Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
CalleN

Är min laddare galvaniskt isolerad?

Rekommendera Poster

Jag har en sån här laddare, en Guest charger 2610 är det någon som vet om den är galvaniskt isolerad?

 

www.cyber-marine.com/images/guest/2610.jpg&imgrefurl=http://www.cyber-marine.com/product_info.php/products_id/5568&h=140&w=130&sz=5&hl=sv&start=5&um=1&tbnid=WgLnOrTiIsUqHM:&tbnh=93&tbnw=86&prev=/images?q=guest charger 2610&um=1&hl=sv&lr=&rlz=1T4RNWN_enSE251SE251&sa=N

 

Senast ändrad av CalleN | 17 mars 2008 | 14:00

 

Senast ändrad av CalleN | 17 mars 2008 | 14:01

 

Senast ändrad av CalleN | 17 mars 2008 | 14:01

post-23830-1394235390,9055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en s k switchad batteriladdare. De är alltid galvaniskt isolerade. Se saknar också skyddsjord för det behövs inte.

 

Detär bara riktigt gamla laddare med s k spartransformator som kan ha en pol gemensam och inte varahelt galvaniskt skilda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Anders_st, du verkar vara mycket kunnig vad gäller el.

 

Så jag kan alltså ha den inkopplad utan att behöva vara orolig för att drevet korriderar p.ga. galvaniska strömmar.

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en intelligen fråga då det kan ställa till problem med en indragen nolla eller jord.
 
Det är inte riktigt så intelligent av marknadsförarna att konsekvent utelämna den viktiga informationen i databladen.
 
Jag skulle inte vara säker på att just en switchande laddare är galvaniskt isolerad.  Däremot en laddare med fulltransformator möjligen.
 
Säkrast att mäta med Ohmmeter om nån förbindelse finns mellan stiften i 230V och plus och minuskabel.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en switchande laddare har just det, en fulltransformator.

 

Switchade aggregat fungerar oftast genom att göra likström direkt av 220V, sedan hacka upp den med hög frekvens och köra den genom en full transformator och likrikta igen på andra sidan.

Ju högre frekvens ju mindre transformator räcker för att få över effekten. Det är därför switchade aggregat är såpass mycket mindre och smidigare än klassiska transformatorer.

 

Senast ändrad av Anders_St | 17 mars 2008 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått svar på din första fråga - men du verkar lite orolig för läckström via jord? Om jag tolkar rätt så har du en USA båt, ursprungligen gjort för 110V? Då vill jag bara tipsa om att de på andra sidan \kölen\ oftare än i Europa jordar sina elsystem inne i båten. Det kan tänkas att det alltså inte bara är 12V laddaren som du ska vara uppmärksam på... men det beror på hur du tar in landströmmen och hur den sedan distribueras i din båt. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu satte du griller i huvudet på mig.

 

Förklara mer, vad ska jag göra åt det.

 

Jag har 220V in i båten via en landströmscentral som sedan går till ett eluttag inne i båten. Sen har jag en 110V trafo mellan 220V strömmen och det befintliga 110V systemet.

 

Trafon är en http://www.blocket.se/vi/14197554.htm?ca=11_s&last=1

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Inte meningen att krångla till det.... om du har en mellantransing så är den troligen tillräckligt skydd för dina behov. ( kunde inte kolla produkten då den var borttagen från Blocket ) Allt jag ville påpeka var en allmän fundering - att tillverkare i USA oftast verkar jorda sina landströmsinstallationer i båten medan många tillverkare i Europa, och Sverige definitivt, tenderar att inte jorda... Spelar antagligen ingen större roll, amerikanarna ligger ju med sina båtar i marinor och det verkar ju funka? Det var bara min reflektion om du inte kände till detta... och du ju har valt ett smart sätt att lösa detta med en transformator mellan 220V och befintligt 110V. Ty denna ger \nog\ tillräcklig isolation? Med detta i tanke funderade jag över din första fråga, det spelar inte så stor roll om laddaren är isolerad om du redan har hela \kretsen\ galvaniskt isolerad redan innan laddaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr brukar 115/230V transformatorerna vara av spartyp. De är betydligt billigare men de är inte galvaniskt isolerade.
 
Det ska vara fulltransformator om man är galvanrädd.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara 50 års erfarenhet som eling. och praktiskt arbete med båtel.

Har aldrig träffat på en SPARTRANSFORMATOR i en batteriladdare.

Att det är en switchade laddare är ingen garanti att spänningen ut är skild från jord.

Switchning är bara ett konstruktionssätt som inte säger något om hur konstruktören har kopplat in och utgångar.

Riktigt gamla laddare har ALLTID fulltransformatorer.

Frågan man skall ställa sig är, hur är min laddare är konstruerad?

Bara isolations mätning mellan plus / minus till jord ger svar på det.

Till 110 volts båtarna finns både full och spar transformatorer.

Fulltrafon har skilda lindningar 110 / 230 volt

Spar har gemensamma lindningar (man SPARA en lindning).

Att inte skyddsjord behövs för att burken innehåller en switchad laddare är inte korrekt.

Jordningen beror på hur burken är tillverkad, och till vilken miljö den är ämnad att installeras i.

post-571-1394235392,8758_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar kunna mycket och vara bra på att förklara, kan du fölklara vad galvaiska strömmar är??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen större skillnad på galvaniska strömmar och andra. Finns det en spänningskälla och en strömkrets så kommer det att gå ström.

Skillnaden är att vad vi kallar galvaniska strömmar är oönskade och kommer till av misstag.

En vanlig orsak är att koppla skyddsjorden i ett uttag på bryggan till en bra jordpunkt i båten typ motorn och drevet, för säkerhets skull. Skyddsjorden är kopplad med tjock och fin kabel som leder ström lätt, det är meningen för att man vid fel ska kortsluta ordentligt så säkringen går så man märker att det är fel.

Ofta (men inte alltid) så ligger det en liten spänning på skyddsjorden. Den är fastskruvad i nollan och jordad i närmaste transformatorstation som kan ligga några kilometer bort. Man kan mäta upp potentialskillnader mellan olika punkter på land och i vattnet. Mest problem i saltvatten som leder ström bra, men oftast är det lite föroreningar även i sötvatten som gör att det kan gå ström. Spänningen är kanske någon volt och är helt ofarlig att ta i.

Tyvärr så ger kombinationen någon volts spänningsskillnad och tjock kabel väldigt mycket ström. (Det här finns även i t ex bostadshus, kallas vagabonderande jordströmmar och kan ge stora strömmar och magnetfält.)

Hög ström, vi pratar 10-tals ampere som går genom motorn, drevet och ut i vattnet, är inte bra. Den märks oftast inte för den som sitter i båten. Men har man landströmmen inkopplad ett längre tag, typ veckor eller månader så finns det skräckexempel på drev som bara försvunnit, Metallen bryts ner genom galvanisk korrosion.

Det finns även folk utan landström som fått problem nä båtgrannen lyckats göra strömmar i vattnet intill bryggan.

Det finns burkar att köpa som är en galvanisk isolator. Sätts mellan jordpunkteni båten och skyddsjorden. Inuti så sitter oftast två dioder motkopplade. Meningen är att ett riktigt 220V fel ger så hög spänning så dioderna leder och kortsluter. Men en liten galvanisk spänning på under 0.7V får inte dioderna att leda och spärrar galvanisk ström. Det fungerar om spänningsskillnaden är under 0.7V. Vilket den väl oftast är men inte garanterat.

Min slutsats är att skyddsjorden ska kopplas till alla jordade eluttag i båten, men ingen annanstans. Då får man skyddsfunktionen i de elapparater man ansluter. Men ingen risk för galvaniska strömmar.

Notera att alltfler moderna elapparater INTE kopplar sig till skyddsjorden även om de sitter i ett jordat uttag. De är dubbelisolerade dvs gjorda så att elsäkerhetsmyndigheten inte kan komma på något felsätt så man kan få spänning i höljet. T ex om höljet är av plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för ett mer än utförilgt och förståeligt svar

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en plast båt kan det väl knappast förekomma någon galvanisk korrosion. Om man kopplar in en landströmcentral med jordfelsbrytare och sedan drar kablar vidare till jordade uttag där man kopplar in sina förbrukare som TV, Laddare etc. Jordkabeln är ju till för att skydda mot eventuella fel i apparaten man stoppar i uttaget eller?

Däremot i stålbåtar kan det väl bli problem om man vill skydda så att säga båten från att bli strömförande om det skulle bli något fel å kabeln. Då måste man väl jorda själva skrovet och det är väl då det kan bli katastrofala följder om det blir läckströmar eller har jag fel? 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för bra beskrivning.

Har själv råkat ut för dåliga grannar som åt av mitt Bravo drev.

Har du ngn bra ide om hur att mäta på båtar?

Jag tänker mig att dra ur matningen ifrån elstolpen och så mäta fas-nolla-jord till vattnet/jordpunkt.

Detta för att försöka utröna om båten har taskig installation eller ej.

Vår båtklubb godkänner dessvärre adapter.

Då går det ju att vända stickproppen så att man har ingen aning om nollan blir nolla eller fas.

Har pillat med jorpotentialer i datacom världen och då var det rätt vanligt med stora skillnader på olika våningsplan. Räddningsverket i Karlstad hadde tex 70 V mellan jord på två våningsplan.

Är ganska säker på att vi på vår klubb har stor jordpotential då klubben får spänning från två olika kraftstationer.

Har du några tips är jag tacksam!

 

Mvh Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man drar ur landströmskabeln, går ner i motorrummet och mäter mellan motorblocket och fas / nolla / skyddsjord på kabeln och inte får kontakt någonstans så är man säker.

Sedan ska man kolla 220V landströmsuttagen i båten. Där SKA det finnas kontakt mellan jordblecken in landkabeln och uttagets jordbleck.

Att vända på stickproppen så fas och nolla byts ska inte ha någon praktiskt betydelse i båten.

För att kolla jordpotentialen i ellutagen på bryggan så ställ in växelspänningsmätning släng ner ena mätkabeln i vattnet och mät på jordblecket i eluttaget på bryggan. Några tiondels volt får man väl alltid. Har du 70V så är det dags att ringa en elinstallatör! Över 50V är personfara. En halv eller några volt är acceptabelt men kan ge galvaniska strömmar med dålig landströmsinstallation i båten.

Notera att jordpotentialen är olika olika dagar, fuktighet i marken, effektuttag i nätet etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om allt i båten inklusive motor och drev vore av plast också så.... :-)

Problemet är en alltför entusiastisk skyddsjordning av precis allting i båten så att motorblock och drev ansluts till landströmmens gulgröna skyddsjord. Beroende på en massa saker kan landströmmens skyddsjord ha ett par volt spänning jämfört med vattnet som båten ligger i. (Beroende på hur långt det är till närmaste transformatorstation, markförhållanden (lerjord eller klippgrund), när det regnade senast och hur stor lasten är i ledningar.)

Ett par volt är ofarligt och känns inte ens i fingrarna men kan räcka för att köra en ganska stor ström genom motor och drev. Under en längre tid (veckor) så kan delar av drevet försvinna.

Landström ska ha en jordfelsbrytare i båten, gulgrön skyddsjord ansluts till alla uttag i båten men ingen annan stans. Då är man skyddad för elfel i anslutna apparater. Och slipper galvanisk korrosion.

(OK, beroende på hur man räknar så kan en varmvattenberedare ansluten både till 220V och motorns kylsystem ge en del läckström. De lärde tvistar om exakt hur mycket.)

Stålbåtar kräver lite mer eftertanke tror jag.

En bra skrift om hur man gör en lite mer komplicerad men godkänd installation:
länk

En annan skrift om korrosion i båtar: länk

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är en i stort sett bra beskrivning av problematiken. 

Fast en viktig rättelse måste göras, även om den inte medför  nån funktionell skillnad. Spänningen i skyddsjorden från landmatningen medför inte GALVANISK korrosion utan ELEKTROLYTISK korrosion.  Galvanisk korrosion uppträder mellan olika metaller oavsett yttre spänningskällor. För de metaller som normalt finns i en båt är den galvaniska potentialskillnaden aldrig större än c:a 0,8 V likspänning 

Skyddsjordens spänning i förhållande till vattnet runt båten har mätts av Svenska Kryssarklubben i 20 olika gästhamnar, och spänningar på 1-4 V växelspänning är vanliga. Observera att toppvärdet på dessa spänninar är 1.4 ggr större, och är alltså 1.4 - 5.6 V likspänning i detta exempel. Detta överstiger kraftigt vad en galvanisk isolator klarar att blockera. 

Vidare så kan elektrolytisk korrosion också uppstå även om skyddsjorden i båten inte är kopplad till båtens likströmssystem. De vanligaste sådana fallen är skyddsjordade värmepatroner i t.ex. varmvattenberedare eller vattenburna värmesystem. Där blir det en strömbana mellan skyddsjord och det vatten de värmer och vidare till t.ex. motor-propeller.

De flesta landströmsladdare som har metallhölje har en extern jordanslutning, och deras installationsanvisning  (särskilt de från USA) brukar innehålla kravet att denna jordanslutning skall anslutas till båtens 12V-minus.  Detta innebär att inte bara ladddaren själv, utan även hur den har installerats spelar roll för uppkomsten av elektrolytisk korrosion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrutten skrev:
Om man kopplar in en landströmcentral med jordfelsbrytare och sedan drar kablar vidare till jordade uttag där man kopplar in sina förbrukare som TV, Laddare etc. Jordkabeln är ju till för att skydda mot eventuella fel i apparaten man stoppar i uttaget eller?

Jordfelsbrytare har inte mycket med galvaniska strömmar eller jordledare att göra. En jordfelsbrytare mäter strömmen mellan fasen och nollan och om skillnaden är störren än 10 mA så bryts spänningen på fasen. Den felströmmen som en jordfelsbrytare mäter och således inte går rätt väg kan iofs gå i jordledningen men det är inte det vi diskuterar i denna tråd.

Det som vi diskuterar här är potentialskillnaden mellan landjord och sjöjord. Den har jag mätt upp på en båt till 1,4 volt mellan landjord och sjöjord. Mellan skyddsjorden (landjord) och sjöjord mätter jag några hundra Ohm i resistans som gick ut via batteriladdarens minus. När jag provade med en Ctek-laddare var resistansen oändlig mellan landjord och sjöjord.

Den ska vara oändlig. Är den inte det har man de problem som så väl har beskrivits i tidigare inlägg i denna tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galvaniskt skilt åt in och ut är det säkert. Dvs man kan inte mäta något läckage med ohmmeter.

Men transformatorer kan ha kapacitiv koppling mellan primär och sekundärsidan. Vissa amerikanska grejor har också kondensatorer mellan in och ut vilket kan ge vis växelspänning på utsidan med. DEt kan kittla i fingarna mao.

Jordar man sekundären blir det inga problem.

 

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har enklare frågeställning som jag tror ni kunniga i denna tråd enkelt besvarar. Har en båt utan "landström". Ibland kopplar jag in min gamla CTEK zafir 90 laddare för max 90 Ah (ca 3 A) antingen direkt på förbrukningsbatterierna (2 st parallellkopplade) eller på elcentralen nånstans. Har jag då s.k. "Landström" helt plötsligt? Kan jag då bli utsatt för galvanisk korrosion? Bör jag sätta en zinksaver eller galvanisk isolator mellan laddaren och båtens elsystem?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har enklare frågeställning som jag tror ni kunniga i denna tråd enkelt besvarar. Har en båt utan "landström". Ibland kopplar jag in min gamla CTEK zafir 90 laddare för max 90 Ah (ca 3 A) antingen direkt på förbrukningsbatterierna (2 st parallellkopplade) eller på elcentralen nånstans. Har jag då s.k. "Landström" helt plötsligt? Kan jag då bli utsatt för galvanisk korrosion? Bör jag sätta en zinksaver eller galvanisk isolator mellan laddaren och båtens elsystem?!

 

CTEK zafir 90 är en modern switchad laddare så in och utgång är skilda åt elektriskt.

 

Så nej du får inga problem med jordströmmar genom att koppla in den på dina batterier. Via elcentralen eller direkt spelar ingen roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden då det tycks finnas så mycket laddningskompetens här. Tänker renovera hela elsystemet i min båt till hösten och ska försöka följa Skyllermarks råd då jag inte har någon tidigare erfarenhet. Håller på och tittar igenom vad som ska vara kvar och vad som ska bytas ut. Landströmsinstallationen ser fin ut och är relativt nygjord av elektriker. Laddaren ser ut som så här:

 

https://www.dropbox.com/s/2nqdxpast430mpd/laddare.JPG

 

Är det en bra laddare som man bör spara eller finns det någon vinst med att satsa på något nytt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utsidan säger switch mode, så det borde vara OK. :-)

 

Problemet gäller oftast äldre laddare i metalllåda med vanlig transformator och en enkel likriktare. De har oftast har skyddsjord i metallskalet som ibland dessutom är jordat i minuspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar på den här gamla tråden, får vi se om det finns några tips… 😉

 

Jag har installerat Defas landströmspaket och funderar över galvaniska strömmar..

Elcentralen innehåller en (liten) galvanisk isolator från start. Man ska även koppla en jordkabel från ett stift utanpå centralen till batteriets minuspol (enpoligt system) eller en dynaplate under båten (tvåpoligt system, vilket jag har). Har man isolationstransformator så kopplas den inte in.

Jag har ingen isolationstrafo eller dynaplate idag.

 

Kommer att ha en varmvattenberedare kopplad till landström och på gångvärme. Även en batteriladdare kommer att finnas i systemet. Så 12v och 230v systemen kommer att ha koppling mellan varandra.

 

Jag har en extern galvanisk isolator sen tidigare landströmsinstallation, kan jag/bör jag koppla den mellan centralens jord och båtens jordplint för att få extra skydd?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...