Gäst Kalman Postad 15 Mars , 2008 Om djupet inte är större än masten upp till spridarna på segelbåtenr kan man faktiskt störtankra med masten.Det är bara att dra ut sprinten, kallas sluthult och att packningen är i sin ordning på botten vid mastfisken, (jo.. det heter så...) så störtar masten rakt ner och trycks ner i botten och man är trygg för ankrar för alla vindar. Båten ställer sig i vindögat automagiskt.Vid lättning tar man ett omvänt fall via en trissa från botten uppåt och hissar masten med fallvinschen som vanligt tills vanten/stagen är åter sträckta till rätt värde. Egentligen samma procedur som när man hissade stången på masten på äldre segelbåtar. (Ni vet masterna var ju skarvade och det är bara den nedre som heter mast. De som är ovanför heter stång med lite tillägg som preciserade platsen tex förmärsstång.) Busenkelt och praktiskt.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Visst ja, glömde säga att det går bara på båtar med genomgående mast alltså.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />(Alltså inte på motorbåtar med gösstake....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Mars , 2008 VARNINGKolla packningen noga annars kan det gå som här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Mars , 2008 Skulle det inte funka på en motorbåt om man hade en sjuhelvetes lång gösstake? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 16 Mars , 2008 VHF antennen räcker gott... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Mars , 2008 Nej..nej...nej...Lamon. Det går inte. De sänder på fel frekvens så det kommer i otakt med vågorna och då blir det disitorsion som skakar sönder båten i VHF planet.(Disitorsion till skillnad från distorsion är när både VHF och vattenvågor möts på rätt frekvens....) Å Westis...på motorbåt gör man så att man aktiverar sprängbulten som håller pinjongen på propellern. Då skurvar sig proppeern ner i botten och tar tripplinan med sig av kevlar som fungerar som ankarlina.http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Problemet är att när man skall ha upp den igen måste det en ny sprängbult och det är sjuhelsickes svårt att få certifikat för den av Sprängeämnesinspektionen. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-frown.gif\ border=\0\ alt=\Frown\ title=\Frown\ />Åsså får man inte använda den annat än på öppet vatten så det faller på det. Sorry. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 16 Mars , 2008 Rubriken MATANKARE får mig att tänka i lite andra banor... Nån som provat att ankra med hjälp av mat nån gång?? En bit blytung Blodpudding kanske?? Eller varför inte med hjälp av lite fryst fisk?? Nån bottenlevande art kanske greppar bäst.. ojoj nu kan jag nog inte sovat inatt heller, funderingarna tar nog överhanden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Mars , 2008 Bommen, vänner, bommen! Hittar man ett bra sätt för den att att tex fällas upp mot masten så är det en pangide.Tänk attt slippa den eviga bomskuggan i sittbrunnen. Ser fram emot en prototyp på nästa års båtmässa. Bara 11 månader kvar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Mars , 2008 Ja..detta var intressant...i alla fall en har torskat på mitt lilla inbyggda intelligenstest. För er andra så kan jag nu avslöja, det skall vara maStankare. Apropå bommen, på fullt allvar denna gång, inget dösnack, det är förträffligt bra att hålla ut jollen med så man slipper den slå mot båtsidan och kan sova lugnt. Ni som har utanpåliggande roder---ni har väl säkrat fingerlingen med en saxpinne?http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 17 Mars , 2008 Vad var det för konstigt med matankare, det finns ju det som kallas för ''lunchdragg''... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 17 Mars , 2008 Aha..Så intelligent...(nott) Om man då pga. taskig tangentföring eller dyligt missar en bokstav så blir det ett intelligenstest... Smart... Efterhandskonstruktion.... Senast ändrad av guzzlon | 17 mars 2008 | 21:12 Senast ändrad av guzzlon | 18 mars 2008 | 18:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Mars , 2008 Tja...vad gör man inte för att (o)roa sina medseglare och hålla lite liv på denna dösida.... Nåt lunchdragg har jag inte hört talas om men väl lunchkrok, som är förmodligen ett feltryck från ordet lunchkrog? http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 20 Mars , 2008 Jag har provat det ca:20 år sedan, brorsan och jag var ute och seglade i Trissen. Det blåste som f-n och vid en rubbad stagvändning, välter vi i viken 3m djupt, masten i botten. man behöver simma ned och greppa masten, spjärna emot botten med fötterna. När båten lossar och rullar runt tar vinden tag i seglen, samma situation igen. Snabb och bra ide för ankring, vill man komma iväg fort behövs fogsvans, bågsåg el. vajerklippare. Åsso torskar man vindvimpeln i toppen varje gång man vurpar. Här behövs mer utveckling ! /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Mars , 2008 Jaha du Jugge så det är du som hamnde i statistiken över båtolyckor,,,,jag kan se rubrikerna, båt välte och nästan sjönk....http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Du har väl båtkörkot nu så det inte inträffar igen? http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Ta det från det skämtsamma sidan. Ditt inlägg belyser det hela väldigt bra tycker jag.Erfarenhet skaffar man genom att prova och att lära av andra. Hur det käns när segeljollen välter kan inge kurs få en att uppleva och att sedan handla rätt när man ligger i spat. Tur att inte jag har hamnat i den statistiken åsså alla de gånger jag med flit välte våran Snipe samt de gången då jag selade henne så hårt så hon tog in vatten, för att inte tala om alla smällar från den extremt låga bommen, man fick ducka hårt i varje slag om man ville kunna ta mössan efteråthttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Ja..ja, jag säger då det...http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 21 Mars , 2008 Har även provat att få bommen i skallen. Start Lidingö runt ca: 1995 jag svågern och frasse i en Albin Cumulus, medvindsstart. Jag har tiden kollar klockan när styrman frasse gippar utan orsak. Jag undrar varför skottet går 20 sek. för tidigt. Ser alla andra båtarnas besättning kollar mot mig, ljudet jag och de hörde var bommen i mitt huvud. som tur är knäar jag istället för att ramla överbord. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser