Gäst Kalle S Postad 6 Maj , 2004 Vågar man köra med Biltemas tvåtaktarolja? De tar 179:- för 5 liter. Eller är det olja som olja? Lär väl annars vara värt att hålla i slantarna inför sommarens bensinpriser... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 Maj , 2004 Om det är bra olja eller inte vet jag inte. MEN om du har en nyare motor så kräver ofta fabrikanten att du kör på deras olja. Annars riskerar du att vid ett ev. haveri stå utan garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nils Postad 6 Maj , 2004 Nej för helvete använd kvalitets olja så slipper du trubbel..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 7 Maj , 2004 Haha, det var ord och inga visor... Blir muntert att tanka i sommar, att köra i halvplan kommer inte finnas ens i mitt vokabulär i sommar! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 10 Maj , 2004 För att svara på min egen fråga kan jag efter vissa efterforskningar upplysa om att biltemas olja tydligen tillverkas på samma raffinaderi som ALLA 2-taktsoljor som produceras i Skandinavien. Endast ett fåtal märken direktimporteras från utlandet. Kvalitetsstandarden TCW-III som biltemas olja uppfyller är en standard som oljeproducenterna själv beslutat om att införa, och alla oljor som är klassade har samma kvalitet som övriga tillverkares dyrare märkesoljor. Det som kan skilja är tillsatser av konserveringsmedel och färg, samt möjligen något ytterligare magiskt medel. En debatt om detta har förts på en amerikansk motsvarighet till Maringuiden, www.iboats.com. för den som vill fördjupa sig ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 12 Maj , 2004 Om man lusläser biltemas information står det faktiskt av typ TCW 3 och inte att den verkligen uppfyller kraven. Vad det betyder är en tolkningsfråga och jag har inte fått något enligt mig seriöst svar när jag frågat i butiken. Därmed inte sagt att oljan är dålig. Jag bara undrar varför formuleringen är som den är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Oljestickan Postad 12 Maj , 2004 Om man är någorlunda rädd om motorn så tycker jag att man verkligen ska köpa en riktig kvalitetsolja och inte den från Biltema. Visst, den går fint om man ska byta olja mycket typ vid vatten i motorn eller nåt sånt men att köra på vet jag inte... Biltema har en hel del bra grejer men dom har bra mycket skit oxå.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 13 Maj , 2004 Anders, Mailade Biltemas kundservice och frågade ungefär det du skrev i ditt inlägg. Fick detta svar: Tyvärr är det en olycklig formulering i katalogtexten. Utombodsoljan är klassad som TWC 3. Ni kan utan problem använda den under förutsättning att det är en TWC 3 olja Ni skall använda enligt instruktionsboken. Så... Jag kommer i alla fall köra på deras tvåtaktsolja i sommar! Lovar att höra av mig om motorn skär ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaparn 0 Postad 13 Maj , 2004 Jag tror inte att din motor kommer lämna in... men den kan med lite otur närma sig pension lite fortare än väntat. Som bekant arbetar en båtmotor i uppförsbacke hela tiden & en bra olja är då värd sin vikt i guld. Pesonligen betalar jag lite till för att vara på säkra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 16 September , 2004 Tänkte återknyta till den här gamla tråden - kan vara läge nu inför upptagningen när många står inför oljebyte m.m. När det gäller motoroljor är det så att om beteckningen stämmer överens, t.ex. API SE/CD, så spelar det ingen som helst roll om det står Biltema, Statoil, Shell eller Volvo Penta på förpackningen (Volvo Penta:s olja kommer förresten från samma raffinaderi som Statoil). Smörjegenskaperna är precis desamma. Inte bara nästan utan precis exakt desamma. Skillnaden är att Biltemas oljor är så kallade regenererade oljor. Det innebär att det är spillolja som återvinns. Först avskiljs alla partiklar genom centrifugering. Därefter avskiljs alla föroreningar, främmande tillsatser m.m. genom en värmeseparation i flera led. Vad som återstår efter detta är den rena, oförstörbara mineraloljan som är identisk med den ursprungliga. Därefter förses oljan med nya tillsatser och när den säljs är den precis lika bra som en helt ny olja. Detta förfarande har tillkommit bla för att effektivt kunna utnyttja och tillvarata våra resurser. Det internationella program för petroleumprodukter som nu håller på att genomföras kommer att leda fram till att senast år 2011 kommer samtliga oljor som säljs över disk vara regenererade oljor, vad det än står för fabrikat på dunken. Så det är med andra ord fullständigt riskfritt och helt problemfritt att använda en billig olja, t.ex. Biltemas, så länge kvalitetsbeteckningen är lika med eller högre än den som motortillverkaren rekommenderar. Detta gäller alltså mineraloljor, vilket ju är det man använder i fritidsbåtar. Syntetoljor är ju endast intressanta att använda i en motor som används under vinterförhållanden där man behöver en olja som fortfarande är pumbar i många minusgrader, vilket ju knappast är aktuellt för de flesta fritidsbåtägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 13 Oktober , 2004 nidelvbo, Det känns bra att det finns några i alla fall som har fötterna på jorden, och inte lever i en fantasivärld där det är priset som visar om oljan är bra eller inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Egerwood Postad 17 November , 2004 Det finns butiker som säljer olja från fat. till medhavd dunk eller en tom för 5kr. det är de priser du talar om men med namn som super duper heavy duty outbord osv. funkar i bl. i Norrköping Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Skiftchef på ett verk Postad 9 Januari , 2005 Till nidelvbo! Det skulle vara kul att få veta varifrån du har fått dessa uppgifter.Om man skulle göra på detta sätt skulle oljan vara betydligt dyrare än 179 kr.Det man gör istället med gammal olja ,är att helt sonika elda upp den i kraft och värme verk för att tillverka el och värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iommi 0 Postad 23 April , 2006 Jag kan en del om oljor då jag läst mycket samt arbetat med både 2 och 4taktsmotorer i ca 15 år. Utan att utge mig för att vara expert, så vet jag att det är såhär:1) Som vanligt gäller att man får det man betalar för. Biltemas oljor är billiga och således inte lika bra. Man gör inte fynd, och inga mirakel inträffar. Biltema har mycket mindre produktion av olja än t ex Mobil1 eller Esso. Med den logiken borde de vara dyrare då de inte åtnjuter storskalefördelar. Nu är det lite mer komplicerat än så, Biltema är typ 6:e eller 7:e part i en serie återförsäljare som får köpa in vissa restkvoter av regenererad olja - det är därför de kan vara billigare. 2) API krav och andra krav på oljor anger endast den nedre kvalitetsgränsen, ej den övre. Det innebär att en olja som biltemas talar om att den uppfyller vissa minimikrav, ej maxkrav. Du kan säkert, helt säkert uppnå dessa nedre krav med sletolja. Man kan se skillnaden i pengar mellan t ex Motul och Biltema som att man betalar för extra kvalitét (motul). 3) Tillsatser och annat är helt förkastligt. Oljor från början innehar alla nödvändiga tillsatser och de stora oljebolagen har nog betydligt mer resurser att lägga på R&D än skojjare som stp eller slick50 (etc) - de vet vilka tillsatser som är bra. Dessutom gäller inga motorgarantier när man använt tillsatser. Se ftc.gov för flera stämningsansökningar om falsk marknadsföring för exempelvis stp. Och...det går INTE att blanda en biltema olja med någon form av tillsats för att få en bättre olja. Tillsatser innehåller i hög grad Zink - vilket är friktionshämmande men slaggbildande. Detta gäller väl mest 4taktare så tillsatser för 2taktare inte är så vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 23 April , 2006 Ett bra inlägg, även om en kvalitetsnorm är uppfylld innebär inte att oljan funkar lika bra efter en tids använding, Biltemaolja åldras betydligt fortare än kvalitetsolja, vilket en kamrat fått uppleva genom den hårda vägen, han envisades med biltemaolja och vad hände? jo kammaxeln skar och när ventilkåpan tog bort så uppenbarade sig koks i den mängd man inte trodde fanns, han följde tillverkarens rek om bytesintervall, själv använder jag mobil 1 enl tillverkaren bytes intervall, ingen tendens till koksbildning, inte ens i vevhusventilationen så skillnad är det.... Har desutom haft en utombordare som kördes på tvåtaktsolja från Biltema, även den har skurit.... Hm, tillfälligheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 23 April , 2006 ÄÄÄÄÄNTLIIIIGEN !!! Den länge efterlängtade traditionella vår-tråden ang Biltema och dess Motoroljor!!! Tro mig .. ni kan lugnt lita på att deras märkning motsvarar den kvalitet som ni vill ha ... ni som tvivlar kan ju forsätta att göda dom fattiga oljebolagen Den här frågan är en exakt paralell till frågan om man ska handla orginaldelar eller piratdelar till bilen ... delarna tillverkas normalt på samma fabrik, men levereras i olika förpackningar ............ och till helt olika pris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 24 April , 2006 jag har provat biltemas 2-taktsolja en hel sommar på 70hk johnson, den hade jag inga problem med.gammalt utryck:same shit,different name. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
galanten 0 Postad 24 April , 2006 Hur blir egenskeperna om man blandar olika oljor? Typ bil tema med en märkes olja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 24 April , 2006 Biltemas olja = Statoil tappas i samma linje bara andra flaskor tidigare fans det 2 olika kvaliter men det blev för dyrt så dom tog bort den ena. Litar ni på norrmän så litar ni på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 24 April , 2006 Jag använde lågprisolja för något år sedan viket bara resulterade i att jag vart ca 30,000 fattigare... min Johnson skar på 2 av 3 cylindrar.. Sedan dess så kör jag enbart på OMC´ s orginal olja å då utan problem! Det som ställer till det hela tycks vara VRO pumpen som inte riktigt grejar andra oljor för rätt blandning... Kör därimot en 25år gammal Arkimedesmotor på lågprisolja utan några problem fast där blandar man ju direkt i bensinen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 24 April , 2006 Vill bara göra ett litet inlägg angående orginal eller piratdelar till bilar, kan mycket väl vara samma tillverkare av orginal som pirat, dock brukar biltillverkaren få de delar som klarat sig bäst genom kvalitetstestet ( kallas orginaldel), nästa nivå kallas för tillverkarens namn, dock utan att vara märkbart sämmre eller likvärdiga, fast billigare, det gäller och hitta denna tillverkare, sen kan en helt annan tillverkare tillverka delar som är helt åt skogen vad det gäller kvalitet, men ser lika ut. sen finns det firmor som säljer delar under eget namn som Biltema där ena gången är delen av okey kvalitet, nästa gång får dom bättre pris av annan tillverkare och då är delen av helt annan kvalitet. så för att inte få en dålig del väljer man lämpligen rätt tillverkare, är man osäker väljer man orginal, och tro mig, det kan vara skillnad som natt och dag, varit i bilbranchen i tretton år plus yrkesskola. // M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 25 April , 2006 Och för att röra till det lite till så kan jag nämna att enligt Biltema så köps oljan av ett av dom största oljebolagen i Sverige...om det är Statoil eller inte framgår inte....men det är ett av dom två största bolagen i alla fall. Och det är samma olja i flaskan på Biltema som i det oljebolaget har fast med en annan märkning. Kundservice Biltema 013-13 00 25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 25 April , 2006 Mycket enkelt, det är en principsak! Biltema KAN inte ha ngt som är bra.... Så tycker jag det känns i vissas argument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 25 April , 2006 Men egentligen är fenomenet ganska underligt....om ngt är dyrt i våra svenska ögon så är ngt bra...är det billigt blir vi skeptiska...o tvivlar...det var som när vi gick med i EU och lättare kunde privatimportera bilar...helt plötsligt var det väldigt B att köpa en privatimporterad bil från Tyskland exempelvis, trots den aldrig körts på saltade vägar...men en rosthög från västkusten svensksåld ansågs finare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 25 April , 2006 Jag känner en plastfabrikant som pressar flaskor till både Bt o St = samma leveransadress (BT blå ST vita) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 25 April , 2006 Den är inte okey ... den är outstanding Då pratar vi om den som säljs på burk och innehåller en vit massa som känns lite som sand. Tar bort ALLT på händerna utan massa starka lösningsmedel ... bara att gnugga händerna och skölja av dom i vatten!KÖP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneT 0 Postad 25 April , 2006 Tar den bort huden med...? (sorry, kunde bara inte låta bli) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan4518 0 Postad 25 April , 2006 För att avvika helt från ämnet, men du tror inte man saltar vägarna i Tyskland??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 25 April , 2006 Det är egentligen fantastiskt vad många här på forumet vet så mycket om Biltemas och liknande företags olika produkter. Jag menar, hur kan man veta utan att vara kemist, att Biltemas olja är kass? Författaren till inlägg som Nej för helvete använd kvalitets olja så slipper du trubbel har naturligtvis aldrig testat oljan, om det vore så skulle man inte uttrycka sig på det sättet.Jag tror att det mesta, inte allt, bygger på hörsägen och rykten om dessa produkter. Men det troliga är att även de mest negativa personerna handlar på Biltema när ingen ser på. Jag fortsätter att handla saker på Biltema och andra lågprisbutiker och det gör jag inte för att jag är snål utan för att det är dumt att betala för mycket. Väldigt många produkter har dessutom en inbyggd kvalitet genom konstruktion eller material som gör att det kvittar var man köper det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 25 April , 2006 Möjligt man gör det i norra tyskland, dock ej södra...förlåt att jag inte var helt korrekt där....men vad jag kunde utröna av vad min bekant i Tyskland så används inte salt där alls...han kanske har fel...han finns i södern. Men på Gotland används inte salt...det är jag helt säker på...för o avvika absolut helt från ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser