Eustace 0 Postad 17 Mars , 2008 Hej. Tänkte stanna till vid Lågskär (strax innan Åland) och ankra på svaj i viken vid fyren på norra sidan. Räknar med sydlig vind i sommar, gärna varm. Vad jag undrar är om det är sjöhävning där eller om den är skyddad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Mars , 2008 Vid måttliga sydliga vindar ligger du nog fint. Men vid måttlig blåst och sjö från syd kan du nog räkna med att få rulla en del. Så som det oftast blir runt öar i öppet vatten kryper sjön runt och kommer från sidan där du ligger med fören mot vinden. Och även bara litet svinga tvärskepps kan få båten att rulla häftigt. Jag har varit med om ankarplatser där vi fått sova i sjökojerna och fått äta med slingerlisterna uppsatta och antihalkdukar på matbordet. Men inte i Sverige dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 18 Mars , 2008 Det är ju en del grynnor, kobbar och skär vid sidorna så jag tänkte att de nog skulle fungera som lite vågbrytare. För att ta frågan lite längre: är det bättre, ur sjöhävningssynpunkt, om det varit stora vindvridningar innan? Min tanke är att inte så mycket dyning har hunnits byggas upp. Men samtidigt finns det väl en risk att sjön blir toppigare om vinden möter sjön? Konstiga frågor kanske för den erfarne men för mig är det viktigt med tanke på att våga satsa på mer utsatta ankringsplatser. Dela gärna med dig/er hur man bör tänka om man skall välja en utsatt plats. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 18 Mars , 2008 Vid rätt vind- och väderförhållanden kan du få en skön kväll, garanterat myggfritt. http://home.aland.net/jonas.kirsi/lagskar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Mars , 2008 Jag tycker nog inte du skall bekymra dig särskilt mycket - Östersjön har ju inte den typen av dyning som man hittar längst Atlantkusten och som kan krypa in långt in i vikar och bakom öar och skapa en våldsam rullning. Blåser det hårdare blir det naturligtvis en viss sjögång som kanske kan besvära, men å andra sidan avtar den snabbt. Och en rullig ankarplats är ju inte på något sätt farligt, bara jobbigt och obekvämt. Stick dit du, se till att ha ett bra ankare med bra fäste och kolla noga att det inte finns risk för en olämplig vindvridning, ankra och njut. Jag blir själv litet sugen! Skall kolla litet i sjökortet i helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 18 Mars , 2008 Jo, jag tänkte ha en mysig kväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser