Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Styrman

AIS

Rekommendera Poster

Det kommer VHFer med inbyggd AIS enligt: http://www.erimax.com/easyforum/forumtopic1.col?u=5301&n=1120

 

Givetvis störst går först.

I inloppet till Gbg är farlederna smala och något större manöverutrymme finns ej.

 

Skaffade AIS mottagare när vi låg och fiskade med drivgarn norr om Skagen.

Innan AISen fick vi ropa upp fartyget på position ... ... var vänlig gira, ni är på väg in i våra drivgarn.

Med AIS fick vi fartygsnamnet och det underlättade komunikationen, fartygen svarade mycket snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur det kommer att bli i framtiden ? AIS i all ära men att lyssna på detta hela tiden blir jobbigt för oss på bryggan, det räcker att vi ser triangeln på radarn där vi ser flytetygets info. Personligen ser jag det som omöjlighet att hålla koll på alla fritidsbåtar som har AIS i framtiden. Menar inte att jag inte har koll på bryggan, men däremot all info om dessa. Jag kommer att kontakta sjöfartsverket och se hur de ställer sig till detta när det gäller fritidsbåtar. En sak är att ha en AIS apparat som man kikar på emellanåt en annan att man har den kopplad till radarn där man ser fullt med trianglar.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar på ett fartyg i Östersjöfart och jag bävar för den dagen då det blir allmänt bland fritidsfolk att använda AIS.

Under vissa tider och i vissa farvatten kommer min ECDIS-skärm bli så fullständigt full av trianglar att det kommer att bli fullständigt omöjligt att sortera ut dem.

Så kan det nästan vara redan nu i t.ex Öresund o runt Gedser med flera ställen.

 

Stig

Befälhavare i handelsflottan sedan 1985 ca...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turkiet lagstiftar om obligatorisk ais. Dom räknar med att ungefär 18000 båtar ska utrustas med ais.

 

Problemet för många fartyg ligger snarare i presentationen. Stora trianglar som inte representerar storlek på fartyget. Här måste det plottertillverkarna eller imo göra något för att det ska bli enkare att läsa bilden. Med de enklaste kraven är det en textlista med ais-mål. Klart att det blir omöjligt att överblicka.

 

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men fritidsfolket kommer väl än så länge bara skaffa sig mottagare, iaf jag, för att se andra större yrkesbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om man skaffar enbart mottagare är det ok för mig, men skall jag ha någon nytta med AIS-en skall jag naturligtvis se alla objekt på min skärm. Jag kan knappast sitta o titta på en textremsa för att se om det kommer en fritidsbåt samtidigt som jag ser stora fartyg på min skärm.

Det är tillräckligt många instrument att hålla reda på ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen med AIS från början är ju att man lägger in sin data av fartyget/båten, dvs längd, bredd,och vart man är på väg, alltså destination. Jag har en otrolig nytta av AISen när jag kör uppe i nordnorge. Detta tillsammans med 2 st ARPA radar blir en fantastisk kombination som är överlägset det mesta, som jag tidigare nämnt så tar ARPAn över där AIS inte finns. Men det skall bli spännande att se hur det där med våra fritidsbåtar ordnar sig ? Man vill ju undvika att titta på en skjärm full med trianglar. Vill man köra enbart med en mottagare och se de närmsta 6-7 båtarna så är det väl ok, men i en radarskärm ser man alla, suck även min egna båt när jag införskaffar AIS.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är du väl tvetydig. först vill du inte att fritidsbåtarna skall ha AIS-sändare för att skärmen blir full, sedan tycker du inte att det är någon ide om inte fritidsbåtarna har AIS-sändare?\Undecided\

 

Senast ändrad av Sturgeon | 14 mars 2008 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sagt att fritidsbåtar inte skall ha AIS, men däremot så undrar jag hur detta kommer att lösas ? Själv kommer jag installera en till våren. Tråden började med synpunkter.

 

Hälsningar

Styrman

 

Senast ändrad av Styrman | 14 mars 2008 | 17:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du läser ovan så syftade jag på StigH inte dig.\Smile\

 

/Mvh K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju fler båtar som har ais-transponder desto bättre. Klart att man vill ha upp alla fartyg på sin navplats. De som har en usel presentation av ais-målen borde uppdatera sin utrustning.

 

Om jag kör ett stort fartyg har jag krav på mig att ha utrustningen.

 

Om jag har en liten båt vill jag synas så bra som möjligt. Det är inte kul att ha motorhaveri i en farled där det kommer mycket stora fartyg.

 

 

Det är inte alltid som små båtar upptäcks på radarn. Hörde just om en 44-fotare som blivit påseglade av en 200m långt fartyg. Plötsligt gjorde fartyget en 90gradersgir utan att ha sett segelbåten.

 

Om jag ringer sjöräddningen är det bråttom. Då vill jag att dom ska hitta mig så snabbt som möjligt.

 

 

Under en tid har man testat sart-ais som en personlig transponder. Den ska gå igång när man hamnar i vattnet. Det visade sig att det var mycket bättre än en ren sart. Så snart  kommer även en ais att ingå i den personliga räddningsutrustningen. Dvs massa mer ais.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, fel av mig. Suttit för länge framför datorn.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med,men många fuskar när det gäller infon på AIS. Ibland så kan man se ett fartyg som är på väg söderut, och som egentligen är på väg i en nordlig kurs med helt fel inloggning på AIS. När jag har lust kallar jag upp fartyget i fråga, och frågar lite snällt om deras rutiner när det gäller AIS. Svaret blir oftast att de glömt att uppdatera.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du läser inte vad jag skriver.

Jag anspelade på en annan som skrev att det skulle vara tydligt o bra om man hade en textremsa där man kunde se fritidsbåtar plus att man skulle se de stora fartygen på sni Radar/Ecdis-skärm. Med det menade jag att jag skulle få ytterligare ett instrument att hålla reda på,.

 

Jag skall försöka ta ett foto på hur det ser ut på min skärm nere i Gedser eller runt Sandhammaren om några dagat så kan ni själva se hur gyttrigt det redan nu är.

 

Det är en otrolig skillnad på trafiken där och till exempel uppe i Nordnorge, där det inte är särskilt tätt mellan fartygen.

 

AIS är annars ett mycket bra instrument att använda sig av, men om alla fritidsbåtar skaffar sig sändare kommer det inte att vara överskådligt överallt längre tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör det tyvärr inte i dagsläget. Hur vi löser detta är svårt at säga idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trafiken uppe i nordnorge  kan vara svår nog ändå. Smala passage med en hel del broar att gå igenom. Vill nog påstå att det är ett av världens svåraste när det gäller navigation.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte påstått att det är lätt att navigera i Nordnorge, bara skrivit att trafiken inte är lika tät-:)

Jag har också kört båt utefter norska kusten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur i herrans namn ska det då bli om många av oss fritidsseglare ska vara med på detta tåget, jag tog för givet att sådant sköttes automatiskt. Då förstår jag yrkesfartens oro över hur skärmen kommer att se ut, inte nog med att den blir plottrig utan man ska också räkna ut vilka som pekar åt rätt håll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trafiken kan vara lika så tät inom sina områden, hur vi kommer att klara av detta vet jag inte idag. Finns säkert en hel del att klara ut ? Jag är både fritidsbåtägare samt kapten på större fartyg, lite splittrad på en sak. Kommer att kontakta sjöfartsverket för vidare info-när det gälller AIS.

 

Senast ändrad av Styrman | 14 mars 2008 | 20:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som inte uppdateras automatiskt är destination, ankrad, under gång och den typ av parametrar och det är ju inte så konstigt.

SOG, COG och den typen av parametrar uppdateras automatiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, när det gäller AIS samt radar som är inkopplat så har du all info du kan tänka dig. Vad menar du egentligen ?

 

Hälsningar

Styrman/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är både och, beroende på vilket fartyg jag på arbertar. Just nu som överstyrman, nästa månad som kapten.

 

Hälsningar

/ Styrman

 

Senast ändrad av Styrman | 14 mars 2008 | 21:49

 

Blev lite fel, Överstyrman/ Kapten gäller det.

 

Senast ändrad av Styrman | 14 mars 2008 | 21:56

 

Senast ändrad av Styrman | 14 mars 2008 | 22:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl vara överkomligt att i framtiden skapa möjligheten att filtrera AIS om allt som berörs definieras ordentligt. Möjligt att plocka bort fritidsbåtar, eller en viss typ av båt etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vore det nog enklare att båtar av en viss typ  t.ex storlek INTE hade en sändare utan bara mottagare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


StigH. Vad jag menade i tidigare inlägg om textremsa är att det är minimikravet. Tyvärr så finns det stora fartyg som endast ser ais-målen som en texttabell. Dvs inga symboler i sjökort eller på radarn. Antar att du bara jobbar på fina båtar med moderna utrustning.

 

Sturgeon: Vilka båtar ska inte kunna ses av större fartyg?


/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...