SV-Pirat 0 Postad 14 Mars , 2008 Fann detta på ett närstående forum http://www.maptech.com/water/digitalcharts/index.cfm?infopg=UK_IRL 150 dollar för 750 sjökort i BSB4- format http://www.setsail.com/s_logs/dashew/dashew443.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 15 Mars , 2008 Yes men ska man köpa dessa i sverige? De skriver att det är: UK/Ireland Charts Update Det betyder att du ska först köpa eller ha cartan. Sedan för the us för 150$ det är bara för us, du kan inte köpa via internet utan för us. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SV-Pirat 0 Postad 15 Mars , 2008 Jaha och dom är scannade va? Nej man får nog satsa på ngt riktigt, typ en Tikinavigaror med kort eller nåt. Tackar Senast ändrad av SV-Pirat | 15 mars 2008 | 08:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2008 Det är riktiga kort. Priset är inte för uppdatering utan nyköp.Maptech är fö leverantör till NV-Verlag som ju har prisvärda BSB-kort för Västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Mars , 2008 Nvverlag gör sina kort själva, på licens från Maptech. Det är turbulens på Maptech, licenser skall skrivas om. Nv skall tillverka alla BSBkorten för Norge och eventuellt alla för Europa. Båtsportkort Varberg - Norska gränsen i papper, BSB, hamnböcker o foto, enklare navprogram, 840 Skr. Ny upplag på gång. http://www.nv-verlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grisslan2 9 Postad 17 Mars , 2008 Maptech har inget samarbete med NV förlag längre utan det är ett annat Tyskt Företag som heter Delius-Klasing som kommer att ge ut sjökorten över Europa i BSB formatet. NV förlag har ingen licens längre att tillverka sjökort och kartor i BSB formatet utan kommer att ge ut sina sjökort i ett nytt format som heter nv-digital som bara några få programvaror kan läsa för närvarande. De jag känner till är Tiki, Euronav samt NV Verlags eget gratisprogram som följer med sjökorten. Snälla Lasse, sprid inte ut att NV verlag har BSB formatet för det är inte BSB formatet som dom använder NV Verlags format heter nv-digital. Priserna på sjökorten från Maptech och Delius-Klausing kommer att sjunka kraftigt med jag har idag inte fått priserna ännu. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Mars , 2008 Ok jag skall inte kalla dom BSB längre. Detta är första gången jag har fått ett namn på dom. Vilket jag nu hittade på Nv´ s nyligen uppdaterade hemsidor. Men Rasterkort eller sk. skannade kort är det, det vi i dagligt tal kallar BSB. Men vad kommer filerna att heta? För varje kort kommer att bestå av två filer. Vad bra att du kan uppdatera min kunskap om korten och utgivarna. Framtiden får utvisa hur det blev. Jag tycker det är bra att det kommer ut sjökort från andra utgivare, det gynnar oss konsumenter med lägre priser. Vilket vi kan konstatera om vi jämför årets priser mot 2007. Tur att jag kör med TIKInavigator, som kan hantera det nya formatet. Har varit i kontakt med Nobeltec om Nv´ s billiga kort. Återkommer när jag fått besked, om de skall gå att köra i deras program. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Mars , 2008 Konstigt Göran, att du som säljare av Fugawi, inte känner till eller inte vill skriva att Fugawi kan hantera Nv-verlags nya kort över Västkusten?! Källa PB 3 2008. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grisslan2 9 Postad 18 Mars , 2008 Hej LasseJag har själv läst artikeln i PB och är mycket frågande var informationen kommer ifrån.Jag har daglig kontakt med Northport System Inc. som skapar programvaran Fugawi och där känner ingen till att Fugawi skulle stödja nv-digital, sjökorten från NV Verlag denna sommaren. Det är möjligt att Fugawi programvaran i framtiden kommer att stödja nv-digital.Jag försöker att hålla mig till fakta om det jag känner till. Jag kan inte som ansvarig för Fugawi programvaraor i Sverige gå ut och säga att Fugawi stöder NV Verlags nya format när programmet inte gör det.Det där med skamvrån ställer jag heller inte upp på. Ingen skall behöva stå i skamvrån för att ha blivit vilseledd eller inte fått tillräcklig med fakta. Dessa forum är till för att informera och diskutera nyheter och/eller hjälpa andra som vill använda produkter kring sjölivet./Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 Mars , 2008 Jag och andra vill informera om att det finns billigare allternativ till de svenska korten. Har varit i kontakt med NV, de har lämnat över specarna till deras nya kort till Fugawi, Memory Map och andra leverantörer av navigationsprogram. Nu står uppgift mot uppgift, jag har inga kommersiella intressen i sjökortsbranschen. Undanhållande av fakta gynnar inte mej ekonomiskt. Om vi skall hålla oss till FAKTA, var i detta forum står det något om SKAMVRÅN?? Du har rört ihop det, läs igenom bättre vad som skrivs här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grisslan2 9 Postad 19 Mars , 2008 Hej Lasse Jag vet att NV Verlag har varit i kontakt med programtillverkarna men jag vet också att det inte alltid går så lätt att stoppa in ett nytt sjökortsformat. Kanske kommer det i Fugawi till hösten men frågan jag svarat på var om Fugawi idag kan hantera nv-digital och svaret är då att det inte är möjligt. Jag trodde att du stod för dina uttalanden även om de inte finns på detta forum Så här skrev du om samma fråga i Soltekniks Forum: Jag har också en känsla att all info INTE kommer fram, bara det som gynnar Soltek. I tråden billiga sjökort på Maringuiden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=212375 Säger Göran om de nya Nv-verlags kort: De jag känner till är Tiki, Euronav samt NV Verlags eget gratisprogram som följer med sjökorten. I senaste nummret av PB läser jag att Fugawi kan hantera dessa. Mitt inlägg till Görans påstående i MG: Konstigt Göran, att du som säljare av Fugawi, inte känner till eller inte vill skriva att Fugawi kan hantera Nv-verlags nya kort över Västkusten?! Källa PB 3 2008. Vad som är sant får framtiden utvisa, och den som har fel få stå i skamvrån. Enligt artikeln i PB har Nv sjömätt västkusten i 2 år. Ber om ursäkt om jag blandat ihop det men jag tycker att vi behandlat samma sak på de olika forumen. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser