Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Bova

Crescent 518

Rekommendera Poster

Finns det någon som har erfarenhet av Crescent 518 arrow? Jag funderar på att köpa en men har inte hittat mycket på nätet. Räcker 50 hk till denna båt även om man är några stycken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Beror ju på vad du menar med några stycken. Båten är godkänd för att bära 6 personer.

Upp till 4 pers är nog 50 hk OK. Om Ni ofta skall åka 5-6 pers skulle jag satsa på 60 hk (t ex Yamaha F60) annars blir det troligen segt att komma upp i planing och så får du ha högre varv med mindre motor vid marshfart (=högre buller och drar mer bensin).

Crescent 518 arrow är väl såvitt jag vet en ny modell från Crescent som kanske inte så många hunnit köpa och prova än.

Tips: om du skall köpa en sån båt med Honda 50 hk 4-takt så kan det vara bra att veta att Honda kommer med en 50 hk 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning (EFI). Den motorn, Honda BF 50, hade förgasare förut. Bara så du inte missar det och köper den äldre modellen med förgasare (som i och för sig är ganska bra men det är EFI som gäller nuförtiden på de flesta 4-taktare).

http://world.honda.com/news/2008/p080306BF50-BF40-4-stroke-Outboard-Engines/

/Bo

Senast ändrad av bossee | 16 mars 2008 | 19:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bossee och tack för vettiga synpunkter.

Jag tittar på paket som säljes nu med diverse kampanjpriser och har fått för mig att Crescent gör bra båtar till vettiga priser. Är i valet mellan en primo ( som fått bra betyg i flera tester) och 518 som just ingen verkar veta något om. Till dessa följer då Honda BF 50 som förstås är av den äldre modellen, därav rabatten. Är det ändå ett dåligt köp? Kan man inte tänka så att det är en gammal beprövad modell som man vet fungerar? Jag har inga krav på fart mer än att man skall plana ordentligt med upp till 5-6 pers (som mest) och att prylarna skall funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittar på paket som säljes nu med diverse kampanjpriser och har fått för mig att Crescent gör bra båtar till vettiga priser.

Hej, 

Jo, Crescent gör ganska bra båtar, många har ritats av Pelle Petterson. Crescents båtar tillverkas dock i Polen numera. Båtarna har gröna skylten dvs de är certifierade av DNV (Det Norske Veritas) och det betyder att båtarna faktiskt testats praktiskt i sjön (till skillnad från CE märkningen som tillverkaren själv ombesörjer och ingen 3:e part kontrollerar att båten faktiskt uppfyller CE bestämmelserna).

Är i valet mellan en primo ( som fått bra betyg i flera tester) och 518 som just ingen verkar veta något om. Till dessa följer då Honda BF 50 som förstås är av den äldre modellen, därav rabatten.

518 Arrow tror jag ej konstruerats av Pelle Petterson (det står Konstruktör Cremo Produktions AB på hemsidan på Arrow), däremot har Pelle P konstruerat Primo.

Är det ändå ett dåligt köp?

518 Arrow: Personligen tycker jag den har för liten pulpet och vindruta. Det blir väldigt dragit för de som sitter på ytterkanterna på aktersoffan.

Primo: Har funnits några år och kanske är ett säkrare kort m h t detta och att den kontruerats av Pelle P och tester visat att båten går bra i sjön.

Kan man inte tänka så att det är en gammal beprövad modell som man vet fungerar?

Jo, BF50 den har funnits i många år och fick en uppgradering 2003 med bl a ökad cylindervolym. Dock kommer du att få ta smällen om/när du skall sälja i framtiden då motorn kommer att anses en generation gammal med förgasare och det ger rimligen lite lägre andrahandsvärde. Den nya BF50 har ju en hel del fördelar inte minst bränsleförbrukningen som är avsevärt lägre på marschvarv (ca 22 % lägre förbrukning). Dessutom har den nya BF50 s k BLAST (Boosted Low Speed Torque) som ger bättre acceleration (bra om man är många i båten). Den har vidare ett nytt slimmat växelhus (för lägre vattenmotstånd) och har även lite lägre ljudnivå.

Jag har inga krav på fart mer än att man skall plana ordentligt med upp till 5-6 pers (som mest) och att prylarna skall funka.

Just det där att du skall åka 5-6 pers gör nog att 50 hk kan upplevas som klent. Har själv en 5,7 meters båt (Yamarin 5820/58BR) med 115 hk (Yamaha F115 4-takt) och åker vi 5-6 pers går det allt lite trögt upp i planing, men väl uppe i planing märks det inte så mycket ens med 7 pers ombord (lite lägre toppfart förstås).

Kan skicka över ett test på 50 hk utombordare där bl a Honda BF50 och 7 andra utombordare testas. Kanske kan ge lite mer vägledning innan du ev slår till på en ny båt.

Har du kollat på nåt år gammal båt?

Exempel: http://www.blocket.se/vi/15625796.htm?ca=7_s

Dock bör den prutas ner en del m h till att en ny kan köpas för kampanjpris:

http://www.yamaha-motor.se/produkter/kampanjer/yamarin_erbjudande.jsp

Mer info om den modellen:

http://www.yamarin.com/Hem/Modelserie/Modellserie/Console/50SideConsoleSpecial/tabid/1757/Default.aspx

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/

Mvh

Bo

Senast ändrad av bossee | 22 mars 2008 | 13:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ytterligare bra synpunkter! Jobbar du med båtar? Tack för testen av 50-hästarna också vilket har luslästs.

Nu blir det en Primo med Honda trots allt. Till slut får man bara bestämma sig och man vet väl inte förrän efteråt egentligen om det var ett bra köp eller inte. Time will tell...

//Åke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är samma skrov på arrow som på primo, de har bara designat om överdelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...