Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Seawing

Ovarsamhet på sjön

Rekommendera Poster

Vi diskuterade lite om sjöfartsregler när det gäller ovarsamhet på sjön. Vi bor i Nyköping och scenariet är detta- När vi går hem på söndagen så håller vi en fart av cirka 12-15 knop i farleden på Mellanfjärden som är en rak sträcka som ett plocke pinne.

Det ligger mellan 10-30 båtar som håller en lägre hastighet än oss och vi får köra slalom mellan dessa för att ta oss fram.

Vad vi kan förstå så kan vi då i värsta fall anses vara ovarsamma vid denna typ av körning fast det råder fri fart.

 

Nu kommer själva frågan - om vi lägger oss på utsidan av farleden 2-10 meter och då håller en raklinje kan detta anses vara ovarsamhet mot dom som ligger i farleden. Eller kan man anse att vi genom att lämna farleden gjort vad vi borde.

 

Vi har motorbåtar 26 fot.

 

Mvh  Seawing och Limpis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga i detta fall, vilket sjö drog ni upp? Jag tänkte att en lägre eller för den delen högre fart kanske hade givit ett annat resultat. Om inte så gjorde ni helt rätt tycker jag, synd bara att ni var tvungna att åka slalom, men det kan ju inte vara ert fel. :)

/SVP 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man nu ska hålla sig i farleden ska man hålla sin sida. Mycket vanligt att det inte anses så viktigt av många vilket alltid ställer till problem när det är fler än en båt.
 
Den som drar upp mycket sjö gör rätt att hålla gott avstånd.
 
Då blir det rätt.

 
2-10 m låter förstås lite. Helst 100 m. Annars hålla samma fart som de andra. Slalom låter helt galet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fart du säger 12 -15 knop brukar ge ifrån sig rejält med sjö! Risk för att bli gnällig!! Jag skulle inte gilla att nån låg o körde slalom om det är så mycket båtar i leden som du säger! Alla fall i den farten, bättre om nån kommer fortare förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för era inlägg men jag uppfattar inte dessa som svar på frågan.

 

Hur är det juridiskt - kan man anses som ovarsam om man ligger utanför farleden.

 

Tilläggas till mitt tidigare inlägg är att farleden är muddrad och stor osäkerhet fnns i sjökorten om djup utanför leden/rännan.

 

Visserligen kan man gå ner i 5-6 knop och följa dom långsamma, men det känns inte rätt det heller. Farleden har ju ingen fartbegränsning.

 

Seawing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som säger måste i att du behöver ligga i farleden där, som jag t.ex som kryssar :) måste ju använda hela alltet. Och då får du se upp Haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu har jag fått svar från Kustbevakningen om min frågeställning och vad jag kan kan förstå så kvarstår risken med ovarsamhet på sjön även om man undviker farleder enligt min frågeställning. Här kommer svaret.


Hej Göran, tack för mail.



Jag bedömer att ditt resonemang är riktigt. Det kan i värsta fall anses om ovarsamt att genom att köra slalom passera dessa båtar. Det behöver dock inte vara det. Det beror på trafik i övrigt, t.ex. förekommer bogsering, är vissa båtar som du kör om känsliga för svall m.m.



På Din fråga om man kan lämna farleden och köra om på sidan så borde det vara fullt möjligt. Det finns inget som säger att du med din fritidsbåt måste följa en farled. Lämnar Du farleden slipper du slalommomentet. Det du fortfarande måste tänka på är om ditt aktersvall kan anses som ovarsamt gentemot de andra båtarna.



Hoppas det finns vatten på sidan av farleden!



M.v.h.







Lars Mattsson

Stabschef Kustbevakningen Region Ost


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan alltid fundera på om det är god sjömansskap det man gör ? Varför övriga har dragit ner på farten mm.

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ska ses som ovarsamhet beror på hur nära båtarna du är när du kör om och hur det ser ut där du kör om. Själv stör mig inte svall speciellt. Det är ofta högre vågor på vattnet när man är ute än vad svallen blir. Det har dock hänt mig ett par gånger att jag blivit riktigt förgrymmad. Till en populär hamn är det en muddrad ränna som är ca. 10m bred och har ett djup på ca. 2m. Där mötte jag en 27 fots motorbåt som kom i halvplanande fart 10-12 knop. Det var ingen trevlig händelse. Den andra gången blev jag omkörd av en 34 fots motorbåt på samma ställe. Han låg bakom ett tag för att sedan gå ca.10 meter utanför farleden (det finns en sträcka där det är naturligt något djupare) för att dra på och göra en omkörning för att sedan gira in framför mig tillbaka in i farleden. Det svallet som blev och som kom in på min låring skruvade iväg båten så jag trodde vi skulle skära ut ur farleden och bli sittandes (sticker 1,85m). Som tur var gick det bra, men att samtal med kaptenen hade inte varit fel att få göra (eller kanske inte. Badfaktorn var stor då). Det som gör handlandet ännu mera tveksamt var att när han kom ut ur farleden drog han ner på farten till stilla, för att invänta kompisen som var sjöman nog att inte köra om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ovarsamhet och ovarsamhet.

Jag tror inte någon kan råka illa ut juridiskt för att man drar upp svall. Om man inte drar halvplanande 12-15 knop 2 meter bakom en segelbåt som välter eller barn hamnar i sjön och drunknar.

 

En båt är inte en bil! Det finns inga krav alls på att hålla sig i farleder. Tvärtom så gillar de större grabbarna i yrkesbåtarna att man INTE ligger i farleden utan en bit utanför. Du får köra var du vill med båten! (Utom fågelskydd och vissa ställen som länstyrelsen bestämmer.)
Men. Lite hyfs och en god uppfattning hur mycket svall man drar är en väl en bra sak. Slalomkörning är väl knappast förbjuden heller. men att ligga och åka slalom mellan båtar och dra mycket svall i en trång farled.....Mja, känns inte så sjömansmässigt. Oftast är de trånga ställena inte så långa så de tar inte många minuter extra att tuffa på i samma fart som resten av gänget.

 

Jag brukar dra ner till deplacementfart i trånga lägen och när jag passerar nära (<100m) från andra båtar. Har till och med fått vinkningar av seglare i sådana lägen. DET är ovanligt för ett motorbåtskylskåp som mitt som per definition inte är värdigt att hälsa på för seglare. :-)

 

OK att 5 knop kan kännas långsamt.  Men som jag ser det så är jag på sjön för avkoppling. Min båt verkar dra ungefär detsamma per distans oavsett fart. Dvs ju långsammare jag kör, desto mer avkopplande sjötid får jag per liter diesel. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man köra ett stickspår i denna debatt !?!?

 

 

VARFÖR förstår inte alla att det är ''högertrafik'' även på sjön ... Hur många av Er har inte sett massa av båtar ligga i en trång farled på VÄNSTAR sida !!!!!!!!!!!!( eller mitt i )

 

Tyvärr mest segelbåtar ... sorry ..\Embarassed\ kanske bara jag som haft otur med just dom!?!?!

 

 

 

post-11345-1394235384,325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som tillhör vänstern skall väl också få använda båt. De till höger är ju generellt mer välbergadet och mer båttäta, så det kan ju påverkat valet av höger-regeln?\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där träder sjövägs reglerna in, man väjer för styrbords båtar. Undantag för större fartyg i en farled. En seglare har företräde, dock ej när det gäller större fartyg i en farled. Nu menar jag inte ett segelfartyg !

 

/Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...