Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
nemtrix

Ek istället för mahogny

Rekommendera Poster

Jag rev ut köket ur båten pga fuktskador, Nu börjar det bli dags att bygga upp det igen och blev erbjuden ekfaner av en kollega.

Det som finns kvar i ruffen av den gamla inredningen är toan samt en garderob. Detta är byggt med mahognyplywood.

Saken är den att jag får ekfaneret helt gratis så det enda jag behöver köpa är plywood.

Funderar nu om det kommer se helt knasigt ut med ek kök på ena sidan och sedan mahogny på andra sidan???

Hade varit skönt att slippa lägga pengarna på mahogny.

Så vad tror ni????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det är för båt, men ek känns inte helkul tycker jag. Endel båtar har ju målad inredning (oftast vit), kan du inte måla vitt och enbart tillverka lister och detaljerna i mahogny?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det kommer att bli skitfint. Varför ska man se precis lika ut som alla andra? Ombyte förnöjer och kanske det kan bli orginellt och ger andra influenser till andra :) Nej, får du det billigt så ska du veta att andra får betala dyrt för samma sak. Lycka till / Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej prova och lasera med mahogny lasyr de brukar bli ganska bra.du kan ju prova på en liten bit först. prova mahogny brun. det finns många olika nyanser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ek har helt annan struktur än mahogny och det kommer att se märkligt ut om du laserar de till samma färg. Kan du inte ekfanera toan och garderoben också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja de kan man oxå göra.du har nog rätt om att de inte är samma struktur tänkte inte på de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kör på.

ek som är rigtigt i ordning är så fruktansvärt fint.

ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur mycket dom hade bara att det skulle räcka till köket men det är klart får jag så det räcker så är det inget stort jobb att byta resten också. Dock är juh dörrar och annat i teak(inte orginal) och dom byter jag inte. Men det kanske kvittar...... Båten är F ö en Albin 25, som jag köpte för 2 månader sedan. Upptäckte att det stått en hel del vatten i den pga en trasig axeltätning samt dåligt tätade rutor. Nu är all plast slipad och målad....så det är dags för träfrågan.

Om jag har fatta det rätt så stryker man på faner, vad ska man ha för plywood. Duger det med en billig slät variant (epoxar självklart ändarna) eller måste man satsa på någon dyrare.

Någon med bra tips på vart man köper billigast men med hyffsad kvalite i GBG området??

Ska man satsa på byggmax,Bauhaus, beijer etc etc....eller en riktig brädgård

Ruffen är väl skyddad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp det man kallar marinplywood. Jättebilligt helt ok till detta. Det finns förutom hos marinhandlarna även hos många trävaruhandlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Men vänta här nu....nemtrix....

Har du en tunn fanerskiva, säg 1mmm som du vill limma uppe på plyfa?
I så fall stopp! Det slår sig, du måste ha spärrskickt på baksidan samt du måste ha en limpress med stor yta. Avråder.

Utseendemässigt äre som alla har sagt en smak sak. Olja eken först så den inte suger så mycket vatten/fukt och lacka sedan med oljebaserat lack/fernissa. Olika träslag kan vara snyggt.

Kan du inte köpa 6mm mahognyplyfa? Det är inte så dyrt? gissar på max 400:- 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

hej det finns en skiva som heter meranti . den är för marint bruk bara betsa till önskad nyans finns oftas hos brädgården

MVH Lax

post-10001020-1394235384,9065_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

färdigt

post-10001020-1394235384,9796_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

tja priset kommer jag inte ihåg men bra mycket billigare än mahognyplaywood

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forbina har kört amerikans vitek i inredningen i rätt många år nu. jättefint tycker jag iaf. Blir fin ryndkänsla iom lite ljusare inredning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och hämtade ekfaneren idag..........var inte nåt att att ha...bara slänga.....allt var fuktskadat eller sprucket....men den plyfa det tipsat om här verkar fint ska kolla på det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha lite båtkänsla ombord gör då som laxoringer föreslog använd Meranti, går även under namnet Lauanplywood, annars använd Khayaplywood men den är ca. 3ggr dyrare.

Alla sorterna finns på Fredricsons Trä i arlöv & Göteborg m.fl.

Mvh Inge A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får bli meranti.....Nu blev det dock full snöstorm här så det får vänta. får koncentrera mig på att skotta snö istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...