Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
bjarre

Någon som provat detta skiljerelä?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hade tänk att köpa mig ett extra batteri och hade till en början tänkt mig att köpa en sats från skyllermans innan jag hittade denna http://www.elmco.se/nyheter.aspx?id=47

 

Någon som prvat denna?

 

Om jag förstått det rätt så blir inkopplingen enklare plus att det är ca. halva priset vilket kanske inte är det viktigaste men om man får en likvärdig produkt så är det ju onödigt att betala det dubbla.

 

Mvh, Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en kort blick ser det ut som om det du hänvisar till är dyrare!

Skyllermarks (=Bosch) skiljerelä kostar 595:- inkl två korta kablar och det du länkar till kostar 790:- utan tillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kollade priset på skyllermans grundsats 1 som är 1395kr.

 

Det relät jag länkade till verkar det inte behövas så mycket mer till än kablar för att koppla ihop plus (inkl. relä) och minus polerna på batterierna. Det var egentligen där jag tyckte vinsten skulle vara = mindre jobb. Dock är jag ingen höjadre på el och jag hittar ej heller någon installationsanvisning på nätet så jag kan ha fel, har hänt någon gång tidigare, tyvärr...

 

 

Mvh. Bjarre 

 

Senast ändrad av bjarre | 14 mars 2008 | 23:24

 

Senast ändrad av bjarre | 14 mars 2008 | 23:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad jag ser här så ser det inte så svårt ut, och du får nog säkert med en bruksanvisning, dom stora bulten är till plus från vardera batteri alltså startbatteri --->SKILJERELÄ<---- extrabatteri fattar? sen dom 2 nedre är nog plus och minus för den inbyggda kännaren så den får ström och detta kopplas nog lämpligast på det orginella batteriet dvs startbatteriet (men det kan man nog avgöra själv, och bruksanvisningen tar nog upp det också) men sen så för att kunna få båda batterierna ihop tex när startbatteriet är slut och du måste starta och du har ström i förbrukningsbatteriet så kan man göra lika dant som med pilarna jag visade ovan fast istället för ett skilje relä imellan dom 2 kablarna har du en vanlig sån röd strömbrutare som man brukar ha du vet .dom tål allt från 100A och uppåt beroende på märke och tålhet, Säg gärna till om du inte förstår så ska jag frösöka göra mig tydligare!

 

 

alltså  STARTBATTERI-till->RELÄ <-till- Förbrukningsbatteri

 dom 2 små undre: plus och minus som sätts på när tändningen vrids på  lämpligast?

 

men jag tror den kan vara helt okej,nu är jag inte något insatt i skiljerelän så vet inte vilket som har toppen på marknaden men dom flästa ligger väl på samma nivå det är nog ingen ledande vad jag vet och skulle den vara det så är det säkerligen svindyrt !

 

mvh wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinsten med ett spänningsstyrt relä är att man bara

behöver en kabel från varje batteri eller frånskiljare.

De två stiften är till för att kunna tvångsstyra reläet

och koppla ihop start och förbrukningsbatterierna från

förarplatsen, om startbatteriet av någon anledning inte

fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte jämföra äpplen och päron!

Relä mot relä och övrigt mot övrigt.

Vad Skyllermarks menar är att man ofta kan öka effekten på laddningen genom ganska små åtgärder. Att ha några bra kablar är en åtgärd.

Min erfarenhet är att det går att göra ganska mycket med de flesta installationer och att det innebär byte av kablar. Men man måste inte göra allt på en gång (intalar jag mig själv utan speciellt mycket framgång \Laughing\).

Att separera start- och förbrukarbatterierna är en åtgärd. Att förbättra laddningen kan man ta senare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast 1395 är sats med relä och kablar, och 790 kr bara ett relä!

 

Underskatta inte kostnaden för kablarna. Du får nog räkna ut vad du behöver i just din båt och summera ihop så du jämför rätt saker.

 

Annars är både Skyllermark och konkurrenten exakt samma lösning på problemet. En ganska bra sådan.

 

Själv har jag skiljedioder som får sitta kvar sålänge de fungerar, går de sönder så blir det en skiljerelälösning. Skyllermarks eller vad som råkar vara billigast precis då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. vad jag förstår när jag läser om detta processorstyrda relä, är att det känner av om det ligger laddning på någon av batteribankerna. Har man då en solcell inkopplad på förbrukarbanken så kopplar alltså relät in startbatteriet också, inte så lyckat kanske. Men det kanske inte drar vid lägre laddsströmmar då lär det ju vara ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det blev lite fel ifrån början. Ni har rätt, det relät jag länkade till är förstås inte billigare utan i själva verket dyrare. Jag jämförde precis som ChristerN sa äpplen mot päron. En hel sats (notera dock att det endast är kablarna till relät som verkar följa med skyllermans sats) som torde ge både bättre laddning (med nya kablar) och ett skiljerelä mot enbart ett skiljerelä.

 

Om vi struntar i de övriga delarna och enbart jämför de olika reläerna med varandra. Vilket är att föredra map. driftsäkerhet, spänningsfall mm.

 

Bosch relät (skyllermans): kräver två extra kablar, en till minus och en till tändningslås/D vilket man ej behöver på elmcos relä. Detta borde kanske inte avgöra vilket relä man skall köpa.

 

Det jag tycker verkar vara lite intressant med Elmcos relä är att man kan koppla på underhållsladdaren på tex. förbrukningsbatteriet och får då per automatik startbatteriet underhållsladdat också (när spänningen kommit upp till 13,2V). Detta kanske inte behövs då båten används regelbundet men vid längre uppehåll/vintervila mm. kan det kanske vara smidigt. Men som Gelis sa ovan kanske det inte är så bra om man bara vill ladda förbrukningsbatteriet via solfångare eller om man lägger till för att bara ladda förbrukningsbatterierna en stund.

 

Det lutar nog åt skyllermans (Bosch) relä inkl. grundsatsen, då det är ett beprövat recept.

 

Någon som varit med om att Bosch-relät gett upp?

 

Mvh. Bjarre

 

Senast ändrad av bjarre | 17 mars 2008 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här med skiljerelä är intressant för mig åxå, men jag trodde/tänkte mig att det skulle vara för att det alltid ska vara ström kvar i startbatteriet även om man spelat stereo vid stranden så förbrukningsbatteriet är slut. Alltså helt enkelt ett relä kraftigt nog som kopplar ihop de båda batterierna när man slår på tändningen på båtenoch därmed skulle alltså båda batterierna laddas när man startat motorn, och när man stänger av motorn och tändningen så kopplar reläet isär batterierna igen.

 

blir det samma resultat med ett sådant skiljerelä som nämns i tråden???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelä...

 

Om man vänder på hela principen och helt enkelt sätter generatorns laddströmsutgång  på förbrukningsbanken (den som normalt är urladdad och vill ha rejält med ström)  i stället för på startbatteriet (som inte behöver någon större laddström alls, inte ens efter start) så klarar man att återladda startbatteriet via vilket vanligt bilrelä som helst, och kostnaden stannar vid typ 50 kronor.

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 17 mars 2008 | 22:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så du menar att ett vanligt enkelt relä som man har till extraljusen på 30A räcker ?

det låter ju som en enkel och billig lösning på mitt problem iaf

 

då skule det alltså bara sitta en fet kabel från startmotorns plus till plus på startbatteriet och minus likaså och resten av anslutningarna till det andra batteriet, även laddningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag hur mycket min motor laddar i ström, men det är en yamaha -82 115 hk

i manualen står det inget om laddningen, men det står att det rekomenderas ett batteri på 12V 100Ah, så den borde väl inte ha några bekymmer med 2 batterer på ca 65Ah per styck, om man kör efter den kopplingen/lösningen med vanligt bilrelä ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogat finns skiss för inkoppling jag fick när jag köpte ny generator och skiljerelä förra sommaren. 

post-21399-1394235391,403_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt så blir det med det chemat så att generatorn skickar ut en spänning  som drar reläet samtidigt som en lampa tänds att det är laddning, och alltså när generatorn börjar ladda så kopplas batterierna ihop.

 

om så är fallet så är det alltså omvänt mot på en bil, med laddlampan menar jag

på bilen blir man orolig när laddlampan tänds.\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inte riktigt.  Som vanligt lyser laddningslampan när det är fel på laddningen.

 

Citat från den mycket läsvärda länken http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/vanliga-fragor-om-generatorn.html:

 

Hur många kablar behövs för att få ström från generatorn?

Tre stycken; B , B- och D .

Vad används kablarna till?

För att leverera strömmen använder generatorn två kablar; B och B-. De ska vara grova.

 

För att generatorn ska kunna generera (ge) ström måste den först få lite ström (några ampere) från startnyckeln. Det är en tunn kabel. Den strömmen går till D . Strömmen behövs för att magnetisera rotorn i generatorn. Strömmen från startnyckeln går via laddningslampan och tänder den. Laddningslampan släcks när generatorn börjar ge ström och då magnetiserar rotorn själv.

 

 

Min kommentar; Skyllermarks berömda laddningsrelä använder alltså D som ger 12V när generatorn är igång och laddar, men inte annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur en normal bil/båt/växelströmsgenerator fungerar (refererar till bifogad bild):

 

Tändningslåset ger i läge run  12v ut som sen går via laddlampan till D .

Laddlampan är på mellan 2 och 5 watt, så max ström som kan flyta är 0,2-04 Ampere.

 

Från D går strömmen till den med cirkel markerade fältlindningen (på varje sida sitter dom välkända kolen).

 

Initialt har anslutningen DF på REGULATORN en i princip kortslutning till D- (jord), så det flyter en ström genom lampan och fältlindningen, därför lyser lampan.

 

Strömmen som flyter genom fältlindningen skapar ett (svagt) magnetfält.

 

När sen generatorn börjar rotera byggs det upp ett flera hundra gånger kraftigare, pulserande magnetfält i de med grov tråd lindade triangellindningar (på bilden till vänster om fältlindningen).

 

Denna pulserande spänning likriktas i de blå (klena) dioderna och den resulterande likspänningen stiger mer och mer, och ju närmare den kommer spänningen som laddlampan har via tändningsläset, ju svagare lyser lampan för att till slut slockna helt.

 

Samtidigt ser regulatorn via sin D ingång (som också strömförsörjs genom de blä dioderna men drar nästan ingen ström)) att spänningen stiger, och när spänningen nått typiskt 14.4 volt börjar den reglera.

 

Regleringen sker genom att den bryter bort jordningen på REGULATOR/DF så att:

 

(1) magnetfältet i fältlindningen minskar proportionellt , och då minskar också magnetfältet i triangellindningarna och spänningen sjunker..

 

(2) och det känner regulatorn som ökar magnetfältet och spänningen stiger och tillbaks till (1).

 

och så håller det på (1-2-1-2-1-2...flera hundra gånger i sekunden.

Resultat: konstant spänning.

Allt detta sker internt och är bara till för att reglera det verkliga jobbet!

 

 

Under tiden likriktar dom FETA rödmarkerade dioderna den verkliga laddströmmen,  det som går till batteriet via B /B-.

 

Batteriets B är ju också kopplat via startnyckeln och laddlampan till D ..så D och B håller samma spänning, och då kan ju ingen ström flyta igenom laddlampan.

 

Skiljereläets spole (den som gör att reläet drar) sitter ju också anluten mellan D och jord.

Laddlampan begränsar dock strömmen så reläet orkar inte dra eftersom fältlindningen slukar all tillgänglig ström så länge som generatorn inte laddar.

 

När generatorn börjar ladda så finns det däremot mer-än-tillräckligt med stömstyrka (via de blå diodera) för att reläet ska dra, och vips så har batterierna kopplats ihop..men bara så länge generatorn levererar ström (roterar).

 

\Cool\

post-22127-1394235391,7194_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipperskeppare bifogade ett schema, där anslutning 30 är startbatteriets plus, och 87 är förbrukningsbatteriets plus.

 

Om man kopplar tvärtom (batteriet till vänster på bilden  blir då förbrukningsbatteriet) så inser man att man klarar sig med ett betydligt klenare relä.

 

Då behöver inte all laddström till det urladdade förbrukningsbatteriet flyta igenom reläet, utan bara den lilla återtoppningen av startbatteriets urladdade energi (ofast bara någon eller några Ampere) behöver flyta genom reläet, så till-och-med ett Biltema-relä (30A) för 19.90.- klarar enkelt av jobbet.

 

 

 

Detta känner ju självklar täven  herr Skyllerrmark till (det är ju uppenbart för envar med grundläggande elkännedom), men det talar han ju självklart inte gärna om för då tjänar han ju inga pengar på det (relativt) dyra relä han säljer \Surprised\

 

Till hans försvar ska sägas att det dyra reläet är idiotsäkert, spelar ingen roll hur laddningen sker..reläet tål strömmen..men det kostar extra att vara idiot \Wink\

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 18 mars 2008 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste nog säga att utförligare beskrivning av funktion kan man inte behöva,  förjävligt bra, precis vad som behövdes.

 

MEN om man nu kopplar så att förbrukningsbatteriet får ta huvuddelen av laddströmmen så fort man startat motorn, och det i så fall räcker med en tunn tråd , (2,5mm2 ?) för att ladda upp det lilla som fattas ur startbatteriet,

 

är det då ingen risk för strömrusning från startbatteriet, genom reläet, till förbrukningsbatteriet om förbrukningsbatteriet är tomt (eller väldigt nära) så fort reläet drar ihop polerna på batterierna? och att den rusningen blir så hög att en tunnare kabel helt enkelt smälter av?

 

Det sista du skriver förstår jag inte riktigt, spelar ingen roll hur laddningen sker ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläet sluter ju inte förrän generatorn börjat ladda, och då är spänningen på förbrukarsidan (generatorsidan) mist lika men i regel högre än startbatteriets, så strömrusning kan väl knappast komma på tal.

post-22127-1394235392,4847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok då är jag med, men om man leker med tanken att man får gnugga länge på startmotorn, att den är svårstartad så startbatteriet drar ur det mesta innan motorn går igång, då kommer alltså startbatteriet att vilja ha den mesta strömmen/laddningen

 

blir det inte väldigt hög ström att passera reläkontakten då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir det säkert.

 

Om man rutinmässigt har det problemet får man väl i så fall:

1. Fixa motorn så den startar inom rimlig tid, eller

2. Skaffa större startbatteri, eller

3. Välja ett biffigare relä, exempelvis ett startrelä.

 

 Har man ett någorlunda fräsht startbatteri har man i normalfallet 85-95% kapacitet kvar efter 60 sekunders gnagande så man får gnaga förbannat länge för att dra ur batteriet.

 

Oavsett, har du fått igång motorn så klarar nog även ett 30A relä av laddströmmen, ett normalt 75Ah startbatteri vill nog inte ha halva sin märkström under särskilt lång (om ens någon) tid.

 

Startreläer finns från 90 kronor (exempelvis till motorcyckel) till 270 kronor (Mercruiser), dom klarar säkert minst samma ström som Skyllermarks Boschrelä, men är bara avsevärt billigare .

 

Smälta kabel:

Har man en sammanlagt 1 meters (2 * 0,5 meter) 6 mm2 kabel mellan batterierna som man pressar 30A igenom så blir värmeeffekten i kabeln hisnande 2,7 Watt att kyla bort på en meter kabel, knappt mätbart i värmestegring väl ?

 

Min poäng är väl att man kan spara rejält med pengar (90-50%) och ändå uppnå samma resultat genom thinking outside the box, typ köpa kalciumklorid i bulk i stället för torrbollen till en bråkdel av kostnaden\Tongue

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 20 mars 2008 | 19:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då har jag bara en fundering kvar, vart hittar jag ett sånt startrelä då ?

jag har kollat på mekonomen och biltema, vet inte vart jag ska leta,

 har du nåt bra tips vart man kan leta efter ett sånt relä? , lite kraftigare än 30A tänkte jag på då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.pip.o.se/mm/er.htm ER203 pris 125kr STARTRELÄ FORD TYPE

 

Hansen Racing tar typ 185 spänn för Startsolenoid/Startrelä till Mercury ( 6-200 hk)

 

Klicka här ...

 

Sök på relä i katalogen så hittar du ett flertal olika:

Klicka här ...

 

 

Jag har ingen aning om dom passar till ändamålet ( hur mycket ström på spolen dom kräver för att slå till) så skyll inte på mig \Tongue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv tänkt använda ett startrelä som skiljerelä,

men då jag kopplade upp det på bänken för att mäta

spolens strömförbrukning, insåg jag att det inte går.

Spolen drog 2A, och reläet blev väldigt varmt efter ett

tag. Jag provade några olika, men de var ungefär lika.

De är alltså inte avsedda att vara inkopplade för längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året köpte jag skiljerelä på Start & Generatorspecialisten i Nacka, ligger vid Sickla precis mittemot Mekonomen. Kostade då 300 kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sånt här är ännu billigare, lämpligt är att borra större hål i de grova terminalerna för att kunna använda ringkabelskor.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36113&path=84000000,84100000,84905000 Att koppla generatorn direkt till förbrukningsbatteriet kan vara lite riskabelt om reläet av någon anledning inte drar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har vi reläet \Smile\

 

Att koppla generatorn direkt till förbrukningsbatteriet kan vara lite riskabelt om reläet av någon anledning inte drar.

Vad skulle risken vara?

 

Att startbatteriet inte laddas ?

 

Det har man väl koll på, en voltmeter på varje batteribank just för att kunna se att laddning sker.

 

Omvänt är ju risken att förbrukningsbanken inte laddas och det skulle i vart fall för mig vara betydligt värre.

 

Jag kan starta motorn säkert 100 gånger utan att ens ladda startbatteriet.

 

Däremot att komma fram efter en dags tuffande och upptäcka att man sitter med ljummen öl och flytande glass i kylen och tomma batterier, DET skulle vara katastrof \Money

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...