Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
_Ankan_

Båt Uppsala till Grisslehamn

Rekommendera Poster

Jag ska flytta min båt från Uppsala till Härringe (vid Grisslehamn) och har lite frågor ang. det. Vi tänkte flytta båten direkt vid sjösättning den 29.e april och vad jag förstår så har inte broöppningarna kommit igång då. Det känns svårt att beställa broöppningar i förväg när man aldrig tidigare åkt sträckan. Funderade lite på om man skulle låta bli att masta på och köra dit för motor. Har hört att man kan köra kanalen från Lidingöfjärden ända upp till Grisslehamn. Stämmer det?

Är slussarna igång vid den tiden?

Gärna tips och kommentarer på mina funderingar.

Båten är en Maxi 68 med 5hk utombordsmotor, så den är inte så snabb (varken för segel eller motor...) Hur lång tid kan det ta?

Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte komplicerat att begära broöppning alls. Ring upp dom på mobilen när du närmar dig bron. Erikssundsbron brukar öppna 10 minuter över hel timme och Stäket 20 minuter över hel timme. Någon annan broöppning behöver du inte med din båt.

Danvikstullsbron vid slussen kommer du också under.

Det är skyddade farvatten nästan hela väge. Norr om Furusund är det lite öppnare en kortare bit. Sedan går du in i Vädö kanal där det finns några broar jag inte vet om du kommer under utan öppning.

Telefonnummer till brovakterna och information om brohöjder och öppningstider hittar du på sjöfartverkets hemsida. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1023.aspx
Slussar och broar öppnas året runt. Vi skulle ta ledigt i 4 dagar för denna tur mest för att det är skönt att inte gå så långt varje dag i april när det är kallt i skärgården. Dessutom är det så vackert på våren så man ska ta tid på sig att njuta.

Trevlig tur!

Senast ändrad av ciaraud | 11 mars 2008 | 19:30

Senast ändrad av ciaraud | 11 mars 2008 | 19:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väddö kanal har bro som man inte kommer under med den minsta segelbåt. Låg där i somras och väntade på broöppning. Kommer inte ihåg om det var mer än en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bagghusbron låg vi och väntade en stund vid. Hittade ett kort.

post-5771-1394235380,9732_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är två broar.
Håller men 5 knop hinner man från den ena bron till den andra om man kommer söderifrån. Gick där visserligen 2002, men det är nog likadant idag.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ett navigations program på datorn så kan du räkna ut hur lång tid det tar att åka.

Kan fösöka kika hur lång tid det skulle kunna ta om du kan ge vilken fart du tar dig fram med båten,5...10 knop eller ?

Du kommer nog råka på en övernattning i typ Vaxholm kan jag tänka mig.

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Jag ska köpa sjökort för Sthlm mellersta och norra nu i veckan så att jag kan kolla lite noggrannare på allt. Farten på båten är runt 3.5-4 knop med motor och lite mer med segel, som sagt inte så snabb. Men det känns skönt att era uppskattade tidsangivelser inte är så långa. Vi har 6 dagar på oss för sjösättning, riggning och transport så då borde det ju gå bra. Jag tycker inte om att stressa utan tar gärna en dag extra på mig, det är ju därför man har segelbåt och inte motorbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaris - Vaxholm 52nm 13tim 4knop stadig fart inga avbrott.

Vaxholm - Väddö kanal inlopp 46nm 11,30tim 4knop stadig fart inga avbrott.

Väddö kanal inlopp - Grisslehamn 12nm 4tim 4knop stadig fart inga avbrott.

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gräddö, eller hette det gäddö? Får vi strax reda på :). det ligger efter kapellskär och blir nog perfekt att ta som sista övernattning \Smile\ Sedan är det bara raka spåret. Det finns ett par bryggor att stanna vid om man kommer för tidigt till broarna.

Trevlig resa.

Senast ändrad av SV-Pirat | 12 mars 2008 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer besked GRäddö heter det och där är det gratis att ligga off season. På fredagkvällar är bastun uppvärmd.
13,5 timmar till Vaxholm kan man bara drömma om . Det blir alltid väntetid vid broar och slussen. Sedan är det en massa stoppande svall i närheten av Stockholm, förhoppningsvis inte så mycket i april iofs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan från Gräddö \Smile\ är det nog bara att rikta in sig för finalresan. Det finns kanske någonstans man kan svajligga efter kanalen, men då är det så nära ändå så att det bara är att fortsätta. Lycka till som sagt.

/Mariage

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även en gästhamn i Älmsta (direkt efter bro nr 2) nuförtiden, men då är det ju inte så långt kvar iofs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också begärt broöppning före säsongen, inga problem.

Klart ni ska masta på och segla om inte vindarna blir helt fel. Jag skulle ringa först en dag i förväg och säga grovt ungefärligt. Det är tom lättare off-säsong för de öppnar ju när man kommer. Säger ni vilken fart ni går med så öppnar bro nr 2 lagom när ni kommer till den.

Mkt sympatiska broöppnare är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...