Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
arkivdykarn_lw

Hur många av Er är miljöcertifierade? ...

Rekommendera Poster

kan du inte argumentera mot de synpunkers om fakiskt framförs i tråden istället för att pådyvla dina motståndare åsiker som du sedan angriper?

Den speciella debattekniken kan vi väl låta polikerna behålla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorgligt att intresset att bråka verkar större än vad min ursprungliga fråga avsåg?!

Men Ni får gärna forsätta, det finns andra fora där ja seriöst kan diskutera ämnet, fritt från debatörers självhävdelsebehov.

post-1968-1394235383,5879_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märker att du är väldigt nitisk mot den debatt vi skriver om här i denna tråd. Alla måste börja tänka lite längre än just för dagen när det gäller miljön. Naturligtvis startar jag motorn när jag går från och till kaj eller om det är stiltje. Detta för att minimira ev. missöden om jag seglar ut och in till hamn. I vissa hamnar är det t.o.m. förbjudet att segla i.

Naturligtvis missunnar jag dig inte dina intressen på något sätt. Men ska man tänka på miljön tycker jag att man kan ev. välja sina intressen därefter. Jag gillar att köra bil vilket är ett av mina intressen. Men jag väljer att cykla när vädret tilllåter fast jag tycker att det är skit tråkigt att cykla. Men jag tänker på miljön också.

Titta på den globala uppvärmningen. Sakta med säkert börjar människan förinta sig själv och jorden. Jag är stolt över att kunna segla med vinden och känna att jag gör nytta för miljön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

???

Jag försökte svara på forgus31's tidigare inlägg ställt till mig, ursäkta mig om det var fel enligt ditt sätt att se det!

Och ursäkta alla seglare att jag inte är det minsta intresserad av att använda vinden som framdrivningsmedel när jag håller på med min fritidssysselsättning. Tråkigt att seglingen för många upphöjts till nästan religösa höjer med fanatiska utövare, hade så inte varit fallet kanske jag och några med mig velat intressera oss lite mer i båttypen och dess utövande.

Jordens undergång, som någon nämnde, kommer i sinom tid ändå och tidsperspektivet till den tidpunkten kommer inte att förändras vare sig vi upphör att köra motorbåt eller inte.

Crona skriver ''Naturligtvis missunnar jag dig inte dina intressen på något sätt. Men ska man tänka på miljön tycker jag att man kan ev. välja sina intressen därefter.''

Visst missunnar Du mig mina intressen, Du skriver ju att har jag inte de, enligt dig, rätta intressena ska jag välja andra!

Senast ändrad av Rovarn | 14 mars 2008 | 10:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märker att det är helt onödigt att svara eller debbatera något om miljö med dig.

Gör det du tycker är bäst för dig och så kan vi andra kanske påverka vår miljö till det bättre. Din döskalle flagga säger ju rätt mycket i detta fall! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag sade tidigare, om Du orkat läsa, jag gör vad jag kan för miljön och cyklar också många gånger istället för att ta bilen även om jag också tycker det är urtrist, källsortering mm. mm. håller jag också på med. Däremot tror jag inte på att ett fritidsmotorbåtsförbud skulle minska miljöpåverkan ens mätbart, men vad hjälper det när fanatiska seglare vill hindra mig från att utöva min fritidssysselsättning till varje pris ändå, oavsett miljöresultatet?

Tolka Du min dödskalleflagga hur Du vill, jag vet vad gör för miljön och det räcker för mig. \Wink\

Senast ändrad av Rovarn | 14 mars 2008 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag fördärvat din tråd.

Jag reagerade bara när Rovarn påstår att miljömuppar vilka det nu är, vill förbjuda alla motorer, generera el med bara vinkraftverk, etc. Jag betvivlar att det finns ens en person som har de åsikterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju intressant, varför tar Du åt dig om Du inte känner igen dig?

Åsikterna om tex. ett motorfritt båtliv finns, det räcker ju att kolla i denna tråden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg reagerade på ditt sätt att argumentera.

Har du hört på en politikerdebatt någon gång:

Fredrik: Jag tycker A.

Mona: Fredrik  tycker B, och det är fel!

eller värt om.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får gärna tipsa om var, tongången är lite dryg här emellanåt. Jag kanske själv bidrar ibland i och för sig, men försöker hålla mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok då går vi in på ditt första inlägg.

Din ursprungliga och enda fråga var om Hur många av Er är miljöcertifierade

Sedan kom en massa om hur duktig du är och inte ett dyft om miljöcertifiering.

Du skriver

För egen del seglar ja så fort det är undanvind*, 2-taktarna får biologiskt nerbrytbar olja, och planerar ihop med en granne tanka ett 200-litersfat alkylatbenzin.

Detta är väll knappast något som du kan kalla miljöcertifierat,

Den volymen i ett fat måste du ha miljötillstånd för, har du det?

2-taktare av gammal modell är heller inget bra för miljön. Kan även vara att man med en segelbåt och fel motor släpper ut mer skit än en motorbåt med modern motor gör.

(nej jag är inte negativ till segelbåtar)

Mer från ditt inlägg

Nästa år ska ja prova att blanda chilipeppar i nån vanlig gammal färg.

Har du gjort någon undersökning om hur detta påverkar det marina livet före du genomför detta?

Så grisa inte ned begreppet miljöcertifierad eftersom vi flera väl är medvetna om vad ISO-14001 medför.

http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?tabname=@iso14000

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det inte finns alkylatbenzin på pump innom 10 mil tänkte ja å nåra stycken köpa lite mer å sala på. Men man får kanske smyga med 10 jeepdunkar istället, ifall nån miljösnut smyger i buskarna!

Min hjälpmotor på storsnipan 2-taktare/4hk har ja varken råd eller lust att byta ut, så ja gör det som står i min makt för att inte grisa ner, bland annat då segla till 70% (året om).

Motorisera gör ja däremot med en 15hk 4-taktare (marchar 12-14 knop = c:a 70% gaspådrag).

Vad det gäller chiipepparn i bottenfärgen, så är den nog inte skadligare än om man käkar chili-concarne å sen pissar i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte vi seglare ska ta åt oss för mycket av den automatiska gloria vi har fått för att det råkat vara rätt timing.

Jag har alltid seglat och det är ju trevligt att man plötsligt ligger rätt för en gångs skull. Men att klappa sig för bröstet och deklarera sig som miljömupp vill jag inte göra.

Men egentligen har jag alltid haft ett genuint natur och mijöintresse. Kanske har jag valt segling av den anledningen. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. 

Samtidigt har jag också alltid tyckt att det är kul med motorer. Åker motorcykel, mekar med bilen, båtmotorn osv.

Därför kan jag aldrig kritisera andras ev. miljöförstöring vad den än gäller.

Det enda jag kan göra är att försöka smutsa ner så lite som möjligt. Jag kan inte styra andras nersmutsning i nån större grad. Men ett trevligt föredöme skulle jag vilja vara. Om jag kan hjälpa nån annan att bli glad av att göra nåt gott för miljön vore det coolt. Man kan ju alltid försöka hitta på nåt sätt.

Blå flagg är ett sätt som jag tycker verkar helt OK. Kan man få igång en positiv rörelse för miljön som fler och fler tycker det är kul att hänga på vore det ju kanon. Egentligen är det ju att vi ska ha trevlig rekreation med vår båtsport. Kan det dessutom på nåt vis kännas bättre att skita ner mindre så höjer det ju ytterligare båtsportens rekreationsnytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill be lite om ursäkt, blev liten släng av gamla jantelagen.  (skäms)

Självklart är det possitivt att allt fler tänker till och väljer alternativ som är lite bättre för miljön.

Att samtidigt visa detta med en liten flagga borde kunna göra att man smittar av sig till andra.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt OK Ringhede. Du verkar ha en hel del bra idéer.  Bara att gnugga geniknölarna för ev. miljöförbättringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man säger så här:

Jag skulle tippa att jag är precis lika miljömedveten som de flesta av Er seglare vad gäller vardagen i allmänhet. Det enda som egentligen skiljer oss åt är att jag åker motorbåt ett par månader om året och Ni seglar. Då känns det rätt trist att en del seglare, bara på grund av båtval, anser att jag är en sån stor miljöbov att jag egentligen borde skämmas och inte har rätt att tex. använda ''blåflagg'', jag som kanske tom. gör mer för miljön i allmänhet än vad många seglare gör, det vet varken Ni eller jag. Det är tom. gått så långt att vissa seglare anser att vi ska byta fritidsintresse. Det tycker jag är trist.

I övrigt instämmer jag med Ringhedes senaste inlägg, mest pga. att jag just nu inte har tid att formulera något eget! Vi borde samarbeta och hjälpa varandra, inte motarbeta varandra.

Ha en trevlig helg ni som kan, själv ska jag jobba ihop lite dieselpengar som jag kan använda till sommaren!

\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns två miljöaspekter:

Den 50 år gamla om gifter, skövling, buller. Åtgärderna är akylatbensin, bioolja, sopsortering... Det är väl sånt som blå flagg handlar om, och där spelar det ingen större  roll om det är motor- eller segelbåt.

Den 1 år gamla (för de flesta av oss) miljöfrågan gäller klimatet. Här måte man minska bränsleförbrukningen och/eller byta bränsle. Detta ställer  högre krav på och är mer begränsande för motorbåtar än segelbåtar, och deras omställning blir dyrare. Men om man skall börja prata om bara vara ute för nöjes skull kan man lika gärna lägga ner allt nöjesbåtliv. Även seglare släpper i så fall ut för mycket koldioxid till ingen som heslt nytta.

/Lars J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...