Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
okn1

Hur skulle ni göra?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en magnifik midget som ja har renoverat under hela vintern.

Dynorna hade när ja köpte den en blå teddy klädsel som inte var trasig eller skitig. men min sambo tycker att de är äckligt med teddy eftersom hon tror att de har fastnat massa smuts och liknande i de.

till saken hör att de faktiskt ser ganska bra ut så ja är inte så sugen på att lägga ner massa tid och pengar på att byta dom

skulle ni ha lyssnat på er regering eller skulle ni ställt ner foten och sagt att ditt ord är lag (i båten) \Tongue

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle gett med mig och följt fruns ideer, annars kanske hon inte vill följa med.........kanske inte så dumt ändå\Laughing\.

Skämt och sido, hon kan nog ha en poäng att de trots att de ser rena ut kan vara ganska ingrodda med smuts.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, ställ nu ner foten och visa vem som bestämmer!  \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skulle jag ha sagt:

Lilla gumman, jag tycker det skulle vara att kasta bort massa pengar å tid på att byta ut dynorna. Men om du vill göra det så är det helt ok.Jag har annat som behöver göras på båten, så knock your self out.

Det brukar funka i liknande situationer här hemma. det slutar med att hon inte orkar göra nåt å jag får min vilja igenom \Laughing\

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skulle jag ha sagt:

Lilla gumman, jag tycker det skulle vara att kasta bort massa pengar å tid på att byta ut dynorna. Men om du vill göra det så är det helt ok.Jag har annat som behöver göras på båten, så knock your self out.

Det brukar funka i liknande situationer här hemma. det slutar med att hon inte orkar göra nåt å jag får min vilja igenom \Laughing\

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att gilla läget. En klädsel är en ringa kostnad. Fråga henne vad hon vill ha och låt henne bestämma. Sätt inte ner foten på en fråga som du aldrig har en chans att vinna. Var i stället glad åt att hon bryr sig. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

säg att hon får paya själv om hon vill ha nya dynor, då är de nog inte lika intressent längre\Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan kännas att det är för mycket av tidigare ägare kvar i pälsludden. Jag tror att det är ett sunt sätt att tänka. T.ex skulle jag dra mig för att köpa en begagnad matta. Speciellt en sån där som ser ut som ett fårskinn. Ett halvt kilo rester från tidigare ägare får man på köpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en dålig ide att gå i polemik med sin gast.
Kan bli väldigt ensamt på sjön då.
Vi brukar inte sätta ner foten när den andra föreslår något om det inte är absolut nödvändigt ekonomiskt eller så.

Det finns tillräcklig många som begränsar ens önskningar här i livet ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Låna ett mikroskåp så kommer du att byta ut detta så jäv... fort så du anar inte min vän, jag lovar. bobban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har tänkt så ja med, men tror ni inte att de går å tvätta de med någon dunder medel?

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta klädslar brukar gå att ta av och tvätta. Är bara ett dj**a arbete att få tillbaka på dynorna efteråt. Enn annan variant som jag provat är att hyra en tvätt för heltäckningsmattor och köra över dynorna med. På senare år har jag köpt mig en egen våtdammsugare som jag använder till bl.a. bilklädsel. Jag gör då så här: gnugga försiktigt in ett mattvättmedel (skummar inte så mycket) i klädseln, ta en vattenslang med lämpligt munstycke och lågt tryck, spola försiktigt samtidigt som man suger med våtsugen  ca. en decimeter efter vattenpåförandet, låt stå i solen och torka, klart \Laughing\

Kan bara hålla med tidigare skribenter, man blir förvånad över vad mycket lort det finns i det till synes rena tyget. Gäller både bilar och båtar. Hur många är det här som tvättat sätena i bilen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att de tips om en samförståndslösning du fått verkar bra. Be henne ordna det.. Men själv skulle jag def. tvätta dom alt byta tyget. Finns inget sunkigare än läskiga båtdynor. Sätta ner fossingarna så det dånar kan få marken att gunga under den stadigaste Regering - det är sant. Men Regeringar kan falla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På de flesta färghandlare kan du hyra en mattvättmaskin för en billig penning.  Det blir rent, jag lovar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är båten uteslutande din? Eller äger ni den tillsammans?

Om ni båda äger båten lika mycket är det kanske ändå

så att det blir mest du som bestämmer Jag hade nog

själv gått henne till mötes för att hon skulle känna sig

mer delaktig i båten. Att Du tycker det ser bra ut är ju

inte detsamma som att alla tycker det. Tid och pengar

är ju ofta ett tungt vägande skäl, men frågar du henne

om du får köpa en ny plotter (som exempel) så tycker

hon kanske att det inte är något nödvändigt att lägga

pengar på. Det har skrivits i någon annan tråd hur just

omklädda dynor och klädsel kan lyfta känslan i båten.

Det är ett av skälen till att vi själva klär om annars

ganska hyfsade dynor, samt att vi blir av med alla 

föregående ägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt tror jag på att välja sina konflikter. Är det viktigt för hustrun att få dem tvättade men inte så viktigt för mig att låta bli går jag på hennes linje och sparar krutet till den gång det gäller något väsentligt för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående dynor i båten.

Jag var intreserad av en segelbåt som annonserades ut av en firma. Ägaren hade tidigare annonserat ut den själv och inte fått den såld. Priset var för högt för den båten. Före jul försvann annonsen på båtfirman hemsida.

Var på båtmässan i Älvsjö och råkade träffa en försäljare hos firman och frågade honom om båten. Man hade inte sålt båten utan ägaren hade tagit tillbaka den. Av annonsen verkaqde det som om ägaren skulle göra en del reparationer på båten, bl.a. byta en relingslist, något som jag skulle tycka va onödigt om jag skulle köpa båten.

Försäljarens kommentar var; det enda som egentligen lönar sig inför en båtförsäljning är att städa och nya textilier.

Gör du som din fru vill, det skulle jag i alla fall gjort.

Hos mig var det tvärt om. Dynorna i vår båt har många år och två tidigare ägare på nacken. Ett par dynor är ganska blekta. Eftersom jag inte tagit upp båten i år låg dynorna i ganska länge. När jag till slut tog hem dem fick jag för mig att vi skulle tvätta tyget. Min fru var inte alls inne på den linjen, då hon var rädd att dom skulle krympa. Hon gav med sig till slut, och vi tvättade dom vid en ganska låg temperatur. När dynorna var klara höll hon med mig att de är mycket fräschare än innan.

tommy

Senast ändrad av toaen | 20 mars 2008 | 14:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha!

Var det därför vi köpte båten som vi har nu. Den hade rätt nya dynor. Tjocka dynor med likadant tyg som man brukar ha i Orustbåtarna. Blå-turkos manchesterliknande tyg som torde vara outslitligt. Den såg verkligen aptitlig ut inombords.

Tror säljaren har rätt i att dynorna gör båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...