Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
bjarre

Navionics med hydrographica?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade tänkt mig att köpa en Lowrance LMS 522C IGPS och har några frågor kring detta köp. Egentligen hade jag velat haft en större skärm (min 7) men Lowrance har ingen större med intern antenn (har inget bra ställe att sätta en extern antenn), tyvärr, varför?.

1. Jag har sett att hydrographica har gett ut ett specialsjökort över norra vätterns skärgård år 2007. Hydrographica har i sin tur ett samarbete med Navionics mfl. Det jag undrar är ifall någon med säkerhet vet om detta kort är med på Navionics senaste sjökort och i så fall vilken verison el. datum detta har? Jag har mailat till Navionics om ovanstående fråga men har som vanligt av försäljare fått ett lite konstigt svar att hydrogpahicas kort över både vänern och vättern är med dock har hydrographica aldrig gett ut något kort över vänern så hur det skall kuna vara med vet jag inte och från vilken verison/datum fick jag ej svar på.

2. Jag skummade igenom manualen till ovanstående plotter/ekolod och om jag förstod det rätt så kunde man änvända den medföljande akterspegelsgivaren även som genomskrovsgivare dvs. inifrån båten, någon som provat detta? Jag har sett att det finns speciella genomskrovsgivare men det är ju onödigt att köpa en sådan om det går att använda den medföljande givaren, Jag är lite nojig men att göra hål under vattenlinjen.

3. Den plotter jag tänkt köpa har en intern antenn dock kommer den att sitta i en daycruiser under framrutan, kan det bil några problem men mottagningen då? I bilen fungerar det ju bra genom vindrutan, jag har ingen båge el. dyligt att sätta en extern antenn på.

4. Om någon har ovanstående plotter vore det intressant att få veta vad ni tycker om den.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det e en kanon pryl.Sätt dit ekolodsgivaren med en klick silicone(ingen luft imellan),funkar kanon.\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...