Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Dessin

Marieholm 24

Rekommendera Poster

Hej allesammans! Vi funderar på att uppgradera och har fastnat för en Marieholm 24. Att det sitter en AQ130 i vet jag och har redan planer på att byta till en diesel eller B23. Vill gärna ha synpunkter, och -. Har tittat igenom sjöbodarna men vill gärna ha lite mer kött på benen!. Mvh Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dessin, var länge sedan\Cool\.

Vad har fått dig att fastna för just den båten? Har aldrig ägt ngn själv men varit passagerare vid ett flertal tillfällen.

Båten har fått svidande kritik i de flesta tester, vill minnas - men kan ha fel - att den även förekom i ngn av MG´ s nya ägares tidningar som en av de fulaste båtarna (som toppades av vad jag skulle rekomendera istället för ungefär samma pengar Fjord Attache mkt bättre sjöskrov).

Allmänt & ur minnet; dåligt fartregister, går på nosen vid sjö, läckande motorisolering, vilket får hela akterkabin att lukta som ett motorrum. Modellen med tak = saknas bra matplats ute för fler än 2. Finns som sagt ett antal tester gjorda på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket båt för pengarna om man har familj.

ETT RÅD ingen b23 eller 4:a med familj orkar den inte med.

Satsa på en 305:a så kommer den att slippa sluka soppa på full gas.

Att sätta i en liten diesel är inte att rekomendera,den behöver lite fart för att kunna styras den ålar i låga farter.

Kompisen har en som det satt en aq151:a i (2,5l på 146hk) den gjorde 24 knop tom men med familjen hund och barnen samt packning blev det 12 knop på full gas! samt en förbrukning på dryga 3,5 liter distansen!!!!.

en 305:a skulle bli perfekt!(kompisen sätter i en 351:a med ca 300hk det ska bli spännande att se hur den funkar i vår).

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du leva med att dom kommer att kalla dej för container?? och att du får sitta med en bussratt!! så köp den!! Är garanterat del fula ankungen på sjön, men!! med en högre pulpit på akterrufftaket så har du en groggveranda utan dess like!! Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde nämna att din skinmössa på bilden!! Passar som gjutet i denna container! (Skämt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Jag och min sambo har en marieholm24 som vi är otrligt nöjda med , den är lite speciell då vi har doghouse samt ett helkapell över soldäck på båten, den har dessutom breddade skarndäck så någon *container * är det garanterat inte kan jag lova, Som sagt det är mycke båt för pengarna men jag rekommenderar större motor för att få den att gå som bäst. Om du vill se fler bilder än vad jag lagt ut på min sida så hojta till så kanske det kommmer upp ideer om hur man kan förbättra denna båt.

Mvh

Marieholm24\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all info, sedan är ju smaken som baken.

Det blir nog en Marieholm framöver.

//Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste hålla med föregående författare, det är ingen vacker syn. Men som sagt smaken är som baken, delad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Vi äger en marieholm 24 med 130/270 drev och den gör utan svårighet 18 med 4 vuxna och tre barn. På topp ligger den 22.

Kan man köra båt så har man inga problem att parkera i bommar eller övrig hantering heller.

Det finns inte många båtar som slår marieholm på fingrarna då det gäller utrymmen, uppdelning och utrymme.

Sitta fast i en snipa på samma storlek får vem som helst att vilja hoppa överbord.

Väl mött // Jessica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äger en som jag håller på att renovera totalt, all el borta och motor samt drev, inredning m.m.

Bygger just nu en b230 (AQ151) med 2.5l vev och kommer att borra den så den blir på 2.7L.

Skall även använda mig av spridare och mappa in den. Siktar på 200 hk och ett j.vla vrid.

Detta är ingen racer båt men en man kommer att ha ett grymt utrymme. Ta tex att jag har fått in ett 150L kylskåp utan problem.

Ang. dålig fart tror jag inte så mycket på, båten väger ju bara 1800kg med motor och drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...