Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Albin5

Båtköp styrpulpet

Rekommendera Poster

Har tittat på en Askeladden 505 excel med 90 hk Johnson (2 T). Båt och motor är från 1996. I köpet ingår en bromsad 80 vagn Variant 1000 kg och en Garmin 178C. Vagn och GPS 2 år gamla. Båten har fast tank men inte hydraualstyrning. Båt och motor är i medelgott skick, service av motorn bör göras och polering skadar inte. Är detta ett bra ekipage och vad tror ni är rätt pris för hela paketet?

 

Ett annat alternativ jag tittar på är en ny Yamarin 56 SC, Askeladden 525 Excel eller en Uttern S55. Båtarna skall bestyckas med 4 takts motor men det blir ju då helt andra pengar. Jag har kollat en hel del på båtar och tycker inte det verkar vara något alternativ att köpa nästan nytt begagnat. Mina alternativ känns just nu som en helt ny eller en cirka 10 år gammal båt av välkänt märke.

 

Vad skall jag välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Persoligen skulle jag kanske hålla mig till en beg båt med hyfast ny motor (4-takt med el utan EFI, eller 2-takt med direktinsprutning).

Johnson 90 hk 2-takt från 1996 börjar bli lite till åren även om den säkerligen håller en hel del år ytterliggare. Att motorn inte verkar ha servats i höstas då man normalt sett gör servicen inför vinterförvaringen är ett litet minus, har kanske service hoppats över fler gånger genom åren? Finns dokumenterad service på motorn?

Kolla lite i senaste Båtnytt nr 3 2008, där testar de 4 styrpulpetare. Kanske kan ge lite tankar varthän du bör sikta in dig, vad som kan passa dig vad gäller ny båt och motor.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 mars 2008 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

90 hk Johnson är ju rätt törstig också.
Båten är ju bra men kolla upp service som det påpekas här.
Impellerbyte, kompprov, växelhusoljans skick, proppellerns skick, överhuvudtaget hur ser motorn ut i allmänhet.
Som nyskick utanpå kan ge lite vägledning.
Kolla under skrovet om det finns repor, lagning, knacka efter olika ljud, och se över akterspegelns skick. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad tror ni om priset på båt motot trailer enligt mitt första inlägg?

 

Vilken motor skulle ni sätta på en Askeladden 505? Finns en till salu med Honda 75 HK från 2001. Tror kanske den är för liten till denna båt. Vi har tre barn mellan 10 och 5 år. Båten skall användas i en insjö och vi kommer åka skidor, fiska och bada. Tacksam för andra alternativ på öppen styrpulpet. Vill ha en båt som går bra i sjön och med god kvalitet. Den skall vara enkel att använda och att underhålla. Vill också ha tips på bra motorer.

 

Min tänkta budget var cirka 100 KSEK men börjar nu inse att det i längden kankse lönar sig att köpa en modernare motor och då kommer prislappen stiga. Har också fått tips om att båten skall vara minst 5,5 meter.  Håller ni med om att längden har betydelse?

 

Läste testet i Båtnytt och då vill man ju ha AMT mittpulpeten. Vill dock inte lägga 250 KSEK på en båt. Yamarin 56 SC kan man köpa lite billigare. Lite inne på en sådan. Någon som har erfarenheter?

 

Många frågor, men hoppas ni har några råd till mig.

 

MVH Albin5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Yamarin gör båtar med mycket hög kvalitet.

56 sc fick bra betyg i senaste båtnytt.

Om du kan hitta en sådan för priset du kan tänka dig , är det bara att slå till.

Du kommer inte att bli besviken.

Lycka till \Cool\

Lennart

 

Senast ändrad av bigl | 16 mars 2008 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du en 56 SC? eller erfarenhet av Yamarin Yamaha 4T?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Yamarin 58BR med yamaha 115 hk 4takt. Har haft den sen ny i 3 säsonger. Helnöjd, har inte haft något fel på den tiden.

drar ca 12-13 l/tim i 23 knop. 0,75l/ dist.

Går fint i sjön.

Nu tittar ju du på en annan modell, men jag har aldrig läst någon test där Yamarin inte får toppbetyg på sjöegenskaper och kvalite.

Tror att det genomgående är bra.

Kanske nån annan på mg har just 56 sc, och kan berätta mer om den.

Jag kan i allafall varmt rekomendera Yamarin och Yamaha.

Hälsningar

Lennart\Smile\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft en 5meters styrpulpet med Yamaha 50 hk 4takt.

En bra kombination av båt och motor.

Årgångarna runt milleieskiftet bör väl ligga runt 100 kkr eller drygt det.

Sen är det ju så att lite större båt .... och lite större motor .... men då drar pengarna iväg ganska så snabbt.

Kolla framförallt att det är gjort service på motorn!

Plast går lätt att laga men en dåligt skött motor kan kosta mycket.

Lycka till med båtköpet! \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tyvärr får man inte så mycket för 100 000 kronor idag. Inte om man ska ha en hyfsad ny motor i alla fall och en beg båt i bra skick. Höj summan till 150 tusen så ser det genast lite bättre ut.

Jag kan ge ett tips men då får du ge avkall på längden och gå ner en meter i längd. En Linder Arkip i aluminium med en femtio hästars motor. Då hamnar du på ett nytt ekipage till ett pris av mellan 140 och 150 t kronor. Båten går på 84 t idag tror jag.

Arkipen är godkänd för fem personer men det är ju klart att det inte är några längre turer i dåligt väder man ska göra i denna. Men badutflykter, vattenskidor och fiske funkar den för. Den är likaså fullt tillräckligt för en insjö.

Sen är ju andrahandsvärdet för Aluminiumbåtar väldigt bra idag. 

 

Jag tänkte själv köpa en sån och provkörde en i somras och blev klart imponerad, men då jag vistas lite mer ute i yttre skärgården valde jag en Silver istället.

 

Nu kommer det säkert några inlägg om bottenvinklar och kompisars kusiner som en gång sett en Arkip som går dåligt i sjön men tänk själv på vilket behov du har och var och i vilket väder du ska köra båten.
 
Har själv bytt ner mig från en 6,10 meters båt till en knappa fem meters och upptäckt att storleken inte är det viktigaste\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> 

 

Senast ändrad av Robbe | 16 mars 2008 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för tipsen. Kan dock tycka Linder 460 känns för liten. Vill helst att båten tar minst 6. Någon som kan tipsa om en bra styrpulpet. Har som jag skrev inledningvis riktad in mig på Askeladden 505 eller en ny Yamarin 56 SC. En begagnad yamarin 5400 BR med fyrtakt vore inte fel, men de verkar sällsynta med 4T. Någon med erfarenhet av dessa båtar eller någon annan bra styrpulpet på dryga 5 meter.

 

Den 505 96:a jag tittat på tror jag att jag skippar och riktar in mig på en båt med 4 takt. Bo verkar ha koll på detta med båtar.

 

Tacksam för tips.

 

MVH Albin5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Yamarin 56 SC (Side Console) kom till 2007 års säsong så den finns antingen som beg eller som ny som ej blivit såld än (=rabatterad p g av att 2008:orna kommit nu).

 

Skillnaden mellan 2007 och 2008 års modell är att 2008:an har:

* Ny ratt.

* LAN-multifunktionsinstrument och teflonkablar för fjärreglage.

* Locket till handskfacket har förstärkts.

 

Motor på Yamarin 56 SC bör man nog ha Yamaha F80-F100 med tanke på båtens storlek och om man vill åka 5-6 pers utan att det skall börja gå trögt upp i planing och utan att man skall behöva ha högt varv i marschfart bör man nog välja F100.

 

Till 2008 års säsong kom även 56 CC (Center Console) om man föredrar det.

 

En fin sak med 56 SC/CC är att de har kapellgarage, det är inte så många styrpulpetare i den här storleksklasen som har det (AMT 185 R har det också). Det är en sak jag verkligen saknar på min Yamarin 5820/58BR.

 

Att Yamarin 56 CS/CC går bra i sjön behöver du nog ej oroa dig för. Hittills har jag inte hört om nån båt från Yamarin som inte har bra eller ypperliga sjöegenskaper. Det är just det de är kända för, att deras båtar går väldigt bra i sjön. Och mycket hög yttre plastfinish har de också men i övrigt normal byggkvalitet enl min mening.

Teak på durk och badplattformar kan man leva utan och spara en rejäl slant på. Kapell är nog bra investering i längden så inte vädrets makter får fri tillgång till förarplatsen, stolar osv.

 

Video 56 SC: http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/yamarin 56SC.wmv

Video 56 CC: http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/56cc.wmv

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 16 mars 2008 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bo

 

Vad tror ni om den gamla 5400 BR. Finns en med 50 HK Yamaha 4T till salu. För liten motor?

 

Är Askeladden 505 en bra båt? Motorstorlek?

 

MVH Albin5

 

Senast ändrad av Albin5 | 17 mars 2008 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Specifikationer Yamarin 5400 Big Ride: 

 

http://www.yamarin.com/Etusivu/Mallisto/Mallistotkauttaaikain/540570m/5400BigRide19941999/tabid/2550/Default.aspx

Är ju ganska stor, 5,40 och väger 540 kg torrvikt utan motor osv.

Tror att 50 hk upplevs som lite klent på den.

70-90 hk är nog bättre på den.

 

Som jämförelse:

Har en jobbarkompis som hade en Yamarin 490 med Yamaha F50 och han tyckte den var lite seg med 4-5 pers ombord.

Här är specifikationen på den:

http://www.yamarin.com/Etusivu/Mallisto/Mallistotkauttaaikain/480510m/490BigRide20002001/tabid/2521/Default.aspx

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 17 mars 2008 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har just en Yamarin 5400 BR och tittade precis som du på bla Askeladden 505 och några till men jag anser att Askeladden och Yamarinen är de två bästa alternativen i klassen, inte minst kvalitetsmässigt. Årsmodellerna från 2000 eller nåt år äldre ska inte behöva spräcka 100 000 med många tusenlappar. Det är bra båtar bägge två. Jag har skrivit en del i min sjöbod om Yamarinen.

 

Båtarna är väldigt lika men som part i målet hade jag ju valt Yamarinen av dessa anledningar. Det långa facket längs babordssidan är väldigt bra till långa saker o finns inte på Askeladden. Yamarinen är lite större och har centimetrarna på rätt ställe så den känns betydligt rymligare. Yamarinen har alltid fast tank, extra på Askeladden och de som har är svårfunna. Yamarinen har ett fäste för extra/reservmotor på akterspegeln som inte Askeladden har. Yamarinen har ett bärigare akterskepp än Askeladden och har lägre planingströskel och överhuvudtaget ett bättre gångläge. Askeladden i sin tur har köljärn och en betydligt lyxigare framtoning om den är av Freestylemodellen som kom 1998 med bla teakdurk. Som summa kan man väl säga att Yamarinen är lite listigare och Askeladden lite snyggare men det är skillnader på marginalen för båtarna är väldigt lika.

 

Angående motorisering så är ju bägge dessa båtar konstruerade när lätta 2-taktare fortfarande dominerade marknaderna. Hänger det en tung, gammal, slö fyrtaktare på häcken på dem försämras sjöegenskaperna en del. På båda sitter man ju och kör på aktersoffan så de är redan ganska baktunga. Speciellt Askeladden får en lång planingströskel med fyrtaktare men även Yamarinen förlorar sin rapphet med en tung motor. Mindre motor än 90 hästar ska du inte ha, med tvåtakt blir det runt 35 knop på topp, en liter per sjömil i blandad förbrukning och ett rappt och lasttåligt beteende.

 

Den enda 4-taktade 90 hästaren på marknaden då var Hondas 90 hästare och den var både tung och slö. Den är inte ovanlig på nån av dem men det begärs ofta uppåt 30 tusen extra och det är den inte värd. Hittar du en båt som fått en nyare 4-taktare monterad så funkar det nog bättre men de är få och prislappen stiger brant, såpass brant att det finns bättre alternativ på marknaden. Bägge båtarna gör sej bäst med de motorer de är konstruerade för, en lätt, tvåtaktad 90-hästare. Att förarplatserna på de moderna efterföljarna 56SC och 525 är framflyttade tror jag bl a beror på att få bort vikt från aktern för att kompensera för tyngre maskiner.

 

Om du inte vill lägga mer än 100 000 så tror jag både 505 och 5400 kommer göra dej nöjd. Leta upp ett fint och välskött exemplar sen om det är en Yamarin eller Askeladden spelar nog mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb och tack för ditt inlägg.

 

Du skriver att det finns bättre alternativ till en Askeladden 505 eller Yamarin 5400 med modernare 4 takt. Det finns just nu några Askeladden 505 med 4 takt men de begär drygt 130 KSEK. En finns med Mercury 75 från 2002. Är detta en bra motor?

 

Vilka alternativ anser du vara bättre än dessa då de verkar vara konstruerade för lättare 2 taktare? Är beredd att gå en bra bit över 100 KSEK för rätt båt. Andra är självklart också välkomna med tips.

 

MVH Albin5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Både Askeladden 505 och Yamarin 5400 har mer V-botten än sina samtida konkurrenter. Det gör att de går väldigt bra i sjön men det kräver oxå lite mera motor. 90 hästar är enligt mej den motorstyrka dessa båtar ska ha för att få den prestanda och det uppträdande båtarna förtjänar. 2-taktaren har bra med pulver runt 2500-3000 rpm när de här båtarna kliver upp ur vattnet plus att de är lätta. Dessa båtar är som klippt och skurna för de motorer de ofta paketsåldes med som nya, dvs Yamaha 90 på Yamarinen och Mercury 90 på Askeladden.

 

Vi måste hålla isär gamla och nya 4-taktare lite, problemet med gamla fyrtaktare är att de är tunga och de har en effektkurva som inte är så bra på att trycka båten över planingströskeln. Den gamle  4-taktaren har inte fått upp flåset vid de varven när båten börjar kliva upp plus att dess vikt dessutom hämmar upplaningen. Det gör att båten känns trött. En gammal, tung och slö 4-taktare är helt enkelt inte ett bra alternativ på dessa båtar, har den sen inte ens 90 hästar så är det ju ändå sämre.

 

Modernare 4-taktare har ofta lägre vikt än de gamla men framförallt har de en bättre effektkurva. Hondas nya 90 hästare med V-tec och doningar som kom 2007 är helt säkert en perfekt motor till dessa båtarna men en 10 år gammal båt med en sån motor skulle vara väldigt nära i pris som en nästan ny båt och motorkombination. Då tycker jag det är läge att satsa på det sistnämnda. Du har ju själv nämnt några exempel, en 525:a eller 56SC med något år på nacken går att få för lite mer än de pengarna och då har du en nästan ny motor och båt. Yamarin 5210 är ett annat alternativ.

 

Vill du ha en båt som lämpar sej bättre för en äldre 4-taktare så satsa på en modell med lite plattare botten än Yamarin och Askeladden, gärna med mer vikt fram oxå. Uttern och Ryds har t ex flackare V-botten, trimtankar på akterspegeln och hookade skrov som gör dem lämpligare för dessa motorer, sämre sjöegenskaper får du tyvärr på köpet. 510, 511 och 550 heter väl Rydsarna och Uttrarna heter väl bl a 5202, 5402, 5412 och 5502.

 

Allt detta är ju mina subjektiva åsikter och självklart ska du själv ut och åka med båtarna. Du kanske accepterar prestandan och sjöegenskaperna du får med en gammal 75 hästars fyrtaktare på en 505:a men för att göra båten riktig rättvisa bör det sitta en rapp och lätt 90 hästare där bak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb

 

Tack för ytterligare ett suveränt inlägg.

 

Har varit inne på att köpa den Askeladden 505 96:a med Johnsson 90 hk 96:a som jag tittat på. Den var inte tokig alls. Det finns inte dokumeterad service på den. Ägaren har skött detta själv. I köpet ingår Garmin 178 C och Variant 1000 kg bromsad trailer som har 2 år på nacken. Allt verkar funka. Jag kan köpa hela paketet för några tusen över 100.

 

Min tanke är att köra denna såsong med motorn och sedan sälja den och köpa ny 4takt, exempelvis Suzuki DF90. Kan kanske bli i tyngsta laget. Jag kanske kan få 25 för Johnsonen och lägger 65 emellan på en ny Suzuki. Är då på cirka 170 KSEK med ny 4 takt. Ur det perpektivet är köpet av en 2007 års (fjolårsmodellen) Yamarin 56 SC med 100 HK 4 T Yamaha för cirka 210 KSEK lockande. Det jag inte har är trailer och GPS/ekolod.

 

Visst verkar ny båt lockande. Andrahandsvärdet borde vara bättre på den nya båten? Vad tror ni här på MG?

 

MVH Albin5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det verkar som du hittat en trevlig båt till bra pris. Att den har fast tank är ett stort plus och som sagt inte så vanligt på Askeladden. Den bromsade trailern är värd en anselig summa pengar och har du inte själv behov av den är den lätt att sälja vidare. Funkar allt och det ser helt och rent ut så är det med stor säkerhet bra oxå. 

 

De flesta utombordare som sköts vettigt klarar ofta minst 20 års livslängd. Den ska gå rent på tomgång utan att nysa och tjuvstanna, svara på gas utan tvekan och tåla att gå fullt utan överhettningslarm. Rent och snyggt under kåpan och inga läckage från powertrimmet eller att den faller ner. Klar och fin olja i växelhuset och inga tecken på kraftiga grundkänningar. Propellern ska vara utan hack och skador. Klarar den den enkla besiktningen mår motorn förmodligen alldeles utmärkt.

 

En äldre utombordare har ganska få och enkla servicepunkter så de flesta väljer att göra det själv. Verkar säljaren veta vad han pratar om när du frågar vad han brukar göra är det inget problem att han gjort det själv. Normal årsservice i samband med vinteravställning består av byte av växelhusolja, byte/rengörning av bränslefilter, smörjning av nipplar och dylikt, renkörning med färskvatten i tunna eller med spolmuff och konservering av motorpaketet. På våren startar man upp och bränner ur konserveringsoljan och byter sen stiften. Procedurerna och eventuella tillägg står i regel i instruktionsboken.

 

Svårare är det inte och det blir knappast bättre för att marinan gör det, mest dyrare. Efter 3-5 år är det läge för en ny impeller i vattenpumpen och det jobbet lämnar många bort. Är det mer än 3 år sedan impellern byttes så försök pruta ett par tusen för det är ungefär vad det kostar att få den bytt.

 

Andrahandsvärdet på äldre båtar av känt fabrikat är ganska stabilt. Det största värdefallet tas av första ägaren men sen är prisfallet oftast ganska måttligt. På denna båten är chansen stor att du får tillbaka det allra mesta av pengarna om några år. Sen tycker jag inte du ska ha för brått att handla heller. Privatmarknaden har inte kommit igång riktigt ännu och om nån månad är utbudet betydligt större. Men av din beskrivning låter både båt och pris bra så det kanske är läge ändå!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har haft en 505 Excel med först Evinrude 90 2-takt och bytte senare till en Yamaha 100-fyrtakt.

Kan bara säga att det är en mycket trevlig båt med väldigt goda sjöegenskaper.

Den fungerade mycket bra med båda motoralternativen dock var det ju givetvis en mycket

trevligare upplevelse med 4-taktaren.

Snabbare ,snålare med mindre rök och en jämnare gång.

Båten har som tidigare nämnts en relativt djup v-botten med påföljd att den går mjukt i sjön, är något trögplanad och tungdriven samt något rank.

Upplevde det dock inte som ett stort problem utan det var en mycket bra båt med hög kvalitet på plastarbetena och hade den inte blivit stulen vore den nog kvar i min ägo än.

 

//df90  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...