loken 0 Postad 13 Mars , 2008 Hej! Jag ska packa om underhuset på mitt Cobradrev-88 är det nån som har några bra tips på tillvägagångsätt? Mvh Stefan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 14 Mars , 2008 Bara att skruva på... Så länge du inte byter nåt lager eller drev, för då måste det shimsas och DET är en annan historia som kräver special grejer... Passa på att byta anoden på propelleraxel lagerhuset när du ändå måste dra ut det... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loken 0 Postad 15 Mars , 2008 Tjena! Ok så det är bara att dela på över och underhuset inget man måste tänka på?? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 15 Mars , 2008 Du verkar ha skruvat en del redan så det ger sej själv under arbetets gång s.a.s... Sen ser man ju vad som ingår i packningssatsen, om du köpt en komplett sådan, vad som skall bytas.. Att få ut propelleraxelhuset kräver en avdragare med utåtvända käftar.. Men för övrigt inget speciellt förutom tumverktyg.. Antar att du har en verkstadsbok över drevet, annars rekommenderas det.. Annars som sagt, bara att skruva på, och vara uppmärksam på åt vilket håll t.ex packboxar är vända och hålla ordning på delarna.. Ta tid på sej och lägga upp allt lite metodiskt så är det inga problem.. Senast ändrad av Micke_Se | 15 mars 2008 | 17:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 16 Mars , 2008 Glömde... Ja, du måste dela över och underhus.. Sitter o-ringar och packningar där emellan, på underhuset som ska bytas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loken 0 Postad 17 Mars , 2008 Hej! Ok då vet jag har beställt repsats i dag till underhuset... Tack så mycket för dina svar Micke!! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loken 0 Postad 28 Mars , 2008 Hej! Nu är hela drevet ompackat och klart alla O-ringar,packboxar,pacningar är bytta skall lämna in och provtrycka till veckan! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 28 Mars , 2008 Kul.. Lycka till med provtrycket. Har du varit noggrann och hållit allt rent så är det säkert tätt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loken 0 Postad 9 April , 2008 Tjena! Vid provtryckning visade sig det att det läckte ytterst lite vid packboxen där drivaxeln går in samt vid shimsen där drivaxeln är bultad,har det nån betydelse det är ju inget vatten där och jag har ingen olja i bälgen heller??? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 9 April , 2008 Väldigt vanligt att det läcker just där... Som du skriver så finns (ska alla fall inte finnas) nåt vatten där. Men om oljan ändå skulle få för sej att läcka ut i bälgen den vägen så sjunker nivån i drevet och då är det lager/drev i överhuset som först får stryk.. Den packboxen är inte helt enkel att byta på OMC, men läckaget vid shimsen beror väl troligen på o-ringen som sitter innanför där och den är enkel att byta. Ja det vet du ju eftersom du haft isär det.. Jag skulle nog fixa till det där för att vara säker.. Men har du möjlighet att kolla oljenivån och fylla på under säsongen om det behövs så, ja kanske, men det är att chansa lite.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loken 0 Postad 10 April , 2008 Hej! Nu är O ringen till drivaxeln bytt (hur kunde jag glömma den??) och det är tätt men packboxen läcker fortfarande ytterst minimalt så jag chansar att köra i sommar, jag kan ju precis som du säger hålla koll på nivån på stickan....Tack för alla tips! Stefan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 10 April , 2008 Det funkar säkert bra... Luft läcker ju ut lättare än olja som dessutom mjukar upp packboxen lite så den tätar bättre... Har själv provtryckt/vaccumtestat åtskilliga drev, både OMC och Mercruiser som enligt dessa test läckt just där du beskiver utan att ha nån olja i bälgen.. Lycka till! Bra jobbat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser