlappar skarven och nitar i dessa , så nu glömmer vi denna term sålänge.

Det du menar är förmodligen att halva i hop spantet vid slagvägare/balkvägare visst det är kanske inte fel men det behövs ej, då förstärkningarna av plywood på bägge sidorna blir mycket stark.

Vad gäller infällnad av slagvägare / balkvägare ( de längnsgående ribborna ) så är det lagom att det blir ca: 4 mm mellan spant och plywooden.

Nu åter till lasken. Den enda gången du behöver  laska på en plywoodbåt är om du inte kommer över plywood  som räcker till hela längden till botten / sidar, då längdskarvar du dem med en lask som är ca: 100 mm. bred som limmas och skruvar i dubbla rader på varje sida med maskinskruv av mässing eller rostfritt M4 med mutter och planbricka på insidan.

Lycka till !!.

Mvh. Inge A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in denna sida

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laskning

//Janne

Vad fel det ser ut!!!???

Senast ändrad av winga25 | 18 mars 2008 | 22:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej fredrik! Hoppas du får lite klarhet i dina frågor.

Ang. din fråga om spantens passning i vid hopsättning så har du en konstruktionsvattenlinje du följer märkt V på spantritningen, den är jätteviktig att alla spanten och akterspegel stäv

riktas in efter annars kan båten bli sned.

GO ON!

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver inte ordvränga när man förklarar ett praktiskt momenet, Jag använder de uttryck man använder vid båtbygge, fortsätt du att bläddra i ordböckerna  hittar du säkert lite till som kan försvåra det hela.

Har du byggt båt själv ???.

Mvh Inge A  ( Möbel & Inredninssnickare på Fartygssidan & Båtbyggare se - 65 )

\Surprised\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta mig men jag ville bara länka till en sida för att lättare förstå vad som menas med att laska. Och för att svara på din fråga så har jag inte byggt någon båt, men jag hoppas att jag kan tillföra något ändå.

//Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket nu förstår jag det hela bättre!

Dock förstår jag inte riktigt det med konstruktionsvattenlinje, Ska spanten alltså inte fästas rakt av på bädden utan istället ska viss höjas upp på något vis(klossar under)? så att vattenlinjen bildar en rät linje?

Har också stora problem med att få ihop akterspegeln, där motorn fästs på akterspegeln ser det ut som om det möts två andra reglar som kommer från sidan, ska dessa halvas in i den bredare övre delen?

Är ganska oerfaren som ni märker, men ritningen/ manualen känns ganska bristfällig för en flugan!

MVH Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik! Jag håller på med att bygga flugan. Det är inte så svårt som det verkar. Du måste se varje del av ritningen som en helhet i ditt bygge av båten. Båten ska egentligen byggas med botten upp. För att få kölplankan listen 10 med rätt sväng kan du såga upp den på mitten, lägga i ett faner, limma med polly uretan enkomponent och forma den till rätt böj. Däckslister och slag -lister ska jackas ut i spanten. Gör uttagen i varje spant efter hand då inget uttag blir lika. Jobba parallellt med däckslisterna styrbord-barbord, för att båten håller rak. Det fodras styrka att forma däckslisterna (slaglisterna 1) till rätt form. Ett tips är att använda spännband och pressa dom på rätt plats. Jag försöker att skicka med några bilder. Lycka till. Du fick nog bara en bild........

MVH Anders

post-10001664-1394235394,0523_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det är fler som bygger! Ditt bygge ser ju väldigt bra ut Fampez, längtar tills jag kommit så långt\Tongue Vore kul om du kunde skicka en bild från sidan på ditt bygge så man ser lite hur spanten är fästa osv. Jag har förstått det mesta av ritningen nu efter allas hjälp dock så förstår jag inte riktigt akterspegeln fortfarande, Fampez,du som nyss byggt en råkar inte ha lust att förklara lite kort om hur du byggde din, kanske med en bild? Mkt tacksam för hjälpen!

MVH Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Det låter kul att bygga en fluga. Och jag undrar vart du fick tag på ritningarna och vad du fick inhandla för något virke.

för jag har funderat på att bygga en fluga men har inte blivit av en. Snällt om jag kunde få svar.

tack! på förhand 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jättekul att bygga, rekomenderas starkt!ritningarna köpte jag på blocket för 120kr, finns också att ladda ner, vid intresse kan jag länka? I och med att inte flugan är klar vet jag inte helt vilket virke som kommer att gå åt men det handlar om furu i olika dimensioner och antingen furuplywood glasfiber(som jag har valt) eller mahognyplywood som ger flugan veteran look. Är man kunnig kan säkert flugan varieras en hel del i byggsätt, material osv.

Lycka till med bygget!

MVH Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan! du fär gärna skicka ritningar om du har lust. jonsson_93_@hotmail.com om jag får fråga så undrar jag vad matriel kostnaden ligger på en så länge. det är _ om du undrar mellan jonsson och 93 och hotmail men det förstog du säkert redan.

tack på förhand

Senast ändrad av boyen | 21 mars 2008 | 20:45

Senast ändrad av boyen | 21 mars 2008 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte länka den sidan där man kan ladda ner ritningarna?

Har också gått i tankarna på att bygga en Fluga

/Stortriss_hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det råkar inte vara någon av er Flugan-byggare som håller till i Halland eller norra skåne? Skulle gärna komma och ta en titt för att lära. Skulle gärna även kunna hjälpa till om något moment kräver fler händer.

Hojta till i så fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har ni ritningen http://www.writerscorner.nu/flugan/flugan.rar material kostnaden än sålänge ligger på ca 600kr men då har jag en hel del kvar som behöver köpas, bl.a. plyfa skivorna och det är de som kostar mest! Jag finns i småland!

Skulle väldigt gärna ha svar på ovanstående!!

MVH Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ni på gång att bygga en busbåt så kolla in Speedy som ritats av Åke Sundstedt och kom 1960, ritningar gick att beställa genom Tidningen Teknik För Alla, efter att den fann en stor marknad och blev eftertraktad så kom Hobbex med sin ritning på Flugan som var ett plagiat av Speedy-ritningen men med lite ändringar på bl.a fören som visade sig inte vara så lyckad !. Har byggt ett flertal Speedy och dessa är fantastiska och snabba !, Drog vattenskidor och busåkte flera år på 60-talet.

Hade kompisar som byggde Flugan ( på grund av billigare ritning ) men dessa båtar var inte att jämföra med Speedy, inte samma egenskaper i sjön.

Kolla Hemsidan för Åke Sunstedts båtar ( ritningar går att beställa ) www.cyklon.3w.se

Lycka till med era Byggen, skall själv bygga mig en speedy nästa vinter

Mvh Inge A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det är fler som bygger! Ditt bygge ser ju väldigt bra ut Fampez, längtar tills jag kommit så långt\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Vore kul om du kunde skicka en bild från sidan på ditt bygge så man ser lite hur spanten är fästa osv. Jag har förstått det mesta av ritningen nu efter allas hjälp dock så förstår jag inte riktigt akterspegeln fortfarande, Fampez,du som nyss byggt en råkar inte ha lust att förklara lite kort om hur du byggde din, kanske med en bild? Mkt tacksam för svar!

MVH Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej! för ni som har byggt flugan och liknande båtar så undrar jag hur lång tid det tar och vad det brukar kosta med allt matriel och sådant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och framför allt, hur lång tid tar det första gången???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kommit så långt att det är dags att fästa spanten i bädden som består av 2 plankor med 40cm mellanrum, undrar hur det är bäst att fästa spanten och hur man ska få dem att bilda en rak vattenlinje, ska vissa spant höjas upp till de övriga spantens vattenlinje osv. och slutligen hur gör man med för och akterstäv för att få dem att luta lagom?

MVH Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att läsa att så många bygger eller går i byggartankar!

Det finns en förening i Stockholm, Ungdomarnas Båtbygge, där ungdomar 9 - 18 år bygger egna segeljollar i plywood med mast och bom av trä eller kolfiber (egen gjutning!). På somrarna är det 2-3 veckors seglarläger i Stockholms skärgård. De kanske har plats för ett Flugan-bygge? Läs mer på http://www.udac.net/forening/ubb/ 

De har varit med i flera artiklar i tidningarna:

http://www.batnytt.se/Ungdomarnas_batbyggeri_A-918273_DXNI-693_.aspx

http://www.praktisktbatagande.se/stegforsteg/article230093.ece

http://www.drivkraft.org/object/136/enideellbatbyggarskola.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...