Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
jl33

nybörjarbåt?

Rekommendera Poster

Söker efter lämplig segelbåt för en nybörjare (har gått lite kurser och seglat med kompisar, men ännu inte fått in seglandet i ryggmärgen). Framförallt vill jag ha en båt som är så pass enkel att den går att segla själv, och som är kul att segla när man får lite vana. De jag kan hitta som tips när jag kollar runt är typ Maxi 68,  Ohlsson 22, H-båt mm. Prisklass, typ 20-50.000.

Finns andra vettiga båtar? Tacksam för tips!

/JL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väl kanske lite partisk men en H-båt tycker jag är bra. Visserligen lite spartansk och låg ruffhöjd men en bra seglare för en bra peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ägare av en Stortriss så är det ju så klar den båten jag kan rekomedera dig. Går att segla själv, lagom förstabåt, kan övernatta 4 pers, lättskött och en väldigt trevlig båt för övrigt. Du kan hittta en Stortriss MK II som är i väldigt bra skick för runt 15-20 tusen kronor.

Hoppas du får en bra seglar sommar oavsett vilken båt du än väljer!

/M.H.H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vår första segelbåt var en Albin Viggen.

Uppför sig idealiskt i sjön för nybörjare,stor sittbrunn.

Lycka till!

/Eriksen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

My five cents worth i den här frågan. 

Själv har jag en Monark 540, den är mindre än de du nämner, som en förkrympt Maxi 77. Jag köpte den iofs inte som nybörjare utan som första egna båt, lite pengar dvs liten risk, men samtidigt en sjövärdig båt i förhållande till sin storlek i bra kvalité. Det är inte så mycket pengar vi talar om, jag skulle försöka gå och titta på olika båtar i verkligheten och gå väldigt mycket efter egna känslan vad det gäller båt-typ, men försöka vara nykter när det gäller skicket på det enskilda exemplaret. Exempel på båtar som jag tittade på när jag köpte första egna var Minette och olika Triss:ar, men jag tittade på mindre båtar än de du verkar vara ute efter.

Kruxet jag kan uppleva med de lämpliga nybörjarbåtarna är att de i allmänhet inte alls byggdes för att seglas av en ensam person, så moderniteter som fall mm dragna till sittbrunnen saknas oftast om ingen har modifierat dem. De underlättar mycket, och har stor betydelse för säkerheten när man är ensam att man inte behöver lämna sittbrunnen i onödan. Inte minst möjlighet att kunna ta ett rev i storen ifrån sittbrunnen är en höjdare. Något sätt att säkra sig till båten ifall det börjar friska i bör man också ha.

Själv har jag rustat upp min båt med sådana saker för att tryggare segla själv, med barn och min hustru som inte är så van. För henne är säkerheten särskilt viktig, inte minst när jag är ute på egen hand. Om de inte är modifierade skulle jag försöka kolla om det, åtminstone på lite sikt, är möjligt att göra på ett enkelt sätt. Om jag köpte en entypsbåt som H-båten skulle jag också hålla lite koll på klassregler och se till att den båt jag köpte höll sig till dem, även om jag inte direkt hade för avsikt att kappsegla själv, och se till att jag inte i onödan förstörde den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båt är kul att segla även när man är lite kunnigare. De har en stor kappseglingsklass vilket borde leda till att det finns hyfsade segel att köpa begagnade. Gamla urblåsta segel är aldrig kul, särskilt inte när man är ny.
Olsson 22 är en annan fin båt med bra utrymmen.
Själ hade jag först en Stortriss och sedan en Karlskrona-Vigg.
Skulle inte köpa en stortriss om jag hade mer än 15-tusen att lägga ner på en båt.
Jag skulle nog ta en Olsson 22 eller en Vigg igen- dom är ruskigt trevliga! 
Hade inte nerdragna fall och det går det med om man set ill att ha något som låser rodret när man går upp på fördäck. Nerdragna fall är bekvämt men ett ganska nytt påfund och vi klarade oss fint utan det förr i världen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer att få många förslag och även från mig. Här har du en båt som är lättseglad även om man är ensam. Gick själv å tänkte som du gjorde och valde en Triss Magnum till slut. Ta en titt på blocket så hittar du några till salu. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en maxi 77 i 18 år, vilket också var min första båt. För mig var detta perfekt. Den är lite större än 68, seglar riktigt bra och så vanlig att det alltid finns någon i närheten som har en likadan som man kan fråga om råd om det är något. Jag tycker den tål lite tuffare väder och att den för sin klass har bekvämt stora utrymmen inuti.

Svaga punkter var b la läckande rutor på tidiga modeller.

Min var en helt ok -74 med bytta rutor samt monterade rustjärn som saknas på de första årsmodellerna. Sålde den för oförskämt billigt för 48 000 kr.

Det är absolut inget fel på 68-an, men i valet av de två hade jag tagit 77-an pga utrymmena samt den marginella prisskillnaden.

mvh Åke\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekommendera Västbris, en gedigen västkustbåt ritad av Carl Andersson, känd för Vindöbåtarna. En pocketcruiser (loa 6.15 m) med snygga linjer, som känns som en betydligt större båt. Rör sig med en behaglig tyngd i sjön, ingen racer men långt ifrån tråkig. Fungerar bra i lättvind men blir roligast i medel- och hårdvind. Lättseglad, manövrerar bra för bara storen, kursstabil med sin långköl (bly). Bra inredning med mycket träkänsla. Utrymmesmässigt väl lämpad för två personer, mer än tre personer i sittbrunnen blir trångt - perfekt för ensamsegling. Pris ca 30-45.000.

Mer information finns på http://www.algonet.se/~kittylou/sailing.html  och på Sailguide.com.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...