Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Styrman

AIS

Rekommendera Poster

Hej, vad tycker ni om AIS när det gäller fritidsbåtar, personligen har jag funderat lite på hur det kommer att se ut i radarskärmen när detta sprider sig bland oss fritidsbåtägare. Även på AIS skärmen ? Långt ifrån alla småbåtsägare kommer att införskaffa detta system, men många har nog planer på detta liksom jag. Kom gärna med synpunkter om detta !

 

Hälsningar

Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du radar på en fritidsbåt behövs väl ingen AIS?

AIS använder man väl i högre utsträckning inom sjöfarten. Varför vet jag inte, men kanske för att man ska veta vilket fartyg man möter, brottoton etc.

-SVP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, visst är det så. Förutom att via AIS ser du all fakta om flytetyget som namn även dess kurs och fart. Och är dessutom AIS kopplad till en ARPA radar så har du all information som tänkas kan. Knappast aktuellt på fritidsbåtar. Kanske man kan i framtiden sära på mindre och större fartyg när det gäller AIS systemet. Till svaret radar, så ser man ett eko som man pejlar in och får in kurs bäring fart mm. Om man har ARPA. dvs. en dator inkopplad så blir det mer info.

 

/Styrman

 

Senast ändrad av Styrman | 12 mars 2008 | 19:56

 

Senast ändrad av Styrman | 12 mars 2008 | 20:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blir det många AIS-mål på radarskärmen.

Fritidsbåtarna får använda klass B transpondrar och kommer troligtvis att sorteras bort om det blir för grötigt.

AIS och radar kompletterar varandra bra.

Har kört med AIS några år och tycker det är ett utmärkt hjälpmedel när tättrafikerade leder skall korsas.

I TIKI Navigator  http://www.tiki-navigator.com/ där jag bla. kör AISen, har en prediktor funktion, med den kan jag simulera var alla fartyg som gör fart och min egen båt kommer att vara om 2 - 10 minuter. Alla målen rör sig på sjökortet och jag ser direkt om kollisionskurs styrs eller om jag kommer att passera för eller akter om kritiska fartyg.

Utmärkt funktion i ett av de  mest lättanvända PC-plotterprogrammen på marknaden.

Kör även med Nobeltec med radaroverlay http://www.nobeltec.nu/ där får jag målens namn på radarbilden och i plottern.

 

Bilden: Jag kommer nord Stångerholmen, skärgårdsbåten Ärlan syd holmen och är skymd och ligger i radarskugga. Framför båten kommer en varningsring upp på plottern med Ärlans namn samtidigt som PCen signalerar fara. Programm Seaclear. http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD

Allt om AIS http://www.orebrohamn.com/ais/

post-571-1394235381,3971_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om allt detta kommer att ingå i nya båtkörkortsläran \Laughing\ Haha

Tiki har jag tittat närmare på tidigare och gillar den navigatorn, den ligger nog nära till hands när det väl blir dags. \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, intressant ! själv kör jag ett fartyg uppe i Nordnorge, ett av de svåraste ställena när det gäller farleder ,strömmar,vind och mörker. Vi har 2 st ARPA radar AIS. De flesta fartygen som har AIS får jag genast info om. Sedan kommer flytetygen som inte har AIS och dessa tar ett av våra ARPA radar hand om och därmed får jag dess fart,kurs,CPA samt TCPA, och det räcker.

 

Hälsningar

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som inom sjöfarten, så går framtiden framåt när det gäller säkerhet för fritidsbåtar. Idag finns det system inom sjöfarten som gör att fartyg kan lägga till vid kaj utan manuell tilläggning, alltså datorn tar över. Båtarna blir större och tekniken följer med. Vi får se var det slutar ?

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS är ett typexempel på hur marknaden skapar ett behov hos konsumenten som inte finns. För vilken normal fritidsbåtägare behöver egentligen en AIS i det dagliga båtlivet? Svar: INGEN. Syftet med att lansera en ny produkt som AIS för fritidsbåtar är som det brukar: Att tjäna stora pengar på båtägare som tror att de behöver den.

 

Senast ändrad av The_truth | 12 mars 2008 | 21:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man KAN ha olika hjälpmedel (leksaker) ombord på båten och använda dem utan att nödvändigtvis BEHÖVA dem! Du har naturligtvis inget onödigt i din ägo, radio i bilen tex.? Man BEHÖVER ju inte ha plotter, radar eller ekolod heller, men det underlättar betydligt om man har dem och använder dem rätt, dessutom blir navigeringen mycket roligare med dessa hjälpmedel. Själv har jag nästan alla elektroniska leksaker man kan tänka sig, utom just AIS. Jag kommer nog att införskaffa en inom en inte alltför avlägsen framtid!

 

Senast ändrad av Rovarn | 12 mars 2008 | 21:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo fast hur mycket inom båtlivet behöver vi, inte behöver vi verkligen stora båtar med stora motorer, det går ju lika bra med en roddbåt, eller? Mycket vi människor gör styrs ju inte bara av verkligt behov utan också av vår önskan/vilja att ha något, utan att vi för den skull blir lurade.

 

AIS är säkert ingen nödvändighet, men det är ett bekvämt hjälpmedel för den som önskar få den hjälpen. Billigare och billigare blir det också!

 

/K

 

Senast ändrad av Sturgeon | 12 mars 2008 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, jag säger inte att du har fel, men det finns säkert en hel del båtfolk som befinner sig utanför skärgården under dag och natt. Det kan tex hända att dimman faller in och då kanske AIS kan vara till ett komplement. Utöver det kostar ett AIS system inte så mycket mer än 1st vårrustning ?

 

/Styrman

 

Senast ändrad av Styrman | 12 mars 2008 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att det kan kännas som en trygghet att komma i rejäl kontakt med ett fartyg eller mindre båt inom sin närhet, om behov finns. Men som ovan har sagts så är det kanske inte så relevant i nära kustförhållande.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, inte riktigt vad jag menade ! Undrar hur det hela kommer att lösa sig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl förstås i framtiden möjligt att filtera bort oönskade AIS-typer för att inte fylla skärmen, vi har bara sett början på vad som kommer funktionsmässigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från dagens båtfärd.

TIKI´ s predictor: 2 fartyg är skymda bakom Rivö och kommer på min babordsida.

Om dom inte girar vid Gäveskär blir det 'närkontakt'

Jag är den röda båten i mitten av bilden.

post-571-1394235383,0502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stund senare har fartygen girat och så här såg det ut i Nobeltec med radar overlay.

post-571-1394235383,1181_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Det bästa med AIS är att man ser även båtar som ligger skymda bakom öar. Om dessa gör fart genom vatten samt kurs och fart. Det kallas även för fattigmans radar.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har man passerat många gånger! Hoppas att bättre väder kommer snart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är du ett fartyg eller fritidsbåt ? Eller är ekona fritidsbåtar och du ett fartyg ?

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel djungel med olika program, vill du ha ett rejält så kan du även välja TRANSAS vilket är mycket dyrt. Finns även program som mer eller mindre är gratis.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fritidsbåt, kör navigationslektioner, natt o radar ibland.

Jag är inte inovationsobenägen.

Gillar att kunna köra oberoende av mörker och dimma.

Ju mer elektronik som underlättar, ju roligare är det.

Sliter nu på min 5te radar.

Plottrar är inga nymodigheter jobbade med dom på 60 talet.

Bild Plotterkort från Danmarksfärja mitten 60talet

http://www.123minsida.se/LasseLundell/

post-571-1394235383,2716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört Transas, parallellt med Seaclear och TIKI sträckan Pireus / Koper 600 Nm och Spanien/Sardinien,

Men det är inte gjort för fritidsbåtar.

Saknar bla. farledsriktninspilar, specialer på hamnar bla. Västerö, Österby mfl.

Prickarnas topptecken är alla svarta.

TIKI är billigt, 56 till 112 Euro

Nobeltec är inte gratis men ett av de mest avancerade.

Oziexplorer är prisvärt och har nu AIS.

Mad Mariners har testa ett flertal program http://www.madmariner.com/features/software/

post-571-1394235383,3143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig hemsida! Tänkte även på att handelsfartyg inte förväntar sig att gira i farleden när det gäller fritidsbåtar. Har dessvärre behövt att göra detta med ett tankfartyg med ett djupgående på ca 7 meter. Fick kontakt med vederbörande i göteborgs hamn, efter en diskution så bestämde jag mig för att inte rapportera vederbörande eftersom han lånat båten av en affärskolega och var dåligt insatt i regler när det gäller fartyg i farled. Detta var en situation som kunde blivit en grundstötning för våran del. Båten i fråga var en Bavaria 37.

 

Ägaren hade undervisat honom om att alla flyttar på sig för att han är en seglare. Vid tillfället körde han dessutom för motor. Suck så fel det kan bli ibland även i göteborgs skärgård.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vejar för båten med rätten på din sida, vad händer då? Låt säga att situationen inte möjliggör för dig att veja eller hinna att veja!

 

Störst går först så enkelt är det, att inte folk förstår det, oberoende av vilken sida av lagen man befinner sig på! Stor båt stor skada oberoende av vem som har rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men enligt sjövägsreglerna så måste även vi som kör större fartyg göra allt i våran makt för att undvika kollision. Men att vara en fritidsbåt i göteborgs inre farled som tvingar ett större fartyg att gira har inte mycket att säga till om i en sjöförklaring, om fartyget i sig blir grundsatt. Möjligtvis om fritidsbåten är utsatt för haveri av något slag.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS är något som jag förr eller senare skaffar. Inte minst för just den säkerheten att kunna se större båtars extrapolerade färdväg. Ligger jag ute och fiskar någonstans så vill jag kunna veta att den större båt som närmare sig mig går fri, ibland är det inte helt lätt att se det innan den är helt nära.

 

Var senast i höstas som jag sonderade marknaden, hur ser den ut idag? Prisvära modeller? Om jag inte minns fel så går det att använda VHF-antennen om man använder en splitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, när det gäller priser så har jag sett allt från ca 5 tusen och uppåt, inte helt insatt där. Själv har jag ägt 6 st båtar sedan i mitt av 70- talet, som jag kommer att visa på min sida så småningom. men båten jag äger idag kommer förmodligen bli den första med AIS. Annars så arbetar jag som Befälhavare/Överstyrman på större fartyg inom mitt yrke och har sett en hel del felagerande till sjöss både hos fritidsbåtar och handelsfartyg. Sjövägsreglerna är ett måste som vi behöver följa, gärna sitta och titta i för att inte glömma. Speciellt under mörker ser man ljus som kan vara av intresse.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absoluta är att om man har en radar tillkopplad till AIS, då ser man triangeln som är fartyget/fritidsbåten med AIS, Bara att trycka till knappen och därmed få tillgänglig info. Vet ej hur detta kommer att fungera med alla fritidsbåtar ? Kanske något i stil med storlek som någon nämnde tidigare.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...