Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
christopheri

Wallasvärmare vs eberspächer

Rekommendera Poster

Jag har en Sea Ray 215 EC på 21.5 som namnet avslöjar.
Vad är fördelarna med Wallas? 1800?  
Vad är fördelarna med  eberspächer? D2?

Jag har en bensinmotor så jag får ha en separat tank i vilket fall som helst.
Ni som har värmare eller ni som vet. Vad avgjode när vi valde värmare eller vad ni hade valt.
Jag har sökt i forumet men har inte hittat ngn där man säger för och nackdelar med dom olika
Mvh
Christopher 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Jag har haft Wallas 1800, Wallas 2400, Wallas 30D och ett par olika Eberspächer och har precis beställd Eber D2 till min senaste motorbåt.

Wallas är strömsnåla (inte så kinkigt när man kör motorbåt), relativt tysta, men krånglade oftare (i vilket fall fotogenvarianterna) än Eber.

Eber kan du hitta service till i nästan varje avkrok i landet; en avgörande fördel tycker jag

aake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter faktiskt som ett bra argument. Vad fick du ge för din eber d2? Va det komplett med skortsen m.m eller det kanske du redan hade?

Mvh

Christopher

Senast ändrad av christopheri | 13 mars 2008 | 08:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt lätt att svara på eftersom värmaren är en del i totalpriset för min nya trollingbåt. Enligt offerten Eberspächer D2 14.658:-, montagesats med två utblås 1.200:-. Men, som sagt, detta del i en offert på hela båten, vilken slutade på 387.324:- i brutto, men efter rabatt och prut netto 333.500:-, allt monterat och klart. Hur mycket av denna rabatt, om någon, som ligger på värmaren har jag ingen aning om.

Någon konkurrerande firma ville ha 19.000:- för denna värmare monterad med två utblås (alltså ett för vindrutan och ett för golvet).

Det kan nog vara en god idé att höra om pris inte bara på båtfirmor utan även på ngt bilelektriskt företag, om du har båten på trailer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför satsar du inte på en Eber B1L C compact dvs. bensinvarianten av D2.
Så slipper du extratank.
 Wallas finns ju bara som diesel och fotogen, men Eber har ju bensinvärmare..
Sitter ju många såna i bilar runtomkring och dom har väl ungefär samma eländiga driftsmiljö som i båtarna.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter inte så dumt, hörde ngn stans att man inte skulle ha bensinvärmare i båten, men tycker att det skall väl inte vara några problem.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...