Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Botved

Bayliner vs Bavaria

Rekommendera Poster


När det gäller segelbåtar så är Bavaria en riktig slagpåse, förmodligen mest av folk som aldrig seglat dom precis som Bayliner är hos motorbåtsåkarna.
Nu till min fråga.
Hur upplevs kvalité och pris mellan Bayliner och Bavaria när det gäller nya båtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar du om Bavarias motorbåtsserie?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst. Trodde det var uppenbart, men det kan nog feltolkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. Precis som du säger tycks ju Bavariabåtarna ha blivit något av en allmän slagpåse bland segelbåtsägarna, precis på samma sätt som Bayliner har blivit bland motorbåtarna.

 

Jag kikade lite på Bavarias båtar på mässan och tyckte de såg väldigt fina ut.

 

På något vis har jag fått för mig att ilskan/frustrationen bland dem som inte gillar Bayliner och Bavaria, ytterst bottnar i någon slags svårdefinierad avundsjuka.

 

De som tycks ha absolut mest problem med kvaliteten på dessa märken är väl oftast de som aldrig ägt någon. Kanske är det ilska över att det går att köpa fabriksny båt för en rimlig summa pengar, vilket möjligen urholkar andrahandsvärdet på övriga finare båtar?

Är det en rimlig förklaring?

 

Vad säger ni Bavariaägare och övriga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller kan det vara så att man inte vill försvinna i mängden, det kan naturligtvis vara ren smaksak också, men det vore kul att veta. För mig är Bavaria och Bayliner ganska lika, dom byggs rationellt och utförandet blir mycket plast och skai/galon. Precis det ägare av Bayliner brukar gilla (inget trä som ruttnar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var runt en del på Bavarias motorbåtar i 30-fotsklassen på mässan. Så plastigt tyckte inte jag det såg ut. Vill minnas att det var en hel del trädetaljer, framförallt nere i hytten. La inte på minne hur mycket trä det var uppe på däck, men tyckte att solytorna såg riktigt  inbjudande ut. Jag spanar väl inte så mycket efter trä helt enkelt:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte har så mycket med kvaliteten att göra men titta på Bavarias skrov. På de blåa partierna ser man ett tydligt \våffelmönster\ eller \apelsinskalsmönster\. Personligen skulle inte jag acceptera detta på min bil så varför på en båt?

 

Senast ändrad av asphen | 14 mars 2008 | 14:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran - hur står sig, en låt säga, 20 år gammal Bayliner med andra storleks- och prestandamässigt jämförbara motorbåtar med samma ålder?

 

Jag har ju förstått att Bayliner i mångt och mycket fick samma slags skäll bland motorbåtsfolket förr som Bavaria får bland seglarna idag.

 

Problemet med Bavarias segelbåtar är att man VET att de inte alltid håller måttet på vissa punkter, det har varit mycket tappade kölar och dyra reparationer.

Men än finns det bara gissningar hur mycket det faktiskt påverkar båtarnas andrahandsvärde när de blivit 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur mycket och vad man accepterar är en prisfråga och vad man förväntar sig få för en viss summa pengar. Jag tror inte köpare av den nya bilen i Kina/Indien som betalar 15 000kr, kollar så noga på detaljerna som köparen av en MB/Volvo eller liknande.

 

Senast ändrad av excel319 | 14 mars 2008 | 17:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat i en hel del bavaria både segel och motor de senaste årent. Jag tycker känslan av kvalitet på plast och träarbeten är helt ok. Dock så inger framförallt träarbetet en känsla av massproduktion utan speciellt bra känsla för materialen tycker jag.
Mitt intryck av motorbåtarna är helt ok båt för pengarna. Dock så är de flesta skyltpriserna tämligen nakna båtar med oftast bensinmotor. Ska man ha diesel och lite utrustning springer priset iväg och hamnar i mitt tycke farligt nära framförallt de franska konkurrenterna, som i mitt tycke har betydligt smakligare träarbete/inredningar som helhet. t ex jeanaus större motorbåtsserie kan nog vara värt att titta på som alternativ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är få andra jämförbara nya segelbåtar som kan matcha Bavarias priser, men när jag kikade på motorbåtarna kändes det som om man inte var lika tokbilliga, är det rätt uppfattat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att Bavaria 37 Sport SMISKADE dyrare och mer välberyktade konkurrenter. Vika ytor! Vilka fina materialval! Ståhöjd i Midcabin! 1, 5 MSEK för en fet 37-fotare är inte illa! Helt klart den som imponerade mest, och jag är en sådan som kliver ombord på allt över 30 fot.

Dessutom har personalen hos Bavaria under mässan en mycket god samarbetsvilja och engagemang, till skillnad från dörrvakterna vid Princess....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredric vilka dyrare konkurrenter menar du?
JAg var inne i både bavarian och windys 37a. Även om det inte är några större fel på bavarian så spelar de långt i från i samma division om man tittar på inredningsarbeten, kluriga och påkostade lösningar, helhetsintryck etc. Om jag valde mellan båtarna och hade den ekonomiska möjligheten att köpa windy skulle valet vara självklart. 
Som sagt jag tycker bavaria är hyfsat prisvärt och båtarna har sin plats påmarknaden. men de är ändå långt ifrån en del andra märken när det gäller iness på utförande mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Windy är helt klart min typ av båt med men jag anser inte att detaljarbetet är nämnvärt bättre än Bavaria. Jag tycker att inredningdetaljerna är lysande på 37 Sport och för den prislappen! Kommer inte ihåg vad Windyn kostar men på annonsbörsen ligger en -04 ute nu, för 2,9 MSEK... Men det är klart. om man hade en 10 millar som låg ock skvalpade, då skulle man kanske kika på andra alternativ

Står ändå fast vid att BAvarian hade bäst planerad inredning, så det så .\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har själv en bayliner 2955 från -89 som jag är hel nöjd med, men den är ganska törstig. annars så är det inga fel alls på den. stor och rymlig. vi var fyra personer som åkte göta kanal med den det var inga problem att få plats.. om man tittar på kvaliten på den så visst, är det lite billigare gjort än tex en windy från -89 . men de är skillnad på pris oxå..  jag har faktiskt börjat titta på bavaria motorbåtar, det är en fin båt. kannon utförande om man jämnför en windy i samma storlek, 33 fot. bavarian är mycket större byggd. ståhöjd i toan. bavarian är en mycket trevlig båt. var och provkörde en nu i år. den var grym i sjön med dubbla d-6 hade den.. ett monster :)Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker personligen inte att kvaliten på Bavaria är 100%, men man får ju oftast vad man betalr för. Det är massa smådetaljer som skulle behövas bättras på. Typ som Skoda var för 10 år sedan. Bra bil från A-B, men inget att skryta med. När vi var ute på segelsemester för några år sedan var det nog endast 20% som seglade med sin Bavaria, men då endast med 1 segel. Kanske 5% som av de använde alla segel.Resten gick med motor. Känns som att man valt fel båttyp då.

// S



Senast ändrad av Seagate | 24 maj 2008 | 11:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..hmm lite sent in i tråden men just detta är en intressant fråga..

Det är nog ingen som påstår att en Bayliner, Windy, Nimbus e.d som är 20 år inte har behövt en ansiktslyftning. Antingen gäller det eldragningar, maskin och drev rep/byte, kapell fix, samt extra tätningar runt om på båten. ( I min bekatskapskrets finns det allt från Ryds till Prinsess 52)

Så då är nästa fråga värdet hur det har förändrats...

Vet t ex att en Bayliner 2955 Avanti  (9,21 i vattenlinjen och 3,20 bred) med dubbel maskin kostade ny i Sverige via Duvnäsbåtar 630 000 SEK 1989, idag kostar en sådan ca 350-400 000 SEK om den är välskött.

Hur det är med Nimbus, Windy mfl vet inte jag men det kanske ngn på forumet kan svara på.

//RC




Senast ändrad av RCarlsson | 24 maj 2008 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan räkna med att få igen samma pengar som du en gång i tiden köpte din nordiska märkesbåt för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har man ju alltid sagt om alla båtar, men min erfarenhet säger att båten sjunker 20-35% på nypriset direkt och därefter ligger den någorlunda still... givetvis beroende på Dollarns läge och den allmänna konjukturen men ungefär så...i vissa fall ökar båtens nominella värde något, men inte samma värde om du räknar med inflationen... alltså sjunker nästan alla båtar i värde i takt med inflationen (=deflation på lika många % )

är det inte så det verkar?

/RC



Senast ändrad av RCarlsson | 25 maj 2008 | 14:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...