Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Sparre

Surt att tanka i sommar?

Rekommendera Poster

Jag tankade bilen igår och insåg att jag nog aldrig tankat dyrare. Dessutom pekar väl väldigt mycket på att priserna kommer att bestå, eller tom öka ännu mera. Ofta peaker det ju dessutom på sommaren. Priser på över 13 kronor litern är ju ingen omöjlighet. Det blir en skaplig peng för att vara ute och åka lite motorbåt, men å andra sidan är det kanske värt det? Om jag kör upp 1000 liter soppa på sommaren och priset ökat med 1,5 sedan i fjol betyder det ju bara 1500 spänn mer. Vad är det i det stora hela när allt kommer omkring?

 

På ett psykologiskt plan känns det däremot helt sjukt. Jag tror nästan att vi har de allra högsta köpkraftsjusterade drivmedelspriserna i hela världen. Varför ska vi i Sverige vara så himla idealistiska till just detta, när andra länder i princip kör med raka rör - länder och världsdelar som är gigantiska vid en jämförelse. Jag tror banne mig att regeringen skulle kunna höja soppaskatten så att bensin och diesel kostade 20 kronor litern utan att det skulle möta några vildare protester. I vart fall inte om det görs som förevändning för att rädda miljön...

 

Hur mycket tål vi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vad föreslår du? Sänka bensinpriserna så fler kan köra mer mil/sjömil med bil/båt?

Själv tycker jag det är surt o betala dessa priser men jag tycker samtidigt att det är bra att bensin är dyrt så att alternativa bränslen/el/etc, som är bättre för miljön, blir konkurrenskraftiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, häst o vagn. Eller kanot med paddel. ja varför ska inte vi i Sverige vara ett föredöme gentemot di andre.

Skärp dig, bensinen är på tok för dyr, men med en månadslön på 70 - 100k skulle även jag skita i om den kostade 100:- litern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara dyrast och tanka i Sverige stämmer inte. Gå in på SPI.se och titta. Vi ligger i mitten av europa. Tyvärr men sant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men ännu så länge har jag inte sett några marina etanolmotorer. Sen är det ju frågan om de stora tillverkarna är villiga att utveckla detta enbart för våran marknad. På sätt och vis är det därför bra att världsmarknadspriset går upp, för skattehöjningar i enbart Sverige hjälper föga. Eldar inte vi upp oljan gör någon annan det och vad har vi vunnit då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är min månadslön något lägre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en missuppfattning att vi är särskilt avvikande på den här punkten. Se på andra jämförbara i-länder så ser du att bränslepriserna är ungefär de samma. USA är ett undantag (och se hur mycket CO de släpper ut per kapita) och England har (än så länge) lägre skatt på båtbränsle.

 

Att sedan Indien eller Nigeria har avsevärt lägre bränslepriser är riktigt. Men det är knappast ett argument. Bränslepriserna är nog bland de få bitarna av dessa länders levnadsvillkor du vill ha.

 

Frågan hur mycket vi tål finns inget svar på. Men vi får nog fina oss i att om ett par  år är bränslet uppe i 20/litern utan att vare sig vi eller våra makthavare kan göra så mycket åt det. Det kommer allt mindre handla om skatter och pålagor och allt mer om upptrissade världsmarknadspriser. 

Som seglare är jag ju inte så sårbar, jag bränner ju bara några hundra liter diesel om året. Iofs ovanligt mycket för en segelbåt.

Men hade jag en motorbåt med större motor (-er) skulle jag nog sälja snabbt medan det ännu går. 

När det börjar kosta 1500 kronor att köra Stockholm - Vaxholm enkel resa med en vanlig flybridgebåt på 35 fot lär nog efterfrågan på dessa båtar att sjunka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar tyvärr ingenting om detta på din länk. När du säger att vi ligger i mitten av Europa, har du köpkraftsjusterat priserna då? Du måste komma ihåg att lönerna i Storbritannien, Norge, Schweiz är betydligt högre än i Sverige, därför kan man inte jämföra priserna rakt av. Vill nämligen minnas att det i princip enbart är dessa länder som har högre priser än vad vi har i Sverige. Då ska vi komma ihåg att lönerna i Norge är cirka 30% högre än i Sverige, I Storbritannien, cirka 50% och i Schweiz närapå 100% högre än i Sverige. Justerar du för detta ska du se att vi ligger skyhögt. Det finns en anledning till att priserna är lägre i länder som Polen och Estland, då de har ett lägre löneläge där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har insett att det kommer att bli jä***gt dyrt i sommar... har sedan nå´ n månad tillbaka startat ett konto på banken där jag har månadsöverföring, just för att det inte skall bli så jä**a surt att tanka ändå.... Ok, priset är detsamma, men det känns åtminstone inte så irriterat på mitt riktiga räkningskonto då, naär det är undanlagt för just den biten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, man får avstå lite sprit.....från bolaget alltså och köra till Tyskland och handla, där är det inte så svårt att tjäna 1500 spänn även efter man dragit av kostnaden för resan.

 

Då kan man köra lika mycket båt och dricka lika mycket sprit, miljön får lite högre dos med avgaser av resan till Tyskland och staten får in lite mindre skatter.

 

Dessutom passar man på att handla lite extra när man ändå är där och då ökar troligen alkoholkonsumtionen till på köpet.

 

Allt för höga bränsle priser ger alltså ökade utsläpp, ökad alkoholkonsumtion och mindre skatteintäkter....bra politik!!!??

 

Precis som i alla företag, alltså även företaget AB Sverige, så förlorar man om priset på det man levererar blir för högt, kunderna hittar alltid andra leverantörer, alltid!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är du litet ute och cyklar nu, att de engelska lönerna skulle vara 50 % högre än i Sverige. Och att de schweiziska 100%. Var har du fått detta ifrån?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänner och bekanta som prövat sina vingar och sökt jobb utomlands. De har tröttnat på låga löner och höga skatter. Men, det borde ju finnas statistik över detta på www.scb.se kanske?

 

Om du jämför vad bostadspriserna ligger på i Bern, respektive London inser man också rätt snabbt att invånarna tjänar något mer där än Svedala...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Då är det en jävla tur att man seglar då.\Laughing\\Laughing\\Tongue För min del får de gärna höja soppapriset det tredubbla så blir det mindre med motorbåtar ute i skärgården. hahahahaha...................

 

Senast ändrad av Matrix | 14 mars 2008 | 15:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och där betalar de säkert lika mycket i skatt och har samma nivå på lönerna också  \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man inte in skatt på bensin så kommer man garanterat att schablonbeskatta segelbåtar beroende på segelyta.

 

 

Pengarna måste in till staten.

 

 

Osis

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet finns det yrkeskategorier som tjänar avsevärt mer utomlands.  

 

Men dessa uppgifter om medellönen för industriarbetare 2004 säger en del, omräknat i svenska kronor per timme:

Sverige           125

Storbritannien  124

Schweiz           145

Norge             180

EU-snitt          108

Belgien           111

Frankrike          95

Tyskland         141

 

Källa statistik från LO.

 

Det är ju inga 50 eller 100-procentiga skillnader precis.

Och visst skiljer skattetryck. Och även levnadskostnader. Och därmed köpkraft. En hel del skattefinansierat som är gratis eller kraftigt subventionerat hos oss kostar mer i andra länder. Man får även väga in andra sociala skillnader som tre eller fem veckors betald semester, 3 eller 15 månaders föräldrapenning osv. 

I slutändan kan man konstatera att Sverige ligger bland de länder där en medelöntagare har relativt gott om pengar att spendera på motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är du säker på att folk skulle åka utomlands för att handla bensin? Eller vad menar du med att det kommer att bli högre utsläpp, jag tror i alla fall det motsatta, lägre utsläpp.


 
Men förnyelsebara drivmedel kommer antagligen att sjunka i pris om skatterna höjs på bensin och disel. Jag tror att det är just åt det hållet man vill leda utvecklingen. Oljan blir ju dyrare och dyrare och kommer att ta slut om ett tag. Borde inte då sverige tjäna mer på andra bränslen eftersom att vi måste köpa in olja från andra länder. Eller om ett tag när bensinen blir ännu dyrare kommer det kanske att bli så. Borde det inte gynna vår ekonomi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåtar borde gå att komplettera med hybridaggregat liknande det segelbåtarna har.
 
När det blåser drar man igång aggragatet och stänger av motorn tills det mojnat. Faktiskt en skön känsla som vi seglare uppskattar med våra hybrider.
 
Har kört detta system i ett antal år och är helnöjd. Spar 75-100 % av bränsleförbrukningen. Det innebär alltså att man kan ta sig runt hela jorden utan en krona i bränslekostnad och noll CO2-utsläpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om skatterna höjs på bensin och diesel skulle det ju snarare uppstå en ökad efterfrågan på etanol och biogas. Därmed högre priser även på dessa drivmedel. Sveriges betydelse rörande världsmarknadspriset på drivmedel är dock knappast ens mätbar. Priset vid pumpen bestäms främst av våra politiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag menar, men det håller tydligen inte RDauksz med om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra att lilla Sverige bår i spetsen vad gäller miljötänk osv. Skitbra, inget snack om saken.

 

MEN.

 

Varför känns det som att vi i detta relativt lilla land skall få sona våra förpliktelser som resterande i världen borde vara med på och bekosta.

Missförstå rätt nu, jag är för en renare miljö men det känns allt som att när vi beskattas o beskattas o sen ytterligare med mer miljöavgifter så kommer den pengen endast till profithungriga politiker som skiter högaktningsfullt i att se till så pengen går till nåt miljöändamål.

Fast det e klart, De ska ju få in pengen till sina löner med.

Visst, det är surt när Statoil höjer priset per liter, absolut men glöm aldrig hur stor del av denna krona STATEN TAR.

En ypperlig mjölk -ko.

Klart Staten ska ha pengar säger ni då och givetvis ska dom det men via bensinskatt, trängselavgift, vägskatt, skatt-skatt och moms..... Vart fan tar pengarna vägen?

 

Vad hände med bensinskatteupproret??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter med en rapport framför mig som är lite färskare (år 2006). I denna finns uppgifter om genomsnittslöner både före och efter skatt för olika städer runt om i världen. Jämförelsen har skett i USD. Jag hämtade rapporten från www.ubs.com

(Direktlänk till rapporten finns från denna sida http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/lonestatistik/lankar/

 

Jag redogör för lönerna efter skatt nedan uttryckt i USD/timme:

 

Stockholm 12,10 USD

Oslo 17,40 USD

London 15,10 USD

Zurich 19,50 USD

New York 15,70 USD

 

Jag hade lite fel i mina tidigare uppskattningar, som jag tog direkt från huvudet, men det visar ändå att jag inte var helt fel ute. Vi kan konstatera att år 2006 var lönerna 43% högre i Oslo, 24% högre i London, 61% högre i Zurich, samt 30% högre i New York. (Att lönerna inte var högre i London, tror jag beror på att det finns en mängd immigranter i låglöneyrken som drar ned snittet där, speciellt i utkanterna av London)

 

Köpkraftsjusterade bensinpriser nedan, antaget att bensinen i Sverige kostar 12,60 och att löneskillnaderna inte har ändrat på sig markant, vilket jag knappast tror att de har.

 

Oslo 17,64 kr/litern

London 15,62 kr/litern

Zurich 20,30 kr/litern

New York 16,35 kr/litern.

 

Dvs, ovanstående bensinpriser är de som ska gälla om invånarna i de städerna ska uppfatta bensinpriserna lika höga som vi gör i Sverige. Nu är detta långt ifrån fallet. Jag törs nästan påstå att vi med god marginal har världens i särsklass högsta köpkraftsjusterade drivmedelspriser i vart fall om vi ser till i-länderna. Undantag kan säkert finnas bland u-länderna där befolkningen har väldigt låga löner, till och med lägre än de vi har i Sverige...

 

 

Senast ändrad av Sparre | 14 mars 2008 | 17:11

 

Senast ändrad av Sparre | 14 mars 2008 | 17:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har, vad jag kan se, justerat bensinpriset efter ländernas köpkraft. Dock inte lönen.

Då blir det knappast rätt.

 

Och börjar man titta på andra, svårmätbara sociala faktorer som jag var inne på tidigare blir jämförelsen sannolikt bättre till vår fördel.

T.ex vad hjälper billig bensin när du bara har tre semesterveckor att köra båt på. Eller när en båtplats kostar 5 ggr mer än i Sverige. Eller att offentlig barnomsorg knappast existerar och föräldraledigheten är tre månader. Vad innebär sådant för en vanlig löntagarfamiljs ekonomi?

 

Häromåret seglade jag 18 månader i sträck i europeiska vatten , England, Frankrike, Spanien, Portugal, Tyskland, Danmark och levde på skattade, sparade svenska pengar som jag växlade till Euro eller pund beroende på land.

 

Jag hade inga problem med min svenska köpkraft och den iofs subjektiva upplevelsen var att Danmark var dyrast och Sverige kom efter. England var klart billigare att segla i om man bortser från marinapriserna och sydeuropa skall vi inte tala om.

 

Jag tror att sådana här jämförelser är långt knepigare än vad som kan verka i första taget.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vad priset är om man inte kan tanka. Statoil har ju sagt upp avtalet med alla sjömackar, får se om någon tar över. Annars lär antalet ställen minska rejält.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel!\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha du menar så! Jo det är väl den bästa hybriden...haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Blir bara så jvl...a trött på alla som tror att segelbåtar blir svaret på jungfruns bön om man vill kunna vara på sjön och att bensinen kostar 20 kr litern och då seglar alla ut och skrattar åt motorbåtsägarna. Läs lite nationalekonomi och inse att detta blir det minsta problemet!!!

 

Bensipriset följer råoljepriset och övrig världsekonomi (men det tror jag alla vet!!)

 

Du får sälja segelbåten för att fabriken stänger, du kan inte ta dig till jobbet med bil, ränterna är ånyo uppe på ca 13%, maxtaxan på dagis är slopad och de komunala skatterna har ökat med 40%.

 

För övrigt går min gräns vid ca 67 kr litern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då väl på tiden att byta till ett annat bränsle
 
T.ex så kostar biogas bara 8,60 kr per mil jämfört med bensin på 12-13 kr. 
Bra för miljön och bra affär.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pratade bella national- INTE privatekonomi vilket är en viss skillnad.... Tycker du ska läsa inlägget en gång till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...