Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
kallle

Laga hål i kölet hjälp sökes!

Rekommendera Poster

hej har idag varit o slipat ner en bit av kölet på båten, var ganska blött när jag kom igenom ett par dl rann ut. hur ska ja bygga upp detta? köra med epoxy eller poleyster?

någon som tycker att ja ska göra ett hål i durken inifrån så ja kan lappa på insidan oxå?

tacksam för svar

Senast ändrad av kallle | 15 mars 2008 | 18:32

post-15918-1394235384,5873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

Oj, jag gick nog för snabbt in och skulle svara. Några frågon behöver nog besvaras innan vi kommer framåt i ärendet. I vilket vatten ligger båten? Är det en stor eller liten båt osv.

Utan att veta svaren på ovan frågar. Kan jag ändå säga att du skall/måste slipa bort allt som är poröst. Sedan måste du spola med färskvatten så du får bort all smuts och därefter torka den skadade ytan så det inte finns något vatten där du skall laga. (Det finns i Sea-Seas katalog ett avsnitt för lagning av glasfiberskrov.) Ifall du skall använda epoxy eller polyester är en smaksak. Ok, lite beroende på vad det är för båt man skall laga. Själv brukar jag använda mig av epoxy för denna gräver sig bättre in i det gamla materialet. Medan polystern lägger sig som en amalgamlagning på/i det lagade. 

När det gäller ifall du skall frigöra inne i duren är det inte ett måste men lagningen blir givetvis starkare ifall man laminerar från båda hållen.

Det du skall tänka på när du gör arbetet är, det skall vara torrt och rent, grov yta att laminera emot samt använda rätt glasfibermatta. För mattan till polyestern passar inte till epoxyn och vise versa. lycka till med lagningen/Nitro   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är en ht båt crescent 525 plasbåt. den ligger i karlshamn i blekinge. där jag ha slipat är nu nästan genomgående, ville ej slipa ner allt tänkte att det bli svårt att fästa om det bara är stora hål.  funderade på om jag såga upp ett hål i durken så tänkte ja lägga lite matta därifrån plus att ja skulle hälla ut ca 1 liter epoxy  sen luta båten så det rinner bak genom hela kölet som extra förstärkning, skulle det vara en bra idee eller helt fel ute? 

bifogade en bild på ett hål ja sågat upp, såg sen att det är dubbla lager, ska ja såga genom detta återigen så kommer ja nog ner till skrovet = skadan. fundera starkt på det

post-15918-1394235384,7347_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste låta det torka innan du kan plasta om du vill att det ska hålla. Plasta in fukt är aldrig bra. Det spränger när det fryser på vintern, du ökar risken ordentligt för böldpest etc etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njet! Det är inte epoxyn som gör att lagningen blir stark, utan glasfibermattan. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...