Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Coffeman

Hur säker är de små gummibåtarna med 5 hästars utombordare

Rekommendera Poster

Tjena folket! Lite nyfiken på vad ni tycker om Hur säker är de små gummibåtarna med 5 hästars utombordare Vill ta lite turer längst västkusten i sommar och tänkte åka mindre gumibåt  någon högsommardag.

Ex. åktur - Smögen - Marstrand

Så kan man åka bil tillbaks!

MVH

Christoffer Olofsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små turer längs kusten i bra väder ska dom ju klara. med flytväst på och telefonen i en tät ficka är det ju inte mycket som kan gå fel om oturen skulle vara framme.

Hastigheten blir ganska begränsad om ni är några stycken, men ska man bara puttra är det ju inte några problem.

smögen marstrand? hur lågnt kan det vara ?? ca40Nm??

Bör nog räkna med 10timmars restid om ni är 2vuxna och kanske halva tiden om du är själv, men då ska det vara lugnt väder.

att smyga innomskärs på två dagar är nog roligare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösäkerheten ligger till 99% hos kapten och besättningen.

Mötte en liten gummibåt mellan Skagen och Marstrand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som kan hända är:
Dåligt väder- Bara att dra upp den på land
Hål i ponton- Du har förhoppningsvis några kvar, ta dig till land
Hål i durk- In till land 
Motorhaveri- Har du paddel, inga problem/Ring 112
Jollen kapsejsar- Lätta att välta på rätt köl
Finns självklart mer men de kan inträffa vilket fartyg som hällst.  Ge dig inte ut på sådanna vatten du och jollen inte behärskar så ska det nog gå bra!
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jag köpte en interboat crossair 285 till min son och en mercury 6hk den toppar 16-17 knop med gps men max motor på båten är 15hk jag letar efter en 15hk nu för vi vill kunna ta med fámiljen utt på sjön men har någon nån aning om hur fort den skulle kunna gå med bara sonen i??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Största problemet är ljudnivån vid längre turer, man sitter nära motorn som låter rätt mycket.

En kompis till mig åkte från Göteborg till Hamburgsund och han var kraftigt lomhörd på det örat som vetter mot motorn när han kom fram. Hörselskydd rekomenderas, tråkigt men sant.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som kan hända är att du ramlar ur tex pg något svall. Då drar gummibåten iväg om det är den minst vind. Knopa alltså fast dig i båten så den inte kan blåsa ifrån dig.

Det här hände en kompis en höstdag för 3,5 år sedan. Han blev så nedkyld av den simtur han fick göra till land att vi var tvungna att dra upp honom ur vattnet. Han orkade inte ta tag  i stegen. Hade inte vio varit där hade han väl drunknst.

Efter det knyter vi alltid fast oss i gummibåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag ju inte hur stor sonen är eller om det är en ribb eller med gummidurk.
Vår silvermarine 245 med uppblåsbar köl toppade 25kn enl gps med 15hk men då var det 2handsfattning på rorkulten!
Achilles 320 som vi hade tidigare toppade även den runt 25kn med samma motor (kändes dock mycket tryggare.
SKulle rekomendera att hålla sig under 9.8hk 2takt för då får du ett mindre/lättare motorblock.
med en 8hk börde den göra runt 20kn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...