Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
boyen

yamaha 25

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har en yamaha 25f 06 och undrar om det är någon som vet om det finns någon annan propeller så det går några knop fortare eller om det bara finns till större motorer? 

Tacksam för alla svar!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Yamaha propellrar du kan välja på till Yamaha F25 4-takt är dessa (om det är F25 du har - du skrev 25f så kan hända du har en 2-takt?):

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/245/1111/8469/all/1.aspx

Tumregeln är att 1 tum ändring i stigning (pitch) ändrar varvtalet ca 150-200 varv/min.

En annan tumregel är att din motor bör ligga nära max rekommenderat varvtal på fullgas enl specifikationen i handboken. Med 1-2 pers ombord och i övrigt ingen extra last.

Yamaha F25 bör varva 6000 varv/min på fullgas med motorn monterad med antiventilationsplattan jäms med köl-linjen och motorn uttrimmad optimalt på fullgas (Yamaha F25 är en av få 25 hk utombordare som finns med elektrisk trim). Se detta test av 25 hk utombordare:

http://www.tohatsu.se/fileadmin/tohatsu.se/media/Båtliv test 20-30.pdf

I detta test hade de på Yamaha F25 en 3-bladig propeller 9 7/8 tum (diameter) x 11 1/4 tum (stigning), troligen Yamaha vit aluminium propeller. Med den propellern fick de 5800 varv/min på fullgas med 2 pers (båt var i testet Creschent 465).

Om du inte har nån varvräknare finns det sådana att koppla in tillfälligt för att testa att man får rätt varvtal när man väljer propeller.

Så du bör kolla vad du har för propeller idag (diameter x stigning). Kolla vad din motor idag varvar på fullgas med den propellern.

Därifrån kan du ev justera med en annan propeller med annan stigning (ev med annan diameter också) så du kommer upp i max rekommenderat varvtal på fullgas.

Det brukar ge ganska bra fart men vill du optimera för bättre fart kan du behöva lite mer stigning men då får du sämre acceleration.

En stålpropeller kan ge aningens högra fart än en aluminiumpropeller men en stålpropeller är avsevärt dyrare.

Har själv en Yamaha 4-takt fast F115 och på den har jag Yamaha Black Steel propeller 13 x 19 (diameter x stigning) och då varvar min motor exakt 6000 varv/min på fullgas (vilket är max rekommenderat varvtal på F115).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 16 mars 2008 | 21:29

Senast ändrad av bossee | 16 mars 2008 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det blev ett fel där det är en f25 och det är powertrim på den och den varvar ca 5700.

men jag ska kolla vad jag har för stigning på den nu och ska höra med en om jag kan få låna en propeller. och se vad det ger för resultat.

tack! mvh boyen

Senast ändrad av boyen | 17 mars 2008 | 18:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast är propellern som följer med den som passar bäst. Byter man för att t ex få ut mer fart förlorar man i något annat... Bränsleekonomi m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...