Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
CalleN

Finns det risk för explosion?

Rekommendera Poster

Tänkte höra om ett slutet batteri avger knallgas när man laddar det? Eller är det bara dom gamla öppna batterierna som gör det?

 

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knallgas eller vätgas som det igentligen heter utvecklas när du laddar batterier.

 

Koncentrationen blandas snabbt ut med luften så det är bara alldeles i närheten det är farligt. Man ska alltid stänga av laddare och annat innan man börjar pilla med batteriet.

 

Sköter man alla kablar så det inte finns några sprickor är det väldigt liten risk att det smäller.

Ett batteri som ej vattnats korrekt utvecklar mer kanllgas än ett friskt batteri

 

Och vad jag vet så utvecklar även nyare batterier knallgas.

 

Men stänger man av laddaren väntar 2 minuter innan man kopplar på och startar så behöver ni inte oroa er

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett batteri kan ha skadats (frusit sönder) under vinterförvaringen på olyckligt sätt så elektriska förbindningar mellan cellerna brutits upp. Ett sånt batteri som laddats och fått knallgasblandning (väte luft) kan explodera när det utsätts för ström. T.ex laddning eller startström. Tändande gnistan blir inuti batteriet.
 
En kompis råkade ut för det på sin MC ocg det var en vädlig smäll med svavelsyrestänk på både kompisen och MC:n. Det gick dock bra utan skador på annat än kläder. MC:n spolades av direkt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg en gång när jag skulle starta min 12 tons

gaffeltruck en gång mitt i vintern, och hörde en smäll utanför.

Det var batteriet som exploderade. Senare på året var jag

uppe på taket, två våningar upp, och hittade delar av batteriet

där uppe. Så nog kan det smälla alltid. Det var visserligen ett

öppet batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förbindningarna mellan cellerna har brutits upp kan inte batteriet laddas och följaktligen inte heller avge vätgas.

I slutna celler använder man sig av rekombination som ombildar vätgasen till vatten.

Kemiskt blir det så här

PbO2 Pb 2H2SO4<=>2PbSO4 2H2O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad händer om det bli avbrott, när man kör startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med brutits upp menar jag att det har blivit en dålig  kontakt - glappkontakt i batteriet. Kan räcka till att ladda med den låga strömmen men skakningar eller extra stor ström kan få det att gnistra tillräckligt för att tända.
 
Detta är visserligen en efterkonstruktion i kompisens specifika fall. Vad skulle annars ha fått batteriet att smälla precis när han provstartade efter att ha monterat i batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste för att inte få vätgasbildning är att inte få upp spänningen för högt vid laddning.
Laddare av äldre typ samt defekta laddreläer kokar ur batterier. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar upp den här tråden då jag funderar på att flytta mina batterier. Dessa skulle då stå ca 1.5m från mitt Origo spritkök. Ser ni någon reell risk med detta vad gäller knallgas osv? Helt nya batterier med ordentlig laddare (CTEK M200).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den risken anses vara mycket liten. Gasen är ju väldigt lätt och sticker iväg uppåt och skingrar sig. Det ska nog vara väldigt mycket batterier för att det ska vara nån risk. Däremot kan risken finnas i batteriet självt eller i batterifacket. Där finns ju också viss risk för gnistbildning så elkopplingar får inte göras alltför slarvigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar mer och mer tro att den utbredda rädslan för diverse explosioner i båten är ungefär som flygrädsla. Alltså en ganska irrationell rädsla för en fara som i jämförelse med andra vardagliga faror är extremt liten. Hur många båtar exploderar per år egentligen? Är  det tio stycken...? I hela landet? Hur många båtartimmar har vi totalt? Hur många båtar har egentligen installationer som uppfyller alla säkerhetskrav?

Jag tror att rädlsorna uppstår på grund av att en explosion, eller för all del en brand, är så jädra läskigt så man förstorar upp risken känslomässigt, precis som flygrädda gör inför att sätta sig på planet. Statistiskt sett så är det extremt liten risk att något ska explodera i båten och det är antagligen mycket större risker knutna till bilresan ned till båten.

Med detta sagt så tycker jag givetvis att man ska göra allt för att minimera riskerna i båtlivet. Man bör läsa på ordentligt så man har kunskapen och man ska regelbundet kolla över sina installationer men det måsta vara lite måtta på nojorna tycker jag.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det risk för explosion - om än oändligt liten.

 

Flintstone

Håller fullständigt med dig i allt det du skriver.

Det finns ju människor som inte vågar tex segla för att det lutar och är så farligt, men man sätter sig gladeligen i en bil tom i Stockholmstrafiken. Bilåkande är ju livet till låns.

Nu skall jag ta bilen och köra mot båten. Överlever jag korsningen Parkgatan - Hallindevägen, skall jag fortsätta med mallar till nya mattor i däcksalongen.

 

Risken för att jag omkommer under den två km långa bilfärden ner till båten, är betydligt mycket större än att det sker nån form av explosion i min båt under överskådlig tid



Senast ändrad av toaen | 21 april 2012 | 08:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...