inka508 1 Postad 13 Mars , 2008 Hej ! Har läst lite vad Ni skrivirt om att använda bärbara datorer i båtar som GPS. Min fråga är: Har en gammal dator Compaq 410 C. Har den kapacitet för att köra sjökort m mm Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 13 Mars , 2008 Hej Jag vet inte prestandan på den datorn du nämner. Den spelar ju en viss roll. Det som också spelar roll är vilket navigationsprogram du tänkte köra. Jag har bara testat SeaClear (gratis) och vet att det går att köra på ganska gamla datorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 13 Mars , 2008 På http://www.sping.com/seaclear/ Där kan du ladda ned gratisprogrammet seaclear som inte ställer så stora krav på datorn, GPS mottagare köper du för runt 500 hos Kjell eller Clas i sjön Senast ändrad av Marrexxx | 13 mars 2008 | 20:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Mars , 2008 Jag tror de flesta, utom uråldriga, Laptops klarar sjökortsprogram. Det är inte så krävande. Bara du har rätt förhoppningar på hur mycket du kommer att se på skärmen. Försök köra din Laptop utomhus i solsken för att få en uppfattning. De är gjorda för inomhusbruk på kontor. GPS-plotters har dyrare skärmar som syns även i solen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 14 Mars , 2008 nu har jag en fråga vad är skillnaden på en PLOTTER en GPS osv. ?plotter är den kompatibel o ha flera grejor i ? såsom radar ekolod m.m sen, jag har Fugawi på denna datorn, men massor med kort, funderar på att kanske köra på detta men då kanske lika gärna köpa en begagnad gps på blocket för runt 1000 lappen i , och sen då försöka få tag på kort, vad har ni för tips o råd? kan ju vara bra o ha gps men inget nödvändigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 14 Mars , 2008 GPS-mottagaren tar emot signaler och räknar ut sin position. De allra enklaste mottagarna, GPS-puckarna har ingen egen inbyggd programvara för användargränssnitt, utan förmedlar bara positionssignalen vidare till en extern användare, t.ex. en PC som behandlar och förmedlar ett användargränssnitt. Enkla GPS-apparater har inbyggd mottagare och visar din position tillsammans med lite andra grejer såsom fart, kurs mm. Funktioner som waypointhantering mm. finns i de flesta GPS-apparater. Detta är helt beroende på vilken programvara som finns i apparaten. Plottern är en än mer avancerad GPS-apparat med antingen inbyggda eller externa sjökort, som ligger på minneskort, som man använder likt sjökortsprogrammen till PC. Skillnaden jämfört med PC är som ovan nämts, de är byggda för att kunna ses i starkare ljus än PC-skärmen och att tåla viss grad av väta. Både de enkla GPS-apparaterna och de mer avancerade plottrarna kan i de flesta fall kommunicera med andra navigationsinstrument via protokollet NMEA. Senast ändrad av Rovarn | 14 mars 2008 | 22:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatnisse 1 Postad 14 Mars , 2008 okej rovarn så det är helt okej grej att köpa en 1000kr Gps på blocket för mindre användning? för det är knappast nåt jag tänker använda dagligen eller på varje tur... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fewfew 0 Postad 16 Maj , 2008 Jag har en handhållen GPS från Garmin och därmed även programmet Mapsource på den bärbara datorn. Kan jag koppla in en puck och göra Mapsource till plotterprogram? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 16 Maj , 2008 Har alltid en hand gps i reserv! Som funkar på batterier i fall nåt skulle hända strömmen ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser