Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
boatnisse

Vad för 2-taktsolja till Johnson 120TL VRO från \'91 ?

Rekommendera Poster

vad ska jag köra med för 2-takts olja till en Johnson 120TL med VRO från 1991, vad står det i boken ? även vad ni rekommenderar , men jag vill helst inte köpa någon biltema olja utan lite mer klass på det.

och på samma gång ska jag tanka 95 eller 98? och ska man hälla i blyersättningsmedel eller nåt extra?

Mvh: Wilhelm Elofsson

post-23377-1394235384,2243_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla oljor som är märkta TCW-3 funkar till din motor men jag tycker att du ska köra med någon syntetisk biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja, både för din egen och miljöns skull. Den är lite dyrare än mineraloljan men motorn luktar bättre och ryker lite mindre så jag tycker merkostnaden är värd att ta. Tyvärr säljs den oljan bara i 1 liters förpackningar av Statoil och OKQ8 men efter kontakt med macken i grannbyn verkar det som Shell säljer på 4 liters dunk. Förmodligen blir det Shell för min del pga av det annars har jag kört på OKQ8 med gott resultat. Preem säljer motsvarande olja från Texaco och även nyvaknade Gulf har bio-olja. Även Biltema har en bio-olja som du knappast behöver va rädd för. Oljespecen för din motor från 1991 överträffas med råge av rådande TCW-3 standard som även Biltemas olja uppfyller.

Vad gäller soppan så är ju alkylat att föredra men tillgång och pris gör ju att det kanske inte är möjligt, hos mej kostar alkylat 18 kr/l och det är för maffigt för mej. Tycker min Yamaha går bäst och ryker minst på vanlig 95. Har provat 96 och 98 oxå men den ryker mer. Det högre oktantalet gör ju soppan mer svårantändlig och kompet i en tvåtaktare motiverar inte det högre oktantalet. Att jag prova från början är för att 95 sägs vara instabilare än 96 och 98 vad gäller lagringsegenskaperna. Kör därför 95 hela säsongen utom sista tankarna då jag går över på 96. Någon blyersättning behöver du inte tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej det fick bli kvalitets olja från Quicksilver, funkar bra =) båten också för den delen :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...