mattiaserik 0 Postad 15 Mars , 2008 Hejpå er! Har en Ryds 510 gti -04 somalldrid är bottenmålad, Har den ligger på trailer.Denkommer att ligga i sjön max en månad på västkusten. Ska man bottenmåla? Tacksam för svar. MVH P-A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Titan 0 Postad 15 Mars , 2008 Hej ! Jag tycker att du skall bottenmåla. Två lager primer och två lager bottenfärg. Då har du ett bra skydd mot både böldpest och beväxtlighet. År två är det bara ett lager bottenfärg som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 15 Mars , 2008 Jag skulle aldrig bottenmåla om jag hade båten i vattnet ca en månad och resten av tiden på trailer. Det är mycket effektivare att tvätta istället (och enklare, billigare och miljövänligare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 15 Mars , 2008 Bottenmålning är aldrig fel, vilken tid på året kan ha sin sin betydelse. sensommaren är kanske lite mer känslig ? /Styrman Senast ändrad av Styrman | 15 mars 2008 | 17:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Mars , 2008 Bottenmålning är till för dom som inte vill eller kan ta upp båten ibland för rengöring ... Så enkelt va de !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 16 Mars , 2008 Kolla om det inte finns en båttvätt i närheten. Det är aldrig fel att vara rädd om naturen, samt att få botten tvättad. Då blir det ju mindre att tvätta när man tar upp den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2008 Prova en gång. Jag tror att en månad kan man klara sig. Det är inte hela värden om det skulle ha blivit nån mindre påväxt. Då kan du ta en snällare bottenfärg nästa gång. Båten går lättast med en slät botten utan skrovlig bottenfärg. Eftersom du har trailer skulle du kunna tvätta efter halva tiden och kan då vara säker på att ha en lättgående botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Mars , 2008 FEL !!! .. blir inte ett tätskikt av det du föreslår !!! Epoxybehandla, är det man gör om man vill ha sin gelcoat ännu tätare ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 16 Mars , 2008 6-1 till skurborstar och högtryckstvätt.. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 16 Mars , 2008 För min del hade jag skippat bottenmålning, ta upp den på trailern och tvätta av den istället ett par ggr om så skulle behövas. Så gör jag och det fungerar alldeles utmärkt. Du lär få en högre toppfart om du låter bli färgen, så länge skrovet inte är fullt av växter med mera... Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 17 Mars , 2008 Skyddar verkligen bottenfärg mot böldpest? I så fall ligger jag väl illa till eftersom jag struntat i att bottenmåla och istället kör båtbottentvätten i Trosa några ggr/säsong. Ökar riskerna för böldpest om jag inte bottemålar? Mvh/Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 17 Mars , 2008 Bottenfärgen skyddar inte mot böldpest, det är därför man får prima innan man målar en båt som aldrig varit målad. Vattnet tränger igenom bottenfärgen, men inte primern.Jag primiade min 3-4 ggr och botten målade 2 ggr när jag tog hem min från usa och den inte va målad i botten innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3511 0 Postad 17 Mars , 2008 Båtgrannen på klubben använde båttvätten vid Wasahamnen och det blev inte snyggt. Stora repor, en del rena hål i gelcoaten, såg sedan fler båtar med sådana skador men vet inte om de oxå använt båttvätt? Fula skador är det iallafall och det är svårt att upptäcka när den ligger i sjön, så hur reklamerar man, när skadan upptäcks vid upptagningen? Skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 17 Mars , 2008 Var det ett generellt problem borde man ha sett åtminstone något av det i den enkätundersökning som gjorts efter tre års försök i Trosa. Se t.ex http://www.skynetweb.se/server/boatwasher/tr071217.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jukka 0 Postad 17 Mars , 2008 Tänker också bottenmåla min Ryds 510 -02. Undrar bara vilken temperatur man kan måla i som lägst? Vill börja nu i påskhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 18 Mars , 2008 Det brukar anges tydligt i instruktionerna för färgen. Ofta minst 5 grader och då ska nog helst båten vara så varm. Härdande tvåkomponentsfärger kräver högre temperaturer. T.ex information ifrån Hempel, http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vHEMPELDOC/8ACCFBCF834C70410C256C1400102151?OpenDocument&1 International, http://www.yachtpaint.com/sweden/ gå till produktguiden. Det finns säkert motsvarande information ifrån Lefant mfl. Senast ändrad av fjollberg | 18 mars 2008 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jukka 0 Postad 18 Mars , 2008 Tack skadu ha Fjollberg. Orkade inte köpa å läsa på burken så länktips funkar ju fint. Det lär bli en ganska sval påskhelg. Får vänta lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_O 0 Postad 18 Mars , 2008 Tack för bra sträng! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser