stortriss_hej 0 Postad 17 Mars , 2008 Detta är klubben för alla som är medlemmar i SSRS (Svenska Sjöräddnings Sällskapet). Självklart också för er som är Sjöräddare inom SSRS! Bli medlem i SSRS klubben nu och visa ditt stöd till sällskapet även här På maringuiden.se! Senast ändrad av stortriss_hej | 17 mars 2008 | 14:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 17 Mars , 2008 Ok, jag är medlem vill du ha någon verifikation för detta eller räcker det om jag går in och gör en annsökan? // Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 17 Mars , 2008 Tror på dig och att du är medlem! Fast om du vill får du gärna ta en bild på dekalen som ska sitta på din båt. men detta är frivilligt precis som SSRS är! Annars är det bara att söka dig in nu! /SSRS klubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 17 Mars , 2008 Gott!! då blir en 1:a medlemen. i MG SSRS klubb //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 17 Mars , 2008 Hur möe köstar de? För de e la itte gratis? eller? Förresten klubb hit och klubb dit, börjar det inte bli lite väl många klubbar här nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 17 Mars , 2008 Visst är det gratis och nä det kan inte bli för många klubbar, ialla fall inte så länge dom är seriösa! /SSRS Klubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Mars , 2008 Vad har klubben för syfte, vad vill klubben uppnå, vad är klubbens mål. Intressanta uppgifter för mej innan jag tar ställning om jag vill gå med. Jag är medlem i SSRS, räcker inte det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 17 Mars , 2008 Ända syftet är väl att se hur många medlemar på MG som också är medlemar i SSRS. Vore skoj att samla alla SSRS are i samma grupp! Men vill inte folk gå med i Klubben så ska dom heller inte göra det, denna klubb är ju som sagt lika frivillig som SSRS är! /SSRS Klubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 17 Mars , 2008 Jo syftet är bra, men jag har sjöräddning genom försäkringsbolaget jag har. Sedan finns det norsk luftambulanse också. Den här adressen är viktigare än man tror! Norsk Luftambulanse Hos Norsk Luftambulanse kan du försäkra dig och få hemresan betald om du skulle bli sjuk. Årsavgift (för 2004) är 265 för ensam person eller 395 norska kronor för par. Hemsida är: http://www.norskluftambulanse.no Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Mars , 2008 Vad menar du med sjöräddning genom försäkringsbolaget. Låter lite tveksamt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 17 Mars , 2008 Hm, jo det lät lite väl. Nej det står så här och det är inte sjöräddning. Försäkringen gäller: Sjöskada som direkt orsakats av grundstötning, sammanstötning, strandning, kantring eller av annan plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse. Samma försäkring gäller för din din jolle, samt vid kappsegling. Bärgning igår. ? Så sjöräddningen kommer sig väl av Stockholms radio. Puh. Skit jag var helt säker på att det var genom försäkringsbolaget jag hade det. / Sorry / U Jag kan iaf meddela vad jag betalar/ år. Summa 1196:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen Postad 17 Mars , 2008 vore bättre om kunde lägga in sin merit lista på sin egen sjöbod där skulle man kunna skriva om sitt yrke fritids syslor och klubbar och föreningar om man nu vill visa sitt liv där MVH Lax såg faktist att det går att lägga till sina meriter där PS: är medlem Senast ändrad av laxoringen | 17 mars 2008 | 18:55 Senast ändrad av laxoringen | 17 mars 2008 | 19:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Mars , 2008 Sjöräddningen kommer inte från Stockholm Radio. Den kommer i första hand från SSRS eller möjligen från någon myndighet som Polis, KBV m.fl. Stockholm Radio fungerar som sambandscentral och inget annat. Att dom sedan kanske har något assistansprogram du betalar några hundralappar för är en annan sak. Då rycker skickar de ut någon som hjälper dig när du har bekymmer som inte kan rubriceras för sjöräddning. Typ soppatorsk och så. Alla som vistas på sjön regelbundet borde vara medlemmar i SSRS tycker jag. Att bärgning ingår i din försäkring betyder att bärgningskostnader täcks vid skada eller om din båt skulle totalhaverera och hamna på någon plats där vraket inte kan ligga kvar åtar sig bolaget borttransport. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 17 Mars , 2008 Hm, får överväga att bli medlem då! Man kan ju bli påkörd av någon utan körkort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 17 Mars , 2008 Jag är, har alltid varit & kommer att fortsätta vara medlem... Tycker ändå det här är en idiottråd. Om syftet är att ta reda på hur många Mg:are som är medlemmar? Skapa en tråd med det innehållet inte en ny klubb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 17 Mars , 2008 Så nu är klubben borta, tydligen så var den inte så välkommen av folk, vill tacka er som blev medlemar, jag lovar att aldrig i hela mitt liv starta fler klubbar på denna sida. Hoppas att alla som hade problem med denna klubb är nöjda! /Stortriss_hej Senast ändrad av stortriss_hej | 17 mars 2008 | 23:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 17 Mars , 2008 Ta det inte så, initiativet var bra och i välmening säkert. Det blev väl för mycket bara och just nu när alla är upprörda p.g.a körkort o. s. v. Behåll klubben om du menar något med den. / Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 17 Mars , 2008 Nä nu är klubben bortagen orkar inte gå in på denna sidan och läsa så mycket skit om vad folk tycker och tänker, ville starta en klubb där folk som var medlemar i SSRS kunde gå med, ingen tvång och självklart frivilligt. Sen var det fel av mig att spama forumen, tänkte mig inte för bad om ursäkt. Men som sagt vill tacka alla som gick med och alla som önska mig lycka till! /Stortriss_hej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 17 Mars , 2008 Hej Eilean igen, hittade det här. Stockholmradio lanserar i samarbete med Trygg Hansa, den nya tjänsten Sjöassistans Så var det, jag var inte helt borta Men jag ska överväga det andra allternatvet också. Nu har även kajakpaddlare sjöassistans http://www.stockholmradio.com/show.php/13643.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Mars , 2008 Det var just det jag menade med ett assistansprogram. Men det är inte att förväxla med sjöräddning. Sjöräddningen rycker alltid ut, utan kostnad när liv står i fara. Men Stockholms Radios Sjöassistans eller SSRS Trossen är en betalservice för sådant som inte är livräddning. T.ex vill du ha bogsering iland av en sjöräddningskryssare när du fått soppatorsk kan du räkna med att få betala för jobbet. Men med Sjöassistans eller Trossen slipper du undan, möjligen förutom en självrisk. Den övervägande anledningen till att vi bör vara medlemmear i SSRS är att deras uppdrag till största delen numera handlar om fritidsbåtar. Och att all finansiering sker med frivilla bidrag, de får inte en krona fån staten. Dessutom är besättningarna på deras båtar oavlönade och frivilliga. Därför tycker jag att alla med båt kan avvara de få hundralappar medlemsskapet kostar. Även om vi förhoppningsvis aldrig behöver utnyttja deras tjänster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 18 Mars , 2008 Jag tror inte man kan säga att Stockholm Radio fungerar som sambandscentral. Iaf inte vid en sjöräddingsinsats. Då är det MRCC i Göteborg (Kärringberget) som leder arbetet. Men det gör dom via Stockhom Radio som ju svarar för alla kuststationer, Så myndigheten MRCC leder abetet via det privata företaget Stockholm Radio, och dirigerar då den ideella organisationen SSRS och myndigherna KBV och Polisen och räddingshelikoptrarna som ju drivs av ett privat företag på uppdrag av staten. Plus marinen antar jag i den mån den finns kvar. Enkelt va? /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Mars , 2008 I praktiken är det Stockholm Radio du talar genom. Så nog tycker jag man kalla dem för en sambandscentral. Men visst har du rätt om man skall vara petnoga. Men mitt inlägg handlade mer om att visa på skillnaderna mellan sjöräddning och andra tjänster som bärgning och assistans än att försöka detaljbeskriva strukturen vid sjöräddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 18 Mars , 2008 Vad fyller MRCC (www.mrcc.se ) då för funktion? /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 18 Mars , 2008 Ok, för att reda ut begreppen. Iaf för mig SSRS drivs av frivilliga bidrag, kostar bara några hundra lappar??? Om jag behöver sjöräddning så finns det bara SSRS att tillgå, eller? När kommer man att skilja ut de som betalat och de som inte? Kan ju vara kul även för de som inte har en aning om vad dom ger sig in på, när dom skaffar första båten. Vi har ju sjöräddningen som vi inte får glömma, kan ju vara bra att veta. http://www.shipadm.org/templates/SFVXPage____200.aspx /M Senast ändrad av SV-Pirat | 18 mars 2008 | 10:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Mars , 2008 Jag tror både du och jag vet vad MRCC fyller för funktion. Utan att behöva klicka. Men såtillvida den olycksdrabbade inte står i kontakt med dem direkt via exempelvis mobiltelefon kommer sannolikt kommunikationen med alla inblandade ske med VHF via Stockholm Radio och deras sändare. I det avseendet kan man (litet slarvigt) kalla Stockholm Radio för en sambandscentral. Tycker jag. Men har du någon bättre benämning för Stockholm Radios roll så kör vi med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Mars , 2008 SSRS räddar alla, oavsett om de betalar eller inte. Så du behöver inte vara orlig för att bli utan hjälp. Så, betala eller inte är enbart en moralisk fråga. Några hundralappar (4-500?) är avgiften för årligt medlemsskap. I övrigt kan du kan lämna vilka bidrag du vill. Dessutom finansierar de sin verksamhet med insamlingar, donationer och support i natura från många företag. Du kan t.ex tälla upp och finansiera en hel livrddningskryssare eller -båt och få den uppkallad efter dig. Livrädningskryssaren SV-Pirat! Vore inte det cool? Om du behöver sjöräddning ringer du 112 eller kalla på kanal 16 på VHF-en (eller trycker igång DSC på din VHF om du har) MRCC i Göteborg (Marine Rescue Center) samordnar insatsen och ser till att du får hjälp. Man kallar in de enheter som är närmast och mest lämpliga för uppdraget. Den kan vara en livräddningskryssare från SSRS men likaväl en polisbåt eller kustbevakare som är i nära. Är det riktigt bråttom kan det bli fråga om helikopter. Så SSRS är bara en del av den totala sjöräddningskapaciteten. Men samtidigt den som är mest spridd och har specialanpassade resurser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 18 Mars , 2008 Det är så om du är med i SSRS så kostar det runt 5-600kr då får du hjälp vid tex tamp i propeller, SSRS dra då in dig till närmsta hamn och allt är okej, skulle detta hända utan att du är medlem och du väljer att anlita SSRS till uppdraget då kostar det pengar mycket pengar. När det är sjöräddning så kostar det inget utan då får alla samma behandling, oftast så brukar MRCC som är den opraktiva ledaren till sjöss, larma uppdragen som larm för att dom som inte är medlemar ska slippa att betala! Stockholm Radio har inget med sjöräddning att göra dom står för väderleks rapporter och alla andra betal och icke betal tjänster! MRCC är en ledningscentral i Göteborg som styr alla den Svenska sjöräddningen till sjöss och kallas Sweden rescue Dom finns bara så länge det finns larm och uppdrag. MRCC kan också utse en befälhavare på tex SSRS att vara deras OSC tror det betyder (on sea coordinator) dvs deras öga på platsen eller som det heter på land (instatschef) /Stortriss_hej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 18 Mars , 2008 Tackar Livrädningskryssaren 'SV-Pirat'! Vore inte det cool? Ja jäklar om fartyget heter så när det kommer då får man nog försöka själv iaf. Haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 18 Mars , 2008 Om man ringer SSRS vid en tamp i propellern, så ska man jäklar betala tycker jag. Då kan man ju utnyttja sjöassistans istället om man är med där, eller som jag har det genom försäkringen eller är med i Sthlms radio. Men självklart ska man om man kan stöda SSRS även om man inte vill vara medlem. Ett par hundra räcker gott, gör alla det så kanske vi får massor med SSRS-båtar ute. Så stöd nu alla och ni kan göra det via hemsidan deras/våran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stortriss_hej 0 Postad 18 Mars , 2008 Kan bara instämma! Stöd SSRS och hjälp dom att rädda ännu fler liv! Hjälp oss att rädda liv till sjöss /Stortriss_hej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser