Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
olabandooola

Servicehjälp Västerås

Rekommendera Poster


Hej allihopa,
 
Jag kan inte ett skit om motorer, har en 4-taktsmotor Honda 90Hk som ska sjösättas nu i vår, har förstått att man ska byta oljan nere i växelhuset, verkar som firman som sålde den tömt oljan redan för att när jag skruvade bort den nedersta skruven så kom ingen olja alls.
Jag har manualen, men den utgår ifrån att man kan ngt om motorerna, skisserna i handboken är dessutom kassa och stämmer inte med motorn när man lyfter bort kåpan.
Kan någon ge mig lite tips, helst stegvis, hur jag ska göra? Jag åker gärna ner och tar lite bilder på hur den ser ut innanför! (Bäst av allt vore om någon pensionär som kan motorer med gott om tid kunde traska ned till uppställningsplatsen och visa mig hur en service går till.) 
 
MVH // Ola 

post-10001442-1394235380,779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till den nya båten.

 

 

Det är trevligt att någon, du i detta fallet, vågar säga/skriva som det är. Att du hittills inte kan någon om motorer. Jag är fullt och fast övertygad om att du med tiden på bästa sätt kommer att kunna hantera din båt och motor. 

 

Ifall det är så som du uppger att det inte finns någon olja i växelhuset så har firman som sålde motorn till dig gjort fel. Ifall motorn varit min skulle jag fört ett hum hum liv om att dom inte pumpat upp ny olja i drevet.  (Byta olja gör man på höstservicen, för ifall det står vattenblandad olja i drevet under vintern, rostar lager och drev.)

 

Har du en Honda 90 okänd årsmodell. Är det några saker att tänka på. Du har kamrem på den. Frågan är när och ifall denna och spännrullen är bytt. Ifall jag inte missminner mig skall remmen bytas efter 5 år. Hoppar man över rembytet pga att man kör lite osv. Så blir det hum hum dyrt när den går av. Ventiljustering bör man också göra någon gång. Ifall man kör i grumliga vatten bör man kontrollera att det inte samlats en massa skit på och kring termostaten. Impellern verkar vara av god kvaliet och verkar därför inte behöva bytas på åtskilliga år.

 

Sammantaget bör Ifall man inte har goda motorkunskaper initialt lämna in motorn för genomgång. Sedan kan man själv pilla med höstservice och vårservicarna ett antal år. 

 

Och vad gör man på höst och vår servicen, frågar du dig kanske. På hösten byter man olja/filter i motor och växelhus, kör igenom motorn med glykolblandning, dödar den genom att sputa in specialolja genom förgasarna (du har 4 st) in i cylindrarna, byter olja i drevet och sprayar elledningar, kontakter och bar aluminium så fukt inte tränger in, korroderar, kontrollerar/smörjer vajarar och reglage, tömmer förgasare , byter/tömmer bensinfiltret samt kontrollerar tändstiften eventuellt sprutar man konserveringsolja även i tändstiftshålen.

 

När sedan våren kommer tittar man på sin motor, torkar bort överflödig vätska, antingen provstartar man i med spolmuff och hör att allt är ok eller sätter båt och motor i sjön och provkör. Det var väl ungefär allt. Lycka till med din nya båt och motor/Nitro

 

Senast ändrad av Nitro | 12 mars 2008 | 07:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att växelhusoljan ska komma ut så måste du lossa den övre skruven oxå. När du sen trycker i ny olja så gör du det i det nedre hålet(inga skruvar i nåt av hålen) och när oljan börjar komma ut i det övre så är det fullt.

 

Senast ändrad av Yadis | 12 mars 2008 | 16:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...