Marrexxx 66 Postad 27 Januari , 2012 http://www.cadillacclub.se/service/olja.html den här är kul att läsa, Kanske finns det skäl att använda syntet eller del syntet även i en äldre motor. Skälet att använda billig mineral är nog främst att gamla motorer drar en del olja. Något som egentligen är av godo, om en gammal motor inte drar olja då är det illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 27 Januari , 2012 men jag har också hört eller läst att man skall byta olja i motorer efter X-antal timmar/mil ELLER höst/vår. känns onödigt o köpa olja för X antal tusen köra några få timmar per säsong sedan kasera den. när maskiner körs sällan o kortare tider kan det bildas kondens samt bränsle tränger ner i oljan som kaske aldrig hinner avdunsta, då har man nog en dålig olja vad det än är för märke. tror mina maskiner som är 54år inte är i topptrim. .så som sagt så passar nog tjock mineral olja bättre i gamla slitna maskiner med större spel o glapp i bitarna mvh marcus Senast ändrad av tugge | 28 januari 2012 | 09:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 Januari , 2012 Ja, det där är ju vad Bengt Dieden anser. Jag säger inte att han har fel men det är lätt att hitta andra självutnämnda experter som har diametralt motsatt uppfattning. Enligt mig så är det enda man kan vara helt säker på är att dagens oljor är bättre än de var för X antal år sedan och så länge man följer rekomendationerna från sin motors tillverkare när det gäller klassning så tror jag att vad det står för märke på flaskan är irrelevant. (Detta gäller alltså normalsvenssons motor, inte racingberras som jobbar på maxvarv med ytskärande propeller.) Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 27 Januari , 2012 Jag har skrivit i någon annan av alla oljetrådar att jag tycker att det är lite för mycket noja när det gäller motorolja. På något sätt har vi här i den rika västvärlden fått uppfattningen att kör man inte på exakt rätt olja, och byter den minst varje år, så kommer motorn ofelbart att rasa. Samma gäller ju våra bilar. På ett stort volvofurum har jag läst om flera som byter motorolja var 500 mil!! Och då är det bara absolut dyraste oljan som gäller! Jag tänker så här: hur är det för båtmotorer (och volvobilar) i 3:e världen? Där finns det ingen som har råd att byta olja titt som tätt och inte lär det gå att hitta originalolja heller. Nej, där tar de den olja de hittar när de har råd och kör vidare utan att ligga sömnlösa om nätterna för det! Och inte rasar deras motorer till höger och vänster. Båtmotorer (och bilar) är byggda med väldigt höga toleranser för att klara av svåra förhållanden. Detta för att tillverkarna vet att de kommer få skit ifall deras produkter är för känsliga. Sen kommer de givetvis köra sina kampanjer med hur viktigt det är med rätt olja och bytesintervall för att de vet att vi är nojiga och därför gärna plockar upp plånboken för att stilla oron. Ett motorras är väl det mest traumatiska en båt- (bil-) ägare kan råka ut för, bortsett från en krock, och detta vet de om. De spelar på våra rädslor helt enkelt, precis som de lyckats får folk att känna att stora SUV:ar är säkrare bilar. Med detta sagt så ska jag ändå erkänna att jag aldrig köpt olja på Biltema. Jag köper själv olja från kända tillverkare med det skulle aldrig falla mig in att köpa Volvo Penta-olja för 20 % mer än någon annan tillverkare bara för att det står i handboken till min motor. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolja 0 Postad 28 Januari , 2012 Ha ha Ja, instämmer med Flintstone, att så är det ute i den krassa verkligheten... Klockrent inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser