Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
badboll

Tank

Rekommendera Poster

Hej har haft problem med min fasta tank förra sommaren

har nu försökt hitta felet

Jag har tagit bort ( såg ut som ett lite filter som satt längst ned i bensin röret i tanken)

Sätter ett  bränslefilter med vatten avskiljare bak vid motorn ( har utombordare )

Men jag ville kolla om det var skit i tanken - så jag öppnade där givaren satt

Givaren satt med skruvar fästa i en bricka ser ut som en flänsring

Fick upp allt - men krångligt att sätt tillbaka

 

När jag kolla där tanken sitter så tycker jag att själva tanken är lite bucklig  ????? vad beror detta på

 

Sen är jag lite orolig när jag har satt till baka givaren att den inte kommer riktigt rätt dvs. att det inte blir tätt runt .

jag har lagt sikaflex   mellan godset och brickan på ovansidan men också lagt en sträng runt

Jag Som. nybörjare på sjön är orolig att det ändå kan komma upp ångor  denna väg och att det smäller om man t.ex. lagar mat

 

 

Behöver jag vara det

 

 

Nu när jag håller på med tanken har jag börjat fundera på om jag inte skall ta ut den i stället

och köpa en fast i plast .På så sätt får jag  nya grejor

Men jag vet inte vad riktigt jag hamnar i pris - har kollat runt men får inte riktigt grepp på vad jag skall ha ...

 

Mv. Tompa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det är rätt att man är JÄKLIGT försiktig när man handskas med bensin, gasol osv ombord. Men du är nog lite för försiktig. Den bästa tank man kan ha ombord är en fast (och riktigt) monterad tank i RF samt självklart rätt konstruerad utan skador.
 
Bucklorna kan bero på att någon stått på tanken? Känns det som att tätningen ligger rätt så gör den ofta även det. Be någon annan kontrolera om du känner dig osäker. Och om du som du nu gjort sikat så förstår jag inte va du skall vara rädd för?!
 
Skippa iden om en lös ABStank det blir inte bättre för det, snarare sämmre. Vill du byta, köp en ny i RF är mitt råd. Lägg upp bilder så blir det lättare för oss att bedömma vad som bör göras.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej att täta med sika vet jag inte om jag kan rekomender tror inte att sika tål bensin brukar bli som snor ock hamna i tanken, du har garanterat fått sika i skruv hålen för givaren och när du då drar ner skruvarna kommer sikan att hänga på skruven och sedan ner i tanken.Du kan prov trycka tanken med tryckluft lite försicktigt om du är osäker om den är tät och då brukar bucklorna fara ut. Men se till att tanken är tom.\Smile\lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om luftningen har varit tät på tanken kan den ha dragit ihop sig = bucklig...

Långsökt med kanske troligt..?

Så kan det ju bli på de lösa tankarna om man glömmer luftnippeln.

 

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...