Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
gutte

byte av toa

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Maxi 87 med Porta Potti med pumptömning i havet men vill byta till ngt mer hygieniskt å mindre illaluktande. Vad finns å välja på? Biltemas är de nånting att ha? Ska man ha elektrisk tömning eller manuell? Var placerar man holdingtanken? Vad finns för erfarenheter därute?

Gutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slet ut min portapotti (en sådan med tömming

i havet) ur min 87:a.Dit med en Jabsco, manuell

och senare en fin holdingtank. Var tvungen att

slita ut tvättstället ovenför toan, som jag iofs aldrig

använt. i år var det dags att installera en

däcksgenomföring för tömning iland.

Plats finns det. Sätt tanken bakom toan.

Men sätt den så du fortfarnade kommer åt

toaskåpet. ta en tur till närmsta båtaffär

och fixa grejorna. Sen tar du en dag och

pysslar ihop allt. Gör inte som jag och dra ut

på det, utan få det gjort samtidigt, det  är busenkelt.

Vad det gäller Biltemas prýlar så har jag ingen åsikt,

annat än om man väljer en elpump så har man

ytterligare en sak som kan strula, hur svårt är det

att pumpa 5 gånger?

Det som är pyssligt är att mäta rätt längd på

toaslangen (dyr), och kanske att fixa nya

genomföringar. En i däcket, en luftslang,

och två under vattenlinjen.

Lycka till!

Senast ändrad av hultbom | 12 mars 2008 | 23:10

Senast ändrad av hultbom | 12 mars 2008 | 23:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte ut gamla Blake,ofantligt dyra att renovera, till Jabscos manuella och de har funkat bra. Bytte nu till elektriska för att slippa stopp i ledningen..... Enda tråkiga är att reservdelar är dyra(renoveringssats till pump kostar ungefär samma som en ny pump), tycker inte om slit och släng....\Frown\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv inte nyinstallerat toa, men väl bytt ut några och vill tipsa dig att använda diffusionstäta slangar. Lite dyrare, men man slipper det mesta av skitlukten. Ett problem är att en vanlig bälgpump (typ länspump) för evakueringen ut i havet INTE är lukttät eftersom gummimembranet är inte 100 % gastätt. Om du ändå nymonterar så är det värt att satsa på en el-pump som är tät mot lukt. Om du kan montera hålltanken över vattenlinjen behövs ingen pump, då räcker det med en kran och sedan sköter tyngdlagen resten (kolla t ex på en Maxi Fenix om du kan). Tanken bör du om möjligt sätta nära toan för att slippa långa slangdragningar. Glöm inte bort avluftning till själva tanken!

Betr själva tronen, så vill jag råda dig att inte köpa någon av de allra billigaste, de brukar ha ganska växlande kvalitet. Satsa på en Jabsco och kolla efter vårpriser hos handlarn. Själva toan behöver inte ha elpump, men det är ju förstås bekvämt och den drar inte mycket batteri. Vatten till att pumpa toan med kan du kanske dra från en förgrening till handfatsavloppet, eller om du skippar handfatet så har du ju en ledig bordgenomföring.

Hoppas det går bra!

Mats Ö

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...