Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
seaborn

Båtkörkortet? Tur att man är över 55!

Rekommendera Poster

Båtkörkort kan komma nästa år (2009)  Ur BOHUSLÄNNINGEN 080222Det kommer att bli en undre gräns. Den kommer att hamna på båtar som är sju meter eller båtar som gör tio knops fart. Det kommer också att sättas en undre åldersgräns för ett båtkörkort.

   

   - På den punkten är vi dock inte riktigt klara, säger Przedpelska Öström *. Det kan bli 15 år, eftersom just den gränsen har varit med redan i tidigare utredningar om båtkörkort. 

    

De riktiga fartbåtarna får en egen behörighetsnivå. Man måste vara 18 år för att få detta höghastighetscertifikat, däremot är man inte klar över vilken fartgräns som ska gälla.

   

   - Det kommer troligtvis att handla om spannet 20-30 knop, säger Monika Przedpelska Öström. 

    

Det finns ytterligare en åldersgräns, som inte är bestämd. En gräns, som innebär att man helt enkelt får sitt körkort utan någon vidare utbildning. 

    

Det talas om 55 år.

   

   - Vi har laborerat med olika åldrar, säger Monika Przedpelska Öström. Ute i skärgårdssamhällena finns ju massor av äldre båtägare, som kört båt sedan barnsben - det vore ju löjligt att tvinga dem till skolbänken. 

    

Vad händer då om jag sedan tidigare har ett förarbevis eller rent av en kustskepparexamen?

   

   - Då ska du enkelt kunna växla dessa mot det nya körkortet, berättar Przedpelska Öström. 

    I dag finns det drygt 300 000 som har antingen förarbevis eller kustskepparexamen. Dessa finns i ett register hos Nämnden för båtlivsutbildning (NFB). Om det blir Sjöfartsverket eller någon annan som ska sköta utbytet är ännu inte bestämt. 

    

Vem ska då utbilda?

   

   - Det kommer troligen att ligga på de som i dag utbildar för kustskeppare och förarbevis. Möjligtvis måste dessa utfärdare genomgå en liten specialutbildning som anpassas efter de nya kraven. 

    

Sjöpolisen och Kustbevakningen kommer att sköta kontrollen av behörigheten ute på sjön. De kommer också att kunna borda båtar för att göra sina kontroller, man kommer, om det behövs, även att mäta upp båten och eventuellt provköra för att fastställa fartresurserna. 

    

Saknar du behörighet väntar böter. Antingen dagsböter eller vanligt bötesstraff. Hur mycket det ska kosta är oklart. Troligtvis kommer man inte att kunna få sitt båtkörkort indraget, på samma sätt som kan hända med ett vanligt bilkörkort. 

    

Vårens remissrunda sägs vara bred. Naturligtvis kommer Sjöfartsverket, Kustbevakningen och polisen att finnas med, men också alla båtorganisationer, kustkommuner och många fler. 

    

Under sommaren sammanställs remissvaren, efter sommaren skrivs en regeringsproposition, som presenteras för riksdagen och därefter kan det bli ett beslut.

   

   - Före årsskiftet hoppas vi att allt är klart, säger Monika Przedpelska Öström. Tiden är knapp men vi tror detta kan hålla.   *Monika Przedpelska Öström

Departementssekreterare på Näringsdepartementet 08-4054924

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullständigt vansinne!

 

Det finns ytterligare en åldersgräns, som inte är bestämd. En gräns, som innebär att man helt enkelt får sitt körkort utan någon vidare utbildning. Det talas om 55 år. - Vi har laborerat med olika åldrar, säger Monika Przedpelska Öström. Ute i skärgårdssamhällena finns ju massor av äldre båtägare, som kört båt sedan barnsben - det vore ju löjligt att tvinga dem till skolbänken.

Jag tycker hela idén med båtkörkort är ganska illa genomtänkt. Båtar är inte alls standardiserade på samma sätt som bilar är. Det är ganska stor skillnad mellan att framföra en segelbåt, en styrpulpetbåt på fem meter, en daycrusier på 6,5 m och en Princess 52 fotare, med dubbla motorer, bogpropeller, radar osv osv.

 

När det gäller nivån på undervisningen, liksom examinationsformen rörande förarbeviset är nivån så pass låg att man lika gärna hade kunnat få beviset i cornflakeskartongen...

 

Varför ska förresten 55-plusarna få slippa? Utgör en oerfaren 55 plusare på något vis en mindre risk än en erfaren 40-plusare? Om erfarenhetsbegreppet ska spela in - hur ska denna erfarenhet verifieras/styrkas på ett objektivt och riktigt vis? Inte minst rättssäkert? Det är väl väldigt centralt i en demokrati? Är förresten erfarenhet detsamma som kunskap? Jag kanske har kört runt i skärgården i 30 år och alltid lagt mig på babordssidan vid möte..., då behöver jag ingen utbildning - eller?

 

Hellre inget båtkörkort alls, om verkligheten blir detta Kalle-Anka körkort som diskuterats från utredarhåll. Olyckor/tillbud som beror på brister i kunskap av den art som man lär sig på en förarintygskurs är dessutom försvinnande liten om ens någon. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv vore det nog bättre att satsa de pengar som denna enorma byråkrati kommer att kosta på cancerforskningen eller liknande. Det skulle ge månddubbelt tillbaka i form av minskat lidande och ökad livskvalitet för befolkningen/skattebetalarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så löjligt att äldre (ta inte illa upp) människor inte ska behöva ta körkortet. Det finns väl idioter även i dessa åldrar, eller?

 

Min käre mor fick motorcykelkörkort i samband med att hon tog körkort till bil, och det finns inte en chans i världen att jag skulle sätta mig på en motorcykel om hon körde.

 

Ska det gälla en, så ska det väl även gälla alla.

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar är inte alls standardiserade på samma sätt som bilar är. Det är ganska stor skillnad mellan att framföra en segelbåt, en styrpulpetbåt på fem meter, en daycrusier på 6,5 m och en Princess 52 fotare, med dubbla motorer, bogpropeller, radar osv osv.

Mja. Grunden för hur man beter sig på sjön är väl samma?

Och man får en sanktionsmöjlighet för personer som ofta gör dumheter, man kan bli av med lappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är medelåldern på politiker? Många av dessa skulle väl inte klara ett båtkörkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galet!! Det är väl oftast 55 man ser sitter och super i båtarna för att sen köra iväg onyktra!!

 

Senast ändrad av batrookie | 11 mars 2008 | 14:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej håller väl med föregåede skrivare lite men se de här snorungarna som inte är torr bakom örona som sitter och kör pappas 40 fotare som idioter och dessutom är dom inte nycktra.\Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Före årsskiftet hoppas vi att allt är klart, säger Monika Przedpelska Öström. Tiden är knapp men vi tror detta kan hålla.

 

Vadå, tiden är knapp...? Har dom något schema för att införa detta?

Vad ska dom mer införa som är inplanerat...

 

För övrigt fattar jag inte varför man ska behöva ha båtkörkort när man bara kör i en insjö... där finns ingen sjöpolis eller kustbevakning som kan upprätthålla lagarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men det finns gott om privatpoliser som kan dokumentera vad för slags olagligheter som försiggår. Allt från okynneskörning till insjöfylleri...

 

Varenda mobil har ju nu inbyggd kamera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Sparre om detta... Mycket som inte är genomtänkt ännu.

 

Sparre for president!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför???

Varför inte ge körkortet gratistill personer som har ägt/kört båt ett visst antal år,i stället för att sätta en åldersgräns....?Så det inte blir som med MC kortet på sin tid,alla över en viss ålder fick det utan vidare....Så även min mormor farmor mor etc,som aldrig suttit på en MC.

Skall jag nu behöva ha med mor,eller svärmor,var gång jag skall ut?För de lär ju få båtkörkortet utan vidare,de har ju passerat de 55 åren med bred marginal.

Är inte meningen med körkortet  att stävja busliv och fylla etc? Varför inte då ge alla som haft en båt i x antal år ett körkort,som kan dras in,om man fyllekör,fortkör etc?precis som när det gäller bilkörkortet,är nu själv 44 år och har haft allt från optimistjolle då jag var 7 år till den båt jag har i dag,som gör 30 knop,vilket väl gör att jag behöver ta höghastighetskörkort.Även om jag skiljer på min båt en Familjebåt(Nimbus avanta),och alla fartvidunder,40 knop,som dessutom oftast  är under 7 meter....

Vilka båtar sker de flesta olyckorna med,med fatal utgång? Jag vet inte men jag vägrar att tro att det är familjebåtar(Typ,albin nimbus saga etc etc....) men vad vet väl jag....Jag är ju bara en båtlivsälskande  nolla,ingen höjdare på näringsdepartmentet..

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största problemet till sjön har jag en känsla av är onykterhet och vårdslöshet, mot det lär ju inte ett enda körkort i världen råda bot. Det som skulle behövas mer är sunt förnufft, hänsyn och lite grundläggande om vilka regler som gäller till sjös, många verkar tro att det är mer eller mindre laglöshet som gäller.

 

Fast visst ett intyg på att man har lite vett i skallen kanske inte skadar. Lite grundläggande kunskaper om väjningsregler, utmärkningar och sådant tror jag ingen skulle må dåligt av men i grunden handlar nog sjön till stor del om förnufft och hänsyn.

Om person A drar järnet överallt, sick-sackar mellan båtarna idag så lär han nog fortsätta med det även efter han fått ett båtkort. Kustbevakningen och Polisen kan bötfälla honom idag och kan göra på samma sett när han har sitt körkort. Kan nog hålla med om att det hela känns lite Kalle Anka...

Det bästa och kanske enda sättet att få bukt med fylla och vårdslöshet är nog att ha mer bevakning och information.

 

Sen högfart mellan 20-30 knop? Har fått för mig att det är rätt normal motorbåtsfart och att högfart snarare är runt 35 och uppåt! Men kanske har fattat fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tycker inte det finns behov av körkort, tror inte det blir lugnare på sjön för det!

Men det kan nog bli prisras på vattenskotrar om men ska ha högfartsbevis för dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen högfart mellan 20-30 knop? Har fått för mig att det är rätt normal motorbåtsfart och att högfart snarare är runt 35 och uppåt! Men kanske har fattat fel!

 

 

Tycker de va, säg en motorbåt som inte är en snipa och som inte gör 20 knop?!

 

Ibland känns det lite som en häxjakt mot motorbåtsägare (ta inte illa upp nu alla glada seglare där ute \Smile\) eller bara ett sätt att kunna tjäna mer pengar utan att höja en massa skatter -.-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är klart vi skall ha båtkörkort, hoppas det blir båtskatt också och höjda bränslepriser, inför även tullar i alla farleder, politikerna vill oss bara väl, dom är bara rädda om oss\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var riktigt kul men skulle sparats till 1:a april.

 

Speciellt detta:

 

Det talas om 55 år.

   

   - Vi har laborerat med olika åldrar, säger Monika Przedpelska Öström. Ute i skärgårdssamhällena finns ju massor av äldre båtägare, som kört båt sedan barnsben - det vore ju löjligt att tvinga dem till skolbänken.

 

 

Riktigt gulligt.

Hur ska man avgöra om 55 har kört båt förrut?

 

Och glöm det där med Kustbevakningen, de ska vara med i nästa dokusåpa,

Kustbevakare söker fru

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


YES YES YES!!!

 

Jag hittade artikeln

 

klippt

 

Den 1 april nästa år kan det nya körkortskravet träda i kraft. Dock blir det en övergångstid på två år, innan allt är definitivt den 1 april 2011. Detta för att hinna med all byråkrati, utbildning och andra praktiska saker.

 

 

DET ÄR ETT 1:a april skämt\Tongue

 

källa

http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?id=360080&avdelning_1=101&avdelning_2=101

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det bara var så väl...

 

Grundiden är kanon men utförandet horribelt! Att en politiker som enbart satt sin fot ombord på vikingline kan komma med sådanna beslut! Visst jag har snart klass VIII så det drabbar ju inte mig men FY F*N! Lägg pengarna och tiden på någonting vettigt, t.ex. göra det möjligt för KBV att stanna vem som hellst utan misstanke om brott för att t.ex. kontrolera fylleri. Det är en MYCKET större problem!

 

Nä, det är ett under hur politikerna orkar med sig själva! En hög överutbildade, maktgalna, pantade och överbetalda dönickar som inte vet vad de pratar om. ALL MAKT ÅT TENGIL! \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />

//Johannes

 

Senast ändrad av TenZer | 12 mars 2008 | 05:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller lagstiftningen bara om polis eller kustbevakning finns på plats? Jag trodde att lagarna stiftades av andra orsaker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som innebär att man helt enkelt får sitt körkort utan någon vidare utbildning.   \Laughing\ hehe, 2 rätt av tio räcker nog.

    

Det talas om 55 år.  \Laughing\ Sen blir man dummare

    

   - Vi har laborerat med olika åldrar, \Surprised\

säger Monika Przedpelska Öström.

Ute i skärgårdssamhällena finns ju massor av äldre båtägare, \Frown\ Ja fy fan, håller fullständigt med.

 

som kört båt sedan barnsben - det vore ju löjligt att tvinga dem till skolbänken. Löjligt? Vaddå, vad är det som är löjligt \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...