Pivon 1 Postad 11 Mars , 2008 HejÄr på jakt efter en (troligen) amerikansk daycruiser på ca 28-30 fot.Många av dessa båter finns med en eller två motorer, är det något alternativ som är bättre?Tänkte så här ungefär på plussidan: två små motorer= lättare att manövrera, osannolikt att båda stannar samtidigt. En stor motor= mindre underhåll/service.Vad säger ni med erfarenhet? spelar det någon roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 11 Mars , 2008 Någonting som jag anser är ganska avgörande är bränsleekonomin. Speciellt med dagens och framtidens priser... (Tyvärr har jag inget svar på mitt egna påstående) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 11 Mars , 2008 Jag åkte tidigare med en Diesel i en Fjord 27 Selcruiser och nu med dubbla dieslar i en Coronet 32OF. Den totala servicekostnaden blir klart högre med 2st, bränsleförbrukningen blir också något högre med 2st. Manövrering solklart bättre med 2st. Skulle jag köpa nytt idag skulle jag välja 2st, men då ska det vara moderna maskiner med låg vikt och låg förbrukning. Anledningen för mig är säkerheten och manöverbarheten. Jag har alltså bara erfarenhet av dieslar. Med två gamla maskiner finns dubbelt så många möjligheter till problem såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wims 0 Postad 11 Mars , 2008 asså, de blir ju alltid dyrare med två motorer men de är som sagt mycket säkrare och något lättare att manövrera, beror på hur bra man kör.. den dagen du måste byta de två motorerna så blir det ju dyrare också så egentligen är det väl lite hugget som stucket, det beror på vad för sorts pengar man är redo att lägga ner på dem när de börjar strula, för motorer gillar ju att inte alltid må toppen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivon 1 Postad 11 Mars , 2008 OK! Tack för svarenhttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Det var ungefär som jag trodde!En annan fråga i samma ämne: samma båt, samma skick, 1 eller 2 motorer: hur påverkas beg.priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjord-880 0 Postad 11 Mars , 2008 vi har två tamd 31 diesel i våran båt och fördelen är som nämns ovanför, lättare och manövrera och en väldig trygghet att man har 2 motorer om något skulle hända. på minussidan är underhållet, dubbelt av allt, olja, impellrar, filter osv. men skulle vi byta båt i dag så skulle jag välja dubbla maskiner igen! Micke Senast ändrad av fjord-880 | 11 mars 2008 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 11 Mars , 2008 Om allt är lika och motorerna är i samma skick så gissar jag att båten med två motorer blir lite billigare. Pratar vi bensinare så tror jag skillnaden blir större. Anledningen till min tanke är att det blir dyrt när två maskiner måste bytas, och bensinare byts nog lite tidigare. Mina motorer som jag satte i (200hk Lombardini) har ett listpris på 150000kr/st och min båt var relativt billig beroende av två bensinare som var monterade innan, troligtvis hade jag kunnat betala något mer om det bara varit en beninare som skulle bytas eftersom kostnaden blivit hälften. Man kan nog vända och vrida på detta hur mycket som hellst. Senast ändrad av Botved | 11 mars 2008 | 19:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser