Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Robbe

Navionics sjökort...

Rekommendera Poster

Är på väg att inhandla en Lowrance plotter och måste ju också ha ett elektroniskt sjökort. Valet faller på Navionics men jag är lite förvirrad över skillanden mellan Xl, Gold, Platium och small.

Just nu lutar det åt ett XL Östkusten Gold kort för cirkus 2800 kr eftersom jag bor i bottenviken. Alternativet är small kort för ca 1400 kr men då behöver jag två kort eftersom jag bor i skarven mellan två kort. Alltså i slutändan samma pris som för XL kortet som dessutom täcker hela Sveriges Östkust.

Min fråga är om small och XL kortet har samma detaljrikedom? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur Navionics har det, men hos Garmin är det samma typ av kort, bara ett större område. Det skulle förvåna mig mycket om inte det samma gällde N.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det är endast täckningen som skiljer. Om du bor i skarven rekomenderar jag att ta ett med större täckningsområde. Du får en hel del på köpet då!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret. Jag har en fråga till också.
Jag kör mac hemma och vill ju gärna kunna planera rutter och liknande hemma vid köksbordet. För det finns det ett program som heter GPSNavX ( www.gpsnavx.com )som är anpassat för just Mac. 
Kravet är dock att sjökorten är i format BSB eller Softchart (vet inte om det sista är ett format). Man ska visst helt enkelt då kunna plugga in plottern i dator eller använda sig av NMEA.
Vilket format är Navionics kartor i? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring till Navpoint på 0300 - 566 340 så får garanterat rätt svar på dina frågor om Navionics.

Men jag är rätt så säker på att programmet du pratar om inte är kompatibelt med Navionics.

Mvh Patrik

Navalis Båttillbehör

www.navalis.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...